Dj Wich: Reakce jsou rozporuplné, ale mám největší prodeje, žebříčky a views v celé kariéře

Víte, co spojuje roky 2004, 2008 a 2016? Jsou to léta, kdy se Dj Wich postavil jen a pouze na vlastní nohy a scéně pokynul se sólovými alby "Time Is Now", "The Golden Touch" a "Veni, Vidi, Wich". A právě u nejnovějšího přírůstku jeho dlouhé diskografie se s vaším čtenářským svolením zastavíme. Ten, jenž má za sebou plnohodnotné nahrávky s Indym, Nironicem, Rascem, Hi-Defem, La4 a Ektorem, nemá dle svých slov rozhovory příliš v lásce, leč v čerstvém a upřímném interview pro bbarak.cz prozradil, že ze všech devětadvaceti zúčastněných byli s podlady nejvybíravější Rytmus, Ektor, Marpo a Laris Diam. Řeč se stočila i na opouštění čistě hiphopové škatulky, další posun nebo kalkul kvůli dosahu. Ale co bychom dál vařili omáčku, však si to přečtěte sami...

Jaký důvod podle tebe má, že Preemo, Pete Rock, Just Blaze a spousta dalších obrů vesměs nevydávají producentské kompilace a sólová alba?

„Preemo vždycky radši nahrával s jednim rapperem, což je rychlejší, jednodušší a koncepčně to drží víc pohromadě. Pete Rock, co si pamatuju, tak solový desky vydával a Just Blaze je čistě singlovej producent. Navíc producentský desky nemají takovej zásah a lidi si je pletou s mixtapama. Rapperský desky byly vždycky prostě víc. Když vydáš singl na desce rappera, budeš mít automaticky větší záběr, než u tebe na producentský desce, kde se může úplně ztratit, tak to prostě chodí. Krom Khaleda, kterej vlastně paradoxně ani neprodukuje, a pár výjimek, jsou djský desky dost opomíjený. Čas to změnit.“

No, je to chvíle, co vyšel i vinyl, který mapoval tvůj životní dvojkoncert z Velké Lucerny s Champion Sound. Cover je skvělý, obsah smrdí klasikou, ale není škoda, že zapadl a moc se o něm neví?

„Takhle, Lucerna probíhala koncem roku 2014 a DVD mělo být ideálně vydaný do půl roku po ní. Klukům z produkce to přes věčný oddalování trvalo roky dva a zrovna se to sešlo v ten stejnej čas s mojí deskouo. Prostě jsem nechtěl, aby se to křížilo.  Moje deska pro mě byla v tu chvíli samozřejmě prioritou. Mrzí mě to, ale promovat dva nosiče najednou je blbost, uškodilo by to mojí desce a lidi by byli zmatený, co je vlastně co.“

Všiml jsem si, že když jsi dělal alba s někým od nás, volili jste české názvy, zatímco všechny tři tvé dosavadní sóla mají univerzální jméno a anglický titul nesou i sólo mixtapy. Je to záměr?

„Záměr to není, ale mám rád univerzální názvy a nějak se prostě sešly. Asi by zněl divně anglickej název u čistě český desky a naopak, u mixtapeů to asi až tak nevadí. U většiny vzniká název desky až nakonec. S názvem „Veni, Vidi, Wich“ přišel spontánně Majk Spirit, když jsme točili před 4 lety Questions. V tu chvíli, co to vyslovil, jsem věděl, že to bude název mojí další sólovky.“

„Přiznávám, že počítám s dosahem. Chci, aby se moje muzika dostala k nejvíc lidem.“

Kdybys porovnal čas strávený nad debutem "Time Is Now" a dobu věnovanou "Veni, Vidi, Wich", která nahrávka spolkla více hodin, dnů, týdnů, měsíců?

„Na „Time Is Now“ byly použity i zhruba 2-3 roky starší věci, tudíž práce byla víc roztahaná a mix s masterem dělal Tomáš Sochůrek. Na „Veni, Vidi, Wich“ jsem použil čistě muziku, co jsem složil za poslední rok a všechno kolem jsem dělal čistě já sám, takže víc práce a větší nápor stoprocentně u poslední desky.“

Před vydáním jsem zaregistroval klasickou frázi, že to je to nejlepší, co jsi kdy udělal. Podle čeho jsi to v době, kdy tu desku ještě nikdo neslyšel, usuzoval?

„Pro mě je každej novej projekt, na kterým zrovna pracuju ten nejlepší, takže příští bude zase o trochu lepší. Jinak technicky je pro mě tahle deska opravdu nejdál. Kdo se věnuje produkci, aspoň trochu sleduje dění kolem a neni úplně hluchej, tak mi musí dát za pravdu.“

„Veni, Vidi, Wich“ je tvá nejotevřenější, místy klidně i popová deska. Máš pro to nějaké vysvětlení? Čím jsi starší, tím více se odkláníš od čistě hiphopové škatulky. Mohlo by se stát, že takovým tempem už za deset nemusíš mít s rapem nic společného?

„Dost mě ovlivnilo hraní po klubech. Celou karieru jsem převážně jezdil jako koncertní Dj, až po „Tetrisu“ jsem začal hrát dost sám. Vnímám víc klubovou tvorbu a objevil spoustu nový muziky, trendů, fůzí, jmen a celkově mě hodně inspiruje EDM. Takovej ten klasickej rap jsem vlastně přestal sledovat, to je asi hlavní důvod. Ale jinak mám z poslední doby i spoustu klasik, který se teď budou objevovat na různých projektech kolem, jen si prostě nenašly cestu na mojí novou desku, nebo se tam prostě nevešly. Rap je mojí součástí, miluju to, jen je třeba vnímat i okolí a nemít hlavu v prdeli. Můžu dělat boombap i pop, ale furt to bude Wich chápeš.“

V pravěkých dobách scény se to asi nedělo, ale jak je to s kalkulem dnes? Upřímně, uvažoval jsi někdy nad tím, že oslovíš toho, protože roste a jde nahoru, nebo tamtoto, protože to pak uslyší i jeho velká fanouškovská základna?

„Nejlepší pracují s nejlepšími. Rytmus nedávno někde řekl, že když uděláš feat s rapperem z třetí ligy, automaticky do ní spadáš. To máš jako ve sportu. Beru to poslední dobou dost podobně a ano, přiznávám, že počítám s dosahem. Chci, aby se moje muzika dostala k nejvíc lidem. Udělal jsem spoustu desek a singlů, který díky angličtině nebo neznámýmu jménu úplně zapadly a už to nechci opakovat. Je to pro mě napůl vyhozenej materiál, kterej bych mohl využít mnohem efektivněji. Když dobrej režisér točí film, chce, aby uspěl v kinech a lidi na něj chodili, tak jasně, že sáhne po fungujících relevantních hercích. Otevřeš si restauraci, chceš mít skvělýho kuchaře s dobrým jménem, kterej má něco za sebou. Radši se půjdeš najíst k Pohlreichovi než k Babicovi. Děláš firemní večírek nebo akci, hledáš moderátora, pozveš Mareše, Ebena nebo Boučka, protože jsou dobrý a mají jméno. To je dost podobnej princip.“

„Moju Reč jsem poprosil, aby kluci napsali něco vážnýho, silnýho, dospělýho. Myslim, že se jim to povedlo.“

Na soudobou politickou situaci ve světě upozorňuje dost hudebníků. Na tvé desce je řada jmen a nikdo nic. Nebylo zadání, ať nikdo podobná témata do tvé hudby netahá?

„Když bude mít zrovna chuť se někdo vyjádřit k politický situaci, ať to udělá, ale atmosférou by se to k týhle desce moc nehodilo a žádný takový zadání neproběhlo. Jediný, co jsem trochu ovlivnil, byl poslední track s Mojou Rečí, kde jsem poprosil kluky, aby napsali něco vážnýho, silnýho, dospělýho. Myslim, že se jim to povedlo.“

Producent vždy musí být i "urgujícím" manažerem, který interprety uhání atd. Tahle část této práce tě baví jak?

„To je ta nejhorší část samozřejmě. Nenávidím to a kor u týhle desky to bylo náročný. Představ si nahnat 29 jmen, je to peklo, věř mi.

Dokážeš si dupnout a práci vracet? Dal sis právo veta, kdyby se ti text či projev vysloveně nelíbil?

Vrátil jsem dvě věci, který se na desce vůbec neobjevily a pár věcí jsem nechal z části předělat.

Když se nedávno Idea divil tomu, že někteří „profíci“ musí lepit sloky z mnoha tejků, potvrdil si mu to a ze svých zkušeností jeho odhad ještě navýšil. Můžeš být více konkrétní?

„Každej má svůj vlastní postup, na kterej je zvyklej. Někdo točí po dvojkách, někdo po čtyřkách, někdo one take. Konkrétní nebudu, ale spousta rapperů lepí sloky z až desítek kousků.“

„Mám největší prodeje, žebříčky a views, co jsem kdy měl. Momentálně jsem úplně spokojenej.“

Mimochodem - Idea začal produkovat, Dalyb pro změnu rapovat. Role se obrací i míchají. Tebe nahrát alespoň jednu jedinou věc neláká?

„Dřív jsme s Tráfou plánovali nahrát českou verzi „Rošády“. Pamatuješ si na Vecův track? Ale nějak z toho sešlo, naštěstí. Spíš bych chtěl umět zpívat. I když si občas někam dobroukávám background vocals, na sólo mám prostě blbej hlas.“

Už jsi za těch pár týdnů v klubech zaregistroval, na jaké skladby jsou na parketech největší reakce? Bereš na to pak ohled při plánování příštích vizuálů, nebo ty si vybírají po poslechu desky režiséři?

„Aktuálně si dávám třítýdenní pauzu od hraní a před tím jsem hrál jen „Tempo“, který funguje úplně skvěle. Těším se, až pustím další a budu zkoumat reakce lidí. Jinak výběr tracků na klipy byl čistě můj. Venku jsou čtyři a další čtyři jsou ve výrobě.“

Kdybys měl zítra vydat svou bestofku, kolik věcí by na ní bylo z novinky?

“Tempo” a “Choďte šeci do p*če” bych tam určitě narval, to jsou hity.

Jsi ve stádiu, kdy od tebe má beat třicet čtyřicet čr-sk rapperů, za ty roky máš uznání kritiky i fanoušků. Nepotýkáš se tu a tam se skepsí, že už se vlastně není kam posouvat?

„To jsem měl v době desky „Golden Touch“ a následných US projektů. Trochu jsem potřeboval uhnout jiným směrem, k jazyku, kterej jsem v rapu nejradši poslouchal, tudíž k angličtině. Ale pak zjistíš, že to tady vlastně moc lidí nezajímá, chtějí tomu rozumět a ztotožnit se s tím. Moc rád jsem se vrátil k československý produkci. Jinak dělám věci a remixy, který se obejdou i bez rapu a fungují čistě instrumentálně. Čas od času se objeví někdo mladej, šikovnej, kterej tě nakopne zase k další spolupráci. Nová deska je hodně rozporuplná, co se týče názorů na ní, ale paradoxně moje nejúspěšnější, co jsem vydal. Mám největší prodeje, žebříčky a views, co jsem kdy měl. Já jsem momentálně úplně spokojenej a i po skoro 20 letech ve hře jsem se zase posunul o velkej krok dál.“

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná