Dannie: V hip hopu funguje spíš barter, ale kdyby chtěl producent peníze, určitě mu zaplatím

Slyšet nedávnou debutovou desku Dannie "Colors of Light" je pro tuzemského fanouška hip hopu téměř povinnost. Nejbarevnější domácí zpěvačka, jíž baví taneční RnB i soul, se na ní totiž obklopila lidmi, kteří už na scéně mají něco za sebou. Wichem, DTonatem, Vladimirem 518, Delikem, Čistychovem, Nironicem, Jožo Engererem nebo Djem Enemym však její spolupráce s rapovým podhoubím nekončí a pocítíte to hned na její druhém studiovém albu. Na novinky je ale ještě čas, teď si dejte rozhovor s Dannie, které se ptala i naše milá slovenská spojka Adriana.

 

Vím, že se u vás v rodině dědí talent z generace na generaci. Napadlo tě někdy v životě, že by si dělala něco jiného?
 
Abych pravdu řekla, tak vůbec. Samozřejmě, že jsem měla v dětství období, kdy jsem chtěla bejt právničkou nebo policajtkou, ale tohle prostě bylo daný osudem.
 
Nejen na pódiu, ale i na živo působíš velmi energicky, optimisticky a neztrácíš úsměv, čím to je? Teda kromě hudby, máš nějaké "životní kouzlo"?
 
No já ani nevim, čeče. Snažim se radovat z maličkostí a co nejvíc se věnovat tomu, co mě baví a těm, který mám ráda. Možná by ses divil, ale on ten optimismus přináší i nepříjemný situace. Zvlášť v pracovní oblasti. Na úsměv si spousta lidí zvykne a začne toho zneužívat. Když potom od těch samejch lidí chceš výsledky práce, urazí se, že na ně najednou nejsi milá, jako vždycky, že s nima nejednáš v rukavičkách a nechápou, proč po nich vlastně něco chceš. Momentálně se pro jistotu snažim pracovat na tom, abych to s tim úsměvem moc nepřeháněla.
 
Jak se cítíš v úloze moderátorky, kterou jsi od začátku minulého roku v pořadu "Rnb Fever Night" na rádiu Spin?
 
To je dobrá otázka. Moc mě to baví, je to suprová improvizace. Ale je teda fakt, že by mě asi ještě víc bavilo moderovat na kameru nebo před lidma. Jsem dost komunikativní a mám ráda přímou interakci, takže mi přijde legrační mluvit do mikrofonu a koukat se přitom do monitoru. Naštěstí v radiu je se mnou vždycky Ben Cristovao nebo Andreas ze Sixin, takže mám ke komu mluvit.
 
 

Některý lidi prostě nejsou soudný

 

Na tvých stránkách se píše, že si i vyhledávač talentů. Jak takový proces probíhá? Kde a jak se u nás hledají naděje?
 
Na koncertech, v klubech, na ulici. Kdekoli. Často se pohybuju v muzikantskym prostředí, takže když mě někdo během koncertu zaujme, oslovim ho a posléze doporučim nahrávací firmě. Pokud v něm vidim víc, vezmu ho pod svoje křídla. Někdy hledám i mezi lidma, co ke mně chodí zpívat. A jindy za mnou přijdou lidi sami s tim, že si myslej, že jsou talentovaný a chtěj slyšet názor. Někdy mě mile překvapěj, ale často je to dost složitý. Některý lidi prostě nejsou soudný.
 
Jaký přístup je ti blíž - popovější a okázelejší a la Beyoncé, nebo soulovější a minimalističtější a la Erykah Badu?
 
Oba. Pokud se muzika dělá kvalitně, budu ji respektovat. Navíc obě tyhle dámy jsou královnami v tom stylu, kterej dělaj a mě baví taneční RnB i soul.
 
Má mužské a ženské rhythm and blues nějaké výraznější odlišnosti nebo specifičtější znaky?
 
RnB je o lásce. Chlapi to maj o tom jednom a ženský taky. Buď se trápí nebo milujou, nic mezi tim. Ženský a chlapi jsou na stejný vlně, neprojevuje se jejich odlišnost. V tom je RnB specifický, sbližuje.
 
Co si třeba pouštíš, když si nejvíc smutná nebo veselá, a na cestě do "práce"?
 
Asi neznám pojem bejt na cestě do práce. Když jedu na koncert, snažim se naučit na poslední chvíli všechny texty, protože je pokaždý zapomenu. Nejradši si pouštim Lauryn Hill. Ta mě vždycky uklidní.
 
Jak ti vyhovuje pozice a jak se ti každý den vstává, kdy se o tobě při již vydávání sólo debutu mluví jako o královně českého RnB a soulu?
 
Je to milý, ale jsem nohama na zemi. Až budu na takový pozici jako opravdová královna soulu a RnB, Aretha Franklin, tak se budu budit s dobrým a možná i namyšleným pocitem. Zatim mě to spíš nutí na sobě dál makat.
 
Jak důležitá je pro tebe v daném žánru věrohodnost, důvěryhodnost? Ptám se na to zejména v souvislosti s lidmi jako Sámer a spol.
 
Myslim, že mi nenáleží kohokoli hodnotit. Ať si každej dělá muziku, jak se mu líbí a jak to cejtí. To, jestli je to věrohodný nebo ne, stejně posoudí až posluchači.
 
Co tě konečně přinutilo k tomu, abys zasólovala? Slyšel jsem, že v tom má trochu prsty Vec..
.
Rapper Vec mi kdysi řekl něco, co mě donutilo začít o desce přemejšlet. Díky němu jsem se rozhodla. V uskutečnění mě podpořil hlavně Josh z Nejbru, Andreas ze Sixin, Irena Mikulecká a založení labelu King Arts Production.
 
Čím ses inspirovala u názvu "Colors of Light", co to pro tebe znamená?
 
Colors Of Light. To jsou moje oblíbený barvy. Barvy, který prosvítěj temnotu. Je to takovej pokus o renesanci.
 
Okolo tvého jména je dost slyšet King Arts, nahráváš u nich a i to pod nimi vydáváš. Co je to za skupinu lidí, jak ses k nim dostala a proč právě oni?
 
King Arts Production je agentura a label, kterej jsem založila s Andreasem a kámošema Radkem Stavinohou. U zrodu nám hodně pomáhala taky Irena Mikulecká. Kromě přátelství nás spojilo to, že chceme osvěžit českou hudební scénu a posunout ji na vyšší úroveň. To znamená pomoct mladejm talentovanejm umělcům. Kromě vydávání desek a hudební produkce poskytujeme svejm exkluzivním umělcům nahrávací studio, management, booking, pr, grafiku, fotky a spoustu dalších věcí, který si umělci sami nedokážou zařídit, ale který jsou potřeba k jejich prezentaci. Zakládáme si na kvalitních umělcích, který by ČR mohli reprezentovat v zahraničí a tim pozvednout místní úroveň. Momentálně je nás šest, jsme tým akčních lidí, který do toho jdou srdcem a do budoucna máme připravený velmi zajímavý projekty.
 

 

Kdo ti při nahrávání desky nejvíc pomohl a co naopak byla věc, do které se ti moc nechtělo?
 
Nejvíc mi pomohl Andreas. Kromě toho, že mi dělá manažera, má producentskej podíl na téměř všech písničkách z desky. Moc se mi nechtělo do českejch písniček. Čeština do RnB nepasuje, přízvuky jsou úplně jinde, takže frázování tomu musíš přizpůsobit. Tim pádem to ale už neni RnB. Pak je strašně těžký nesklouznout k levnýmu popu.
 
První singl "Let´s Make It Right"s Wichem má i příjemný klip. Jaké byly ohlasy z rádií, YouTube nebo od erudovaných kolegů, jak se mu dařilo?
 
Díky tomuhle klipu jsem dostala spoustu skvělejch nabídek. Myslim, že jsme vzbudili hodně emocí a to jsme přesně chtěli. Některý lidi nepochopili, že je to recese. Nepobrali to, že se v klipu promenáduje jejich idol s umělohmotnym diamantem na zlatym řetězu kolem krku a do toho mu tam zpívá tlustá holka v šíleně barevnym oblečení. Jinak kolegům se klip moc líbil a rádia song hrajou. Když si televize vybíraly mezi mejma třema klipama, vždycky si vybraly klip k Let’s Make It Right, protože je veselej, barevnej a originální.
 
Pokud jde o hosty, čekal bych spíš profláklé pražské tváře Oriona, Indyho atd. Podle jakého klíče si je vybíráš? Předpokládám, že všechny znáš osobně?
 
Dočkej času. Za rok bude druhá deska. Vybrala jsem si na hostovačky umělce, který mám ráda a se kterejma se osobně znám. A oslovila jsem jich víc, takže se na desku nevešli úplně všichni. Ale druhá deska se blíží...
 
Jak se na desku dostal Jiří Korn? Splněný sen z dětství, nebo?
 
Když jsme se s Enemym bavili o Grandhotelu, řekla jsem mu, že si do tý věci představuju Jirku a Enemy zase, že rap od Vladimira 518. Vláďa byl hned pro, tak jsem zavolala Jirkovi, jestli by do toho taky šel. Jirkovi se nápad s rapem moc líbil, takže souhlasil a ve studiu to dal naprosto geniálně a z fleku. Vladimir nám oběma napsal text s tim, že jsme vymysleli scénář k videoklipu a myslim si, že Jirkovi ho napsal přímo na tělo. Na videoklip teď sháníme sponzora. Bude to velký.
 
Když zůstaneme u přizvaných rapperů, vedeš je nějak? Aby to třeba bylo snesitelné pro rádia, nebo jim necháváš absolutně volnou ruku pište a říkejte co chcete.
 
Nevedu. Neni potřeba. Vybírám si lidi podle kvality, zadám téma písničky a dopadne to super. A pokud se to nebude líbit rádiím, je to sice smutný, ale nebudem to kvůli nim měnit.
 

 

V oblasti hip hopu funguje spíš barter, ale producentovi bych určitě zaplatila

 

 
Co produkce, platila by sis někdy za beaty, nebo si zakládáš na spolupráci ze vzájemného respektu?
 
V oblasti hip hopu funguje spíš barter, ale kdyby po mě chtěl producent, kterýho oslovim, peníze, určitě bych mu zaplatila. Přijde mi to naprosto fér.
 
Budeš mít koncertního deejaye, nebo budeš koncertovat zásadně s kapelou?
 
Obojí. S kapelou můžu vyjet na festivaly a s deejayem a tanečníkama objíždět klubovou scénu.
 
Na koncertech Sixin prý vytahujete lidi z davu a zapojujete je do kapely. Chystáš i ty nějaké podobné "bonusy" a překvapení na vystoupení?
 
To si piš. Máme úplně skvělý muzikanty, který jsou stejně jako já a Andreas schopný všeho. Doraž 24. března do Jazz Docku na náš koncert a možná, že to poznáš na vlastní kůži.
 
Bude i nějaký merchandising?
 
Chystám vlastní řadu originálních módních doplňků a oblečení v urban a nu rave stylu. Na všem spolupracuju s výtvarnicí Karin Kariiinou Onderkovou a zpěvákem Andreasem. Všechno je ve fázi příprav a info bude brzy na mejch oficiálních stránkách nebo facebooku

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná