Creame: S Kali Records je mi dobře, jsou pracovití a narozdíl od 90% ostatních je na ně spoleh

"C.R.E.A.M." je jeden z mnoha mých oblíbených songů od Wu-Tang Clanu, Cream je jeden z nejsympatičtějších webů o hip hopu a jemu spřízněných žánrech a Creame je zase jeden ze zástupců nastupující beatmakerovské generace, v jehož práci už jste mohli zastihnout například Kaliho, Bacila, Vladise, Khomatora, Denu, Nironica, Berezina, Delika či Trikoloru. Nemuselo by však skončit jen u nich: "Zrovna jdu dodělat beat pro Oriho na jeho nové album, což mě velice těší," řekl zástupce Veselí nad Moravou v závěru krátkého rozhovoru a nás samozřejmě v tu chvíli zajímalo více: "Orion mi jednou napsal, že beat s Vladisem je povedený, tak jsem se ho zeptal, jestli by mi nedali něco na album, ale pod podmínkou, že by to bylo i s Vladimirem jako PSH a byl by to takový retro track, který by zněl jako za časů "Repertoáru" a on souhlasil, když mu udělám nějaké beaty na album," prozradil autor níže uvedených odpovědí ohledně rodící se spolupráce s "Mikym, jemuž podle Dona Koulina chtějí vzít jeho styl". A co z něj vypadlo dále?

S ElMurdem jste před časem zahájili beatmakerovský seriál. Proč skončil dřív než "Tak jde čas"?
 
Jde o to, že jsme si teď stavěli pár měsíců studio, tak jsme vypadli, ale teďka už to pojede s mnohem větší razancí, protože už ho máme hotové a budem to točívat tam. Ale to, že píšeš, je strašná haluz, protože zrovna dneska dostříhávám další díl, odesílám týpkovi na dobarvení a do pár dnů to bude, takže jsem ti chtěl zrovna napsat, jestli bys o tom nečmrkl.
 
S jakým nejtalentovanějším rapperem jsi podle tvého vkusu a úsudku v posledních letech dělal?
 
Nelehká a zapeklitá otázka. Je tam hodně proměnných. Musím se ti svěřit s takovou věcí - mám od přírody tendenci nerad lidi zklamávat nebo jim působit zármutek a proto se mi velmi těžko říká lidem pravdu, i když konkrétní track vůbec nezní podle mých představ. Snažím se s tím bojovat, ale nějak to nejde, ale makám na tom a zlepšuju se. A pravda je taková, že přestože už jsem dělal s mnoha zvučnými jmény ze scény, plně spokojen s výsledkem sem byl míňkrát, než bys napočítal na ruce tříprstého žebráka. Ale vyloženě špatně mi určitě nezněl žádný track, co sem kdy dal ven, jinak bych pochopitelně jeho vypuštění zakázal. Když porovnám techniku, rytmiku, flow a lyriku - tak poměrově si nejlíp vedou Trikolora a Nironic.

A když tu otázku postavím trochu vedle - na co ze své prozatimní diskografie si nejpyšnější?
 
To, na co sem nejpyšnější teprve přijde, velmi velmi brzo. Rozjel sem s klukama od nás z města takový projekt. Pro mě osobně nemají konkurenci, bude to totální trueschoolovina s undergroundovým nádechem, první videosingl je na cestě! A kdyby ses mě ptal na konkrétní track, co už je venku, tak to bude buď Vladisovo "Vesmír", "Slnko, Zdravie, Pravda" anebo "Nezabudam" od Čiča a Kaliho 
 
Nepatříš už pod křídla Kali Records? Přijde mi, že s nimi jsi vídáván a slýcháván častěji než s jinými.
 
Přiznám se ti, že tak nějak sám nevím, ale asi nebudu lhat, když řeknu, že jsem jejich dvorní producent. Každopádně rád bych věřil tomu, že patřím. Je mi s nimi dobře, jsou pracovití a je na ně spoleh, narozdíl od 90% ostatních, se kterými spolupracuju a vždycky jenom naslibují a pak nedodrží sliby. Tímto bych se chtěl poděkovat Čičovi, kterého mám moc rád, že mi dal šanci s celým jejich teamem spolupracovat, těště se na další společné věci z KR!
 
Creame o koncertních možnostech...
 
"Křest určitě, ale přiznám se ti, že mám za sebou teprv pár koncertů. Nebyl na to čas, ani nebylo s kým jezdit. Mohlo by se to teď změnit (a zřejmě změní) s novým projektem. Ale stejně se cítím spíš jako skladatel, než DJ. Radši lapím zavřený ve studiu a skládám si, i když pohled na jásající dav poslouchající tvou tvorbu samozřejmě nemůže urazit!"
 
Právě s Donem Čičonem jsi před pár měsíci udělal celou desku. Ten to ale spíš hraje přes chuť a zápal, než přes metafory, u nichž by si kroutil hlavou ještě po třetím poslechu. Čím tě přesvědčil dál?
 
Ano, toho si sem vědom, ale to jsou hodnoty, kterých si na něm vážím, chuť a zápal, proto mu vždycky rád poskytnu beat, dokud se bude cítit, že na to má! Album vzniklo tak nějak spontánně, posílal sem beats a nahrávalo se to, až jich bylo tolik, že nejstřízlivější rozhodnutí bylo udělat z toho projekt, aby se to co nejvíce dostalo k lidem. Když budu chtít udělat něco nabité metaforama a striktností, mám tu zase jiné adepty. Rozhodně netrpím na nedostatkem rozmanitých umělců. Ve studiu trávím každý den x hodin, škoda, že málokomu se chce platit. Lidi si neuvědomují, že už u beatu netrávím několik minut, ale třeba 15 hodin.

Dj Fatte říká, že prodává beaty, aby měl na chleba. Jak se k tomu stavíš ty a jak dotyčná morálka platí u Čechů a Slováků, je tam nějaký rozdíl?
 
Nebudu si vymýšlet nebo se přetvařovat - už třičtvrtě roku jsem zase bez práce a z něčeho žít musím. A pro mě je nejkrásnější představa, kdybych se někdy dostal do pozice, kdy budu mít na živobytí z dělání toho, co mě baví a v čem jsem dobrý. A rozdíl sem nespozoroval kámo. Spíš už jsem unavený z toho, jak vždycky někdo pobere beats, dva roky to leží nenahrané, takže to ani nemůžu střelit a nakonec z toho sejde. Toto je stále se opakující kolotoč. Kalirecords jsou v tomto vyjímkou.
 
Jaký máš reakce od lidí, když uděláš tu trueschool, tu taneční pecku, tu popovější věc. Je tvá fanouškovská obec tolerantní? Nesníš o jedinečném zvuku a la největší velikáni, které poznáš po prvních pár vteřinách?
 
Já mám jedinečný zvuk - ať složím boombap beat či house či orchesr, vždycky tam uslyšíš moje charakteristické tones, protože všechno skládám sám a dělám tóny podle vzorce, který miluju a kdo chce, tak ho tam uslyší. Setkávám se s názory, kteří mi tvrdí, abych se věnoval jenom jednomu stylu.. NE! Mně by nebavilo celý život pořád dokola skládat jenom jeden styl, mám pocit, že beatmakeři (vyjma světových es samozřejmě), kteří úpěnlivě obhajují a sedí na jednom žánru, častokrát nejsou schopní složit dobře jiný styl hudby a proto vehementně obhajují jenom ten jeden. A právě už v tom smyslu se cítím být jedinečný, protože se mi vždycky povede složit to, co si smyslím a určitě v tom míním pokračovat.

Pořád si věrný mistru zvuku Kenny Roughovi? 
 
Ke Kennymu mám ze všech zvukařů nejblíž jako ke člověku. Ale poslední dobou toho má dost, tak se zvuku chopí většinou buď Marek Šurin, Ondra Žatkuliak nebo Niro z TNT records. Tímto všechny 4 zdravím!
 
Dlouho už mluvíš o producentské desce, nebojím se říct pár let. Jsi věčně nespokojený puntičkář jako Dr. Dre, nebo jak to je?
 
Ono to stojí hlavně na tom, že mi interpreti naslibovali sloky a dodrželo to asi 10%. Mám stále vybraných cca 15 nejsrdcovějších beatů mojí kariéry připravené na nahrání, ale za ty roky jejich sound už zestárl a je nutné je přepracovat. Na to ale teď není pod tíhou všech těch projektů čas. Proto přemýšlím, že bych z toho udělal mixtape a dal ven všechny skladby, co jsem zatím udělal + cca 4-5 bonusových a na plnohodnotném albu začal dělat uplně znova až dokončím aktuální projekty, protože jsem sound posunul zase uplně jinam.
 
V čem podle tebe vězí to, že dodrží slovo dva z dvaceti rapperů? Bylo to tím, že to nepovažovali za důležitý projekt a říkali si "ten mlaďas počká..."?
 
Z části bude asi pravda to, co říkáš, ale podle mě je to spíš vytížeností jednotlivých raperů. Chtěl jsem tam mít špičku, jako Emeres či Mugis. Asi to dokážu pochopit, každý z nich má svých věcí až nad hlavu, ale že to bude tak velké procento sem nečekal. Nevadí, jedeme dál.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná