DJ Maztah: Stádovitost nachází čím dál více živnou půdu paradoxně v hip hopu

Co říci k nejaktivnějšímu členovi party, která nemá na poli mixtapů v našich končinách společně s War Trak Posse konkurenci? Asi bych mu rovnou předal slovo. Tafrob, Illuzionists, Blind deaf, Sarah, Richard, pouštěči kopírující rádiové playlisty i stádovist v hip hopu. V jeho možná nejobšírnějším rozhovoru se probere vše, nebojte.

Nedávno jsi s Tafrobem hrál na Battle Nightu. Jeho koncert v Praze po dlouhé době. Jaké to bylo?


Bylo to fajn. Nedávno jsme v Praze hráli ještě v Karlovkách, ale Tafrob měl ten den zrovna neskutečný horečky, tudíž jsme museli dávat na půl plynu, což mě mrzelo. V Retru to byla taková menší  satisfakce, doufám, že se to lidem líbilo.

S Illuzionists jste na "Nemám co ztratit" měli skladbu, budeš se nějak podílet i na jeho druhé desce?

Jasně, objeví se tam moje skreče. Nebude to sice tak masivní jako celej scratch track, ale jsem na druhou stranu rád, že tu je ještě pár posledních mcs, kteří cení hodnotu djingu a dávaj mu prostor ve svých skladbách. Jinak na albu se kromě mě objeví i bývalej českej šampión a stále nejlepší turntablista mezi Prahou a Bratislavou - Dj Five z Questablists.

Nepřijdou ti ale některé Tafovy kroky úsměvné? Dva tři roky zpět na kempovém DVD "cáboval", na NV nahrál track se Scissálem, aby ho potom dissoval kudy chodí. Nechci ho obhajovat, ale ten přeci dělá pořád to samé co předtím....

Tak na to se zeptej přímo Tafroba. Úsměvné mi rozhodně nepřijdou. Kdo znal Tafroba dřív a teď musí ocenit, že se z arogantního puberťáka vyrůstajícího bez rodiny stal dospělej člověk schopnej řešit problémy a žít v realným světě. Nepřipadá mi ani, že by Scissála disoval kde může. Před třemi lety napsal jeden diss track na celkovou situaci v Brně a z osobních důvodů jeden diss track přímo na něj, kterej dal párkrát na koncertech, toť vše.

Pokud jde o Fivea, kde se vůbec v Brně vzala tak silně zakořeněná tradice deejaingu?

Těžko říct. Myslím si, že to souviselo s tím, jaká laťka byla pro mladý djs v Brně nastavena, když startovaly první klubový mejdany. Tehdy hrál v Brně Mehdi, kterej byl vůbec jeden z prvních djs, kteří se v Česku začali věnovat turntablismu na určité kreativní úrovni. Pak tu byl Opia a další, všichni byli technicky dobří, pokud ses chtěl prosadit, musels makat na technice. Před deseti lety ses nemohl vypracovat přes myspace, nafouknutý tiskovky, nesmyslný sponzory atd. Tvoje skills byla jediná cesta, jak se zviditelnit. Dneska to už je bohužel o něčem jiným. Djs v Brně se tehdy dobře znali, byli si navzájem inspirací, zdravá konkurence z nich vychovala technicky kvalitní djje. Každej ví, jaká je situace dnes. Znám spoustu mladejch djs, kteří se neustále diví, proč je nikdo nebookuje, když umí srovnat tempo dvou mp3jek v Seratu. Tehdy to bylo jinak a jsem rád za tuto zkušenost.

Šlo by být konkrétní o koho jde? Právě v těch "pouštěčích kopírujících rádiové playlisty" má český deejaing taky jednu z achillových pat, ne?

Hehe, vyjmenoval bych asi 90 procent djs u nás. Velkej problém spatřuju v tom, že spousta mladejch kluků se rozhodne stát se djjem, nic do vlastního djingu krom nezbytného technického vybavení neinvestují a hlavně vidí určité finanční výhody, které jim djing může přinést. Nebudu tady rozvádět teorie o nelegálním stahování či o tom, že pokud neuděláš mixtape, jako dj vlastně neexistuješ. Ale chtěl bych, aby se všichni zamysleli alespoň nad svými reálnými schopnostmi. Jak by měla vypadat cesta djje k úspěchu je například dj AKA. Týpek odněkud z Tábora tři roky piluje skills doma v pokojíčku, pak teprv vyleze ven a hraje a všichni koukaj. Nikdo po nikom nechce aby byl šampión ITF, ale potkávám spoustu djs, kteří sice srovnají bpm podle Searata, ale potom nedokáží začít mixovat na první dobu, to je opravdu tragédie. Další věc jsou playlisty, české klubové mejdany šli úrovní hodně dolů. To, co slyšíš přes den v rádiu, slyšíš večer v klubu. Občas mě z toho bolí hlava. Někomu se může zdát, že jen nadávám, ale pořád se mě na tuto věc někdo ptá. Nejsem člověk, kterej si pořád na něco stěžuje, ale za svým názorem si stojím. Spíš než vyjmenovávat špatné djje, kterejch je většina, stojí za to psát o kvalitních djs.   

No, a když s těmi "deejays" hraješ, bavíte se o tom, nechají si poradit a vezmou si třeba něco k srdci, nebo z toho není cesta ven?

Zajímavá otázka. Hodně mladejch kluků se mě ptá na názor jak hrají, co by měli zlepšit atd. Těší mě jejich zájem a hlavně snaha něco zlepšit. Drtivé většině řeknu, že jim chybí originalita. Myslí si, že k tomu být dobrým djjem stačí pustit hity co teď letí, smíchat je dohromady a to je vše. Bohužel. S tím souvisí i chybějící charisma. Z djje by měl být cítit zápal pro věc, každej dj by si měl najít něco čím by byl originální, čím by zaujmul jak publikum tak promotéry. Může to být skladba tracků, může to být technika. I z rádiovejch hitů se dá vykouzlit zábavnej a originální set. Klukům chybí někdy i základní knowledge, ale ta originalita, to je věc, kterou cením především.

Opia něco dělá, ale s Illuzio už se taky déle mluví o něčem větším jako o albu, ne?

Jasně. Opia začíná makat na svým albu. Jsem zvědavej co z toho vyleze, chce to pojmout trošičku jinak než svou prvotinu. Žádnej českej rap apod. S Illuzionists máme novej hip-hop/funky setík a makáme na hodně tanečním electro house setu, kterej na druhou stranu bude obsahovat spoustu hip-hopovejch prvků, tudíž by se mohl líbit i fanouškům rapu. S tím albem bych nechtěl nic slibovat nebo sázet nějaký pseudotermíny, jak se to tu běžně dělá. Spíš by jsme rádi ještě nějakej singl s anglickým rapem.

A co ohlasy na vaši nebo tvou dosavadní mixtapovou práci? Přijde mi, že je v dnešní době posluchač zahlcen a nestíhá ani vše poslouchat, natož hodnotit...

Jo, to máš recht. Bohužel většina těch mixů stojí za starou bačkoru. Naše dosavadní práce byla postavená spíše na live setech, to je na záznamu z živého vystoupení. Náš první set z Rio De Riviera si stáhlo nějakejch 40 tisíc, další set z Hip-Hop Jamu přes 60 tisíc lidí. Ohlasy byly výborný, zase to souvisí s tou zmiňovanou originalitou - udělali jsme něco, co tu nikdo nedělá. A lidi se o to logicky začali zajímat.

Do magazínu recenzuješ singly a mixtapy, takže toho sjedeš dost. Kolik mixtapů, ke kterým by ses vracel i po čase a věnoval jim více než jeden poslech, u nás vubec vyšlo?


Těžká otázka. Co se týče klubové muziky, dřív tu držel prim Dj Omar, jeho mixtapy si poslechnu v autě i po třech letech. Kvalitní jsou i starý mixtapy od Trafika, Wiche nebo třeba Fivea. Z těch novějších se mi líbí práce Funkmogulz či Jorgose, kdyby občas dával přednost kvalitě před kvantitou. Jinak českejch mixtapů ani moc nedostávám, takže pokud má někdo zájem ať se ozve.

A nějaké české kapely tě kvůli zmixování nebo cutům neoslovují?

Jojo, občas se nějaká prosba o spolupráci objeví, ale většinou je odmítám. Ćeskej rap mě ve finále zas tak moc nebere a nepřišla nabídka, která by mě nějakým způsobem oslovila.

Říkáš, že mixtape o tuzemské scéně od tebe tedy v nejbližší době čekat nejde, jo?

Chacha, to asi ne. Ale co vím, tak mixtape starších tuzemských kultovních pecek připravuje Dj Kristee.

S Kristee vám co nevidět vyjde mix "Cross The Dancefloor". V čem bude jiný než další párty mixtapy určené na parket, které mi permanentně chodí na mejl?

Bude jinej v přístupu. Bude plnej remixů, editů či mash upů i novinek. Chceme udělat mixtape kterej propojí hip-hopovou scénu s taneční, pop s nezávislou tvorbou. Ale ve formě, která bude pro posluchače originální a zábavná.

Co se vlastně stalo s Djane Sarah, jež se dva roky zpět jevila jako nastupující první dáma djingu?

Sarah trošku dospěla a má už jiný priority. Studuje náročnou vysokou školu, má ještě jiný mimoškolní aktivity, který ji zabíraj spoustu času a djing trošičku odsunula na vedlejší kolej. Každopádně je to škoda, celkem jsem ji fandil.

Před časem jsem četl rozhovor s Djem Richardem, který až rezignovaně říkal, že ho scéna nebaví, že se zbavil gramofonů, desek, už nežije hudbou, nesleduje to. Když to ale má jednou člověk v srdci, musí ho to k tomu pořád táhnout. I dnešní době jde najít kvalita, nejde žít jen z určitého úseku minulosti. Co si o tom myslíš?

Je to pro člověka velmi těžký udělat takový rozhodnutí, zaleží na osobnosti. Člověk se duševně vyvíjí až do pozdního stáří, někdo je schopen udělat tlustou čáru za svým dosavadním životem, někdo ne a poslouchá určitej žánr celej život. Já bych to asi nebyl schopen udělat, ale chápu Richarda. Pro mě to je jeden z nejvýraznějších osobností na djské scéně u nás, jak svým přístupem tak samozřejmě schopnostmi. Navíc Richard mě vždycky připadnul hodně přemýšlivý a duchovně založený, tito lidé potřebují cítit, že jejich práce má opravdu smysl a ubírá se k cíli, kterému věří. Bez toho to pro tento typ osobnosti nejde. Škoda. Richardovy mixtapy neustále točím v autě. Respekt.

Souhlasím, osobnosti chybí. Vždycky jsem si myslel, že Dj musí být před posluchačem o krok napřed, technicky i znalostně musí nabízet nadstandard. Považoval jsem ho až za umělce, za někoho, na koho se chodí, kdo je schopen vyprodat klub. Jak to vidíš ze své pozice ty?

Hehe, trefná otázka. Problém  je v tom, že tuzemská hip-hop scéna je až moc orientována na rapery a kapely obecně. Ale zase na druhou stranu to chápu. Na koncerty chodí mladí posluchači, kteří nemají a ani nemohou mít tak široké hudební souvislosti jako posluchači starší a raper je pro ně zábavnej a otevírá jim nepoznaný obzory. Těm starším zase vadí ti mladí nebo je nebaví třeba hudba, která se na mejdanech hraje. Dj u nás je jen křoví v pozadí, které navozuje atmosféru, občas v pohodě, občas to je horší. Djs si za to ve finále můžou částečně i sami. Svým přístupem, svými schopnostmi, tím jak neuvěřitelně podlézají lidem a hrají každou pičovinu která se objeví v hitparádě nebo na mobilu, kterým mává 18 letá kočka na mejdanu. Jediná opravdová osobnost mezi djs je Wich, ale ten ani ne tak za ten djing, jako spíš za produkci. Ale Wich je opravdu člověk, kterej by byl jako dj schopen zaplnit klub a lidé jdou opravdu na něj jako na hvězdu. Nechápu, proč třeba takovej fejm nemá Trafik, má k tomu předpoklady, ale občas mi připadne, že mimo Prahu už takovou super star, která by vyprodala klub není. Škoda. Čím víc by bylo osobností, tím by to bylo pro djing lepší. Na taneční scéně se to bere jinak, už jen třeba s ohledem na to, jak si lidi užívají jim neznámý pecky, který hraje známej dj, oceňují to, stahují si live sety atd. Hip-hop mejdan je nuda, omýláš 20 top bangers pořád dokola, jinak tě lidi nepřijmou. Je to fakt škoda, hraju samozřejmě taky hity a miluju ty pecky, ale každej kdo mě slyší ví, že se k tomu snažím přidat spoustu remixů a mín známejch věcí, aby měl posluchač alespoň nějakej zážitek a byl alespoň o něco málo bohatší, když jde opilej a zhulenej domů. Pivo, drogy a pak někde v dálce ženský, to je bohužel realita většiny hip-hop mejdanů v ČR. Bral bych pořadí ženský, tanec, drogy, pivo, bylo by to asi lepší.

Jak říkáš, někomu vadí na akcích děti, někomu jinému zase to, že většina kapel ti nemá co říct. Co obecně, je u nás hip hop na vzestupu, nebo už máme boom za sebou?

Nevím, těžko říct...obecně se domnívám, že ten prvotní velký boom je za námi. Otázkou je co teď přijde, nemyslím si že by byl hip-hop úplně odsunut na vedlejší kolej. Patrně časem zesílí vliv nezávislé scény a top artists už budou synonymem pro mainstream. Myslím si také, že hip-hop bude mít čím dál blíž k taneční muzice, hlavně k té elektronické - je možné, že se vrátí do podoby pionýrských začátků, doby Kraftwerk či Afriky Bambaaty.

A další ubírání deejaingu? Před lety mě na Shakiře dostal Cut Chemist tím, že zapojil i video, vlastní anketu a bylo to interaktivní. Dokážeš si představit sám sebe s nějakým takovým nadstandardem?

Jasně, rád bych dělal tydle věci, tady se opravdu projeví kreativní duch. Mám blízko k vizuálnímu umění a toto by mě bavilo. Problém vidím ve vybavení klubů - až technické nedostatky nebudou kamenem úrazu, pak na to vlítnu. Rozhodně chci audiovizuální performance vyzkoušet. Viděl jsem několik djs, jak si hrají s videem a gramci zároveň a bylo to opravdu působivé.

Vyučuješ výtvarnou výchovu. Plakáty, letáky, covery tedy bývají i tvým dílem?

Dělám spoustu plakátů, některé z nich byli i o oceněné, ale nikdo ani neví, že je dělám já. Kdysi jsem dělal i covery, třeba první vinyl  a první album Naše Věc, ale to je opravdu old school. No a ve škole ve výtvarce samozřejmě máme úkoly v tomto duchu, myslím si, že to děcka baví.

Apropo, jak se vůbec díváš na takovéto to shazování a zesměšňování Naší Věci, De Fuck Ta apod. Taky ti to přijde nesoudné a stádečkovské?

Přesně tak. Ve své době byla Naše Věc významná kapela a ohlasy na koncertech to jen dokazovaly. Samozřejmě nyní se dívám na jejich tvorbu trošičku jinak, ale to je úplně normální. S odstupem času vidí vlastní dílo kritičtěj i samotní autoři. Je škoda těch posměšků, Naše Věc má alespoň u mě čestné místo vedle dalších dobrých kapel nedávného českého old schoolu, respekt si určitě zaslouží. De Fuck To se mi nikdy moc nelíbilo, ale je celkem k smíchu, že po jednom povedeným LP na kterém je tato kapela totálně zesměšněna, se objeví tak velká vlna zbytečné nenávisti. Stádovitost, ač by to tak paradoxně být nemělo, nachází právě v hip-hopu čím dál více živnou půdu.

Když jsme u té minulosti. Tvá biografie uvádí: "stal se prvním českým hip hop djem, který začal pravidelně využívat technologie digitálního djingu - Serato Scratch Live." Kdy to bylo a dal jsi od té doby vůbec nějaký rozhovor, kde by se tě někdo na serato nezeptal? O těchto věcech už se toho vubec napsalo hodně, jak vzpomínáš na časy, kdy se posilovalo s vinyl bagy těžkými jako lednice?

Jóó kámo, než přišlo Serato, to bylo opravdu peklo. Brával jsem si na mejdany pravidelně asi sto desek, navíc jsem se tahal ještě s mixákem. Kdo vyzkoušel někdy Pioneer DJM 909 nebo 707 dá mi za pravdu, že těžší mixpult neexistuje. K tomu si připočti podkrovní byt v pátým patře v domě bez výtahu a máš celkem solidní víkendovej trénink fyzičky. K Seratu jsem se dostal klasickou cestou - tahal jsem pravidelně videa z vystoupení předních světových djs a neuniklo mi, že např. A-Trak hraje s notebookem. Věděl jsem, že Dj Craze už dlouho před ním propagoval Final Scratch, ale Serato se mi z těch aviček zdálo logičtější a jednodušší na ovládání. Svý Serato mám přímo z USA, když jsem ho kupoval někdy před čtyřmi lety, tak u nás stálo slušnejch 22 táců. Z USA mě to vyšlo na polovičku. Akorát mi ho zabavili celníci - naštěstí, díky tomu, že ten kámoš je amík, tak to pak prošlo bez cla.  No a jak sem s tím začal hrát, tak se mě na to pořád někdo ptal. A jak sem ten systém chválil tak sem viděl jak ty lidi postupně Searata kupujou hehe.

Zmiňuješ A-Traka, jenž v posledních letech proniká do tajů produkce. Babu s beaty začal taky až po sto letech. Takové ambice jsi ty nikdy neměl?

Měl i neměl. Jde o to, že já doma pořád makám. Skrečuju, připravuju si různý přechody a vychytávky, věnuju djingu stále spoustu času. Mám takovou filozofii, že buď něco děláš pořádně nebo vůbec. Jsou tady třeba djs/producenti, který mejdan odehrajou a nepotřebujou na svých setech něco speciálního vychytávat. Beru, věnujou se sto pro produkci. Mě však baví víc djing, alespoň zatím, obětuju mu hodně času a nechci ho zanedbávat. Nedělám úplně čistě svou produkci, ale upravuju si pecky, který hraju na mejdanech, připravuju různý mash-upy a tak. K tomu už je asi jen krůček k vlastním beatům, ale zatím mi to takhle vyhovuje. Uvidíme časem, až mě mejdany omrzí, tak se na to vrhnu. Než sem začal s djingem, tak sem něco málo vyprodukoval. Ale to byly hodně pionýrské doby.

A co je nového u Blind Deaf? Po slibném začátku se nyní zdá být dlouho ticho po pěšině...

Tak ticho je a ani se nelze moc divit. Problém vidím v tom, že ústředními postavami Blind Deaf v současný době je pouze Taf s DTonatem. Nebudu nikomu promlouvat do duše, ale jsou to ve skrze líní tvorové a proto, než něco vypustí ven, tak to zbytečně dlouho trvá. Když se mrkneš na stránky labelu, tak v novinkách jsou prakticky jen moje mixtapy. Škoda, ale věřím, že Blind Deaf brzy chytne druhý dech. I když to zní trošku povrchně, moc se těším na nový album Tafroba.

Ok, pokud jde o ty aktivnější,; ceny Filteru i nejprestižnější Anděly ovládl Vladimír. Jak si to za loňský rok viděl ty?

Mě osobně Vladimir zas tak nebere, bezpochyby natočil dobré album, ale rozhodně bych nečekal, že bude cenám tak výrazně dominovat. Každopádně, ale dominuje Bigg Boss, o tom asi žádná. Moc se mi líbili i Pio Squad nebo Vec, Wiche musím ještě víc naposlouchat, ale na můj vkus slyším až moc zrychlenejch samplů.

Rozloučíme se nějakou perlou? Jsi rezidentní Dj FX Bounce v Radosti. Co nejodvážnějšího si tam kdy pustil a co už víš, že by tam nikdy nemohlo fungovat?

Nejodvážnější? Chachaaa, jednou jsem tam zabil crowd peckou Voodoo people od Prodigy ve známým drum n bass remixu by Pendulum. Bylo hezky pozorovat jak naličený roštěnky v podpatkách skáčou metr a půl do výšky do 170ti BPM. A co nebude fungovat? No tak asi bych tam nepustil žádnou věc ze svého oblíbeného LP Entroducing od Dj Shadow, nebo třeba Berounská Spojka by pravděpodobně taky nezabodovala.

Ta by ale zabodovala na nějakém koncertu s Icem a Čérou nebo těma z Pelhřimova, jak vykukují z popelnic. Vždycky si říkám, kolem nás je tolik nudného průměru, že takto koncipovaný mejdan by byl aspoň zábavný....

Jojo, jak tady říká česká odnož Crips - woooooord.


DJ Maztah na MySpace

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná