Chci se vrátit k čistýmu syrovýmu hip hopu, říká v exkluzivním rozhovoru Guru

Na apríla nás už poněkolikáté navštívila jedna z živoucích legend hiphopu, a společně se svým parťákem Solarem (neplést s frankofonním MC Solaarem) a živým ansámblem nám ukázali zač je toho Jazzmatazz… Klub Roxy zažil víc než slušnou porci energického jazzhopu, který mával s obecenstvem víc než finanční krize s hodnotou akcií na burze. Kdo byl, ví, kdo nebyl, nemá smysl popisovat. Po koncertu sám Guru ještě dlouhou dobu rozdával CD a podepisoval se všude možně, což jen podtrhlo fakt, že vše vyvrcholilo oboustrannou spokojeností…  Když bylo po všem, sešli jsme se v backstagi a hodili řeč o všem možném, a ačkoli výřečnost obou hlavních aktérů mi nedala dostatek času na vyřknutí víc než třetiny zamýšlených otázek, výcuc z víc než půlhodinového rozhovoru stojí za přečtení…

 

Tak začněme obligátně: Jak hodnotíš dnešní show, atmosféru, publikum?

 

Guru: Bylo to skvělý. Vždycky když přijedu do Prahy, je to pohodička. Lidi tu maj rádi energickou hudbu a mají v sobě toho správnýho ducha. Vyloženě jsem se sem těšil. Je to významná část celý týhle tour která začala v Sardinii v Itálii, pokračovala přes Istanbul a Stuttgart až sem. Po tomhle nás ještě čeká Lucembursko, Francie, Španělsko, Belgie a na závěr Londýn. Po tom ale ještě pokračujeme zpátky ve státech na festivalu SunDance v Utahu a potom poputujeme přes devatero hory až do Aspenu v Coloradu, kde to zakončíme koncertem na X Games.

 

No tak to vás čeká celkem honička J  Schválně, znáš někoho z Čech? Umělce, politika, hokejovýho hráče?

 

Guru: Ou man znám jich pár ale fakt si nemůžu vzpomenout na jména (smích) Vlastně pamatuju si pár lidí jak jsme tu jednou vystupovali, to bylo… sakra kde to bylo…

Solar: To byl světovej pohár ve skateboardingu, loni v létě.

Guru: Jojo máš pravdu, světovej pohár

Solar: Někde u centra Prahy… bylo strašně vtipný sledovat jak první den všichni okolo chodili a den potom se každej belhal, kulhal a krčil  (smích) …

Guru: A stejně jsem ty jména zapomněl (smích)

 

Máte zkušenosti s nějakým tím prknem?

 

Solar: No jasný, dyť já to vlastně přitáh do New Yorku a celý vymyslel (smích)

Guru:  Ja umím pěkně lyžovat (smích)  Nikdy jsem nezkusil snowboard, nebyl na to čas, ale určitě bych to chtěl zkusit… i když nevim, zdá se mi to trochu nebezpečný

 

Guru, ty pocházíš z Bostonu že jo? V polovině osmdesátek ses ale přesunul do New Yorku kde žiješ doteď.. Proč? Byly v tom jenom důvody spojený s hudbou nebo i něco víc?

 

Guru: Přesně jak jsi řek, bylo to hudbou. New York byl můj sen co se to tohohle týče. A já jsem prostě z toho snu chtěl udělat realitu, a tak jsem se prostě jednou sbalil a odjel. Všichni mi řikali že je to blbost, že to nezvládnu ale já prostě odjel. S 1500 dolarama v kapse, dvěma taškama a snem. 

 

Jak teda vůbec vypadala scéna v Bostonu v tý době když jsi ho opustil?

 

Guru: Vůbec už nemám páru… v Bostonu byla spousta závistivejch lidí a jinejch nedobrejch věcí který mě taky donutily to město opustit.. Jsem takovej zářnej příklad a v Bostonu mě tudíž nemaj moc v lásce (smích) V New Yorku žiju od roku 1985 a všechno co k tomu můžu říct že jsem teď pyšnym a čestnym Newyorčanem.

 

Když ses přestěhoval, proč padla volba zrovna na Brooklyn? Proč ne třeba domov hiphopu Bronx, nebo klidnější Queens?

 

Guru: Samozřejmě jsem si prošel všech 5 boroughs abych se zabydlel a věděl, ale Brooklyn byla jediná volba protože jsem tam měl pár přátel a tetu která mi tam pronajala útulnej byteček, a taky mi to tam hodně připomínalo Roxbury v Bostonu kde jsem vyrůstal…

 

Pojďme hodit řeč o jedný z podstatnejch součástí dnešního večera a celý vaší tvorby – o Jazzu. Jak jsi se k tomu dostal? Byl to vliv hudebně založený rodiny?

 

Guru: No tak nejvíc mě v tomhle ovlivnil můj strejda, což byl strašně cool maník. Možná víc cool než můj táta, protože mi i pučoval prachy (smích) A právě abych od něj tu „půjčku“ dostal, musel jsem si s ním nejdřív sednout a poslouchat jazz z jeho masivních beden vetších než já. Takže jsme takhle každou chvíli sjížděli Johna Coltranea, Sonnyho Rollinse a spoustu dalších… A pořád mi tloukl do hlavy, že tohle je opravdová muzika. Ze začátku jsem jenom tak seděl, pouštěl jednim uchem tam a druhym ven a myslel jenom na ty prachy a na koncert Rickyho Jamese na kterej za ně pudu. Ale potom jsem časem začal naslouchat, vsáklo se to do mě a už to ve mně zůstalo.

 

Můžeš nějak popsat pohnutky který tě vedly k realizaci tak originálního projektu  jako je Jazzmatazz?

 

Guru: V roce 1993 když jsme přišli s konceptem Jazzmattaz, všude kolem byly samply. Kapely v tý době jako my ještě jako Gangstarr, ATCQ, Pete Rock and CL Smooth, Marley Marl, Eric B a Rakim, všichni byli pod vlivem jazzu, ale formou samplování. A tak jsem si řek, proč to neposunout do dalšího levelu? Proč nepozvat všechny ty „jazz cats“ , který byli do tý doby jenom samplovaný, přímo do studia? Nechat je zajamovat do hiphopovýho beatu, a přidat vokály světový úrovně jako třeba Angie Stone nebo Erykah Badu? No jasně že jo a tak vypadal ten  prapůvodní záměr. První s kým jsem o tom mluvil byl známej jazzman Donald Byrd, kterej byl tim nápadem naprosto nadšenej a okamžitě ten koncept začal rozšiřovat dál mezi ostatní… Jemu patří obrovskej dík. Big Up! Byly a pořád jsou to zkušenosti nevyčíslitelný v penězích.

 

Vždycky jsem se chtěl zeptat, jestli hraješ na nějakej hudební nástroj….

 

Guru: Můj nástroj je můj hlas… Měl jsem v životě pár zkušeností s malýma klávesama, trochu taky s kytarou, ale nehraju… všechno to nechávám tady na zbytku osazenstva.

 

Dokázal bys nějak popsat obecnej vztah a přístup jazzovejch umělců k hiphopu?

 

Guru: No to je ten důvod proč tak rád spolupracuju s lidma jako Herbie (Hancock), Donald a spousta dalších, protože jsou otevření všemu novýmu, nebojí se a chtějí experimentovat. Samozřejmě je spousta jazzovejch umělců s názorem jako „Hiphop není žádná hudba“ a podobně… Já si myslim že jazz sám o sobě je universální nástroj kterej se dá spojit se vším, a taky jsem chtěl ukázat, že hiphop není jenom nějakej hluk plnej násilí. Vždyť spousta lidí poznala jazz prostřednictvím hiphopovejch breaků, takže mají k sobě setsakramentsky blízko. Jazzmatazz je způsob jak tyhle lidi přesvědčit, a jak ještě víc přiblížit hiphop a jazz, A já myslím že to funguje. Bohužel tu vždycky budou jazz cats který hiphop nikdy neocení, a blbý je, že si za to můžeme zčásti sami, protože vznikla taky spousta ignorantskýho a neinteligentního rapu. Ale chyba je pak to paušalizování… Vždyť hiphop se narodil proto aby byl inteligentní. Vem si že na začátku nebylo nic kromě dvou gramofonů, mixu a mikrofonu na čemž probíhala celá produkce, a teď? Miliardovej průmysl….

 

Zmínil ses o hiphopovým průmyslu, dokonce ve spojitosti s velkou cifrou… Nedá mi to se nezeptat, jakej máš názor na současnou finanční krizi v tomhle kontextu. Myslíš že to hiphop ovlivní?

 

Solar: Tady je třeba si nejdřív uvědomit že pojmy jako krize, kolaps apod. jsou jenom důsledkem paniky, horký slova který dělaj paseku. Nic není v krizi, nikdo nepanikaří, ne u nás v 7 Grand. My se dál rozvíjíme a vyděláváme peníze. Neřídíme ani Lamborghini ani Rolls Royce, ale pracujeme. A budeš se divit, tak to i zůstane. Jsem si tim jistej vždycky když se podívám na nějakej major. Zapneš MTV a vidiš jeden ringtone hit, z jehož videoklipu se na tebe tlemí blbec z nablejskanýho ferrari, na krku řetěz že by se z jeho hodnoty najedla půlka afriky a kolem sebe tucty našpulenejch sexy prdelek… Ale ten blbec totálně sere na vás na všechny. Klasickej přístup alá „Já jsem borec, ty ses lůza“. Bude to znít jako klišé, ale my s Guruem se snažíme s lidma komunikovat, zajímat se o ně, snažíme se zjistit jakýma očima vidí svět oni a podle toho pak tvořit. Snažíme se vytvářet něco na čem můžou lidi stavět, snažíme se o hiphop kterej tu byl kdysi….Mluvit o vás, ne o tom jak jsme my strašný gangstas. Já jsem jako samozřejmě hrozivej gangsta, to mi věřte, ale nemám potřebu vám to tlouct do hlavy (smích) Guru: Správně, pravej gangsta o tom nikdy nemluví, hehe.

 

Solar: Ale abych se vrátil k ekonomice, tak jsem chtěl ještě zmínit že je skvělý vidět například ekonomickej pokrok tady v ČR. Když to srovnám s rokem 2005, když jsem tu byl poprvé, je to hodně velkej rozdíl.. tolik Bentleyů a Aston Martinů co vidím tady za jeden den nevidím na Manhattanu za tejden (smích)  Každopádně není to jenom ČR kterou máme rádi, je to víc zemí jako Slovensko, Lotyšsko, Litva…ceníme si posluchačů v těhle zemích, a zdaleka nejenom pro to že jde o progresivní trhy…

 

Řekni nám něco o tvojí nadcházející novotině, kterou jsi anoncoval na konci dnešního koncertu…

 

Guru: Tak jak jsem už zmínil, bude se to jmenovat Guru 8.0 – Lost & Found a předem říkám, že to bude čistě hiphopový album. Po demonstraci  universálnosti a rozmanitosti hiphopu se chci na chvíli přesunout od tvorby týhle trochu sofistikovanější hudby  k něčemu syrovýmu, v čemž má prsty hlavně tady kolega Solar, kterej mě do toho tlačí svýma beatama i lyrikou. Nejlepší na tom je že si tohle všechno můžu dovolit, můžu si dovolit dělat to co chci protože jsme na našem vlastním labelu a máme naprosto volnou kreativní ruku.

 

Zajímalo by mě, jaký slovo ti jako první vyvstane na mysli když řeknu „Jazz“

 

Guru: Hmmm… první slovo co řeknu je Improvizace…. nebo Cit … Hlubokej cit… to jsou sice dvě slova ale  tak víš co..

 

Kalim: Nevadí (smích) nějak to přežijem…  Spolupracoval jsi s dlouhou řadou respektovanejch umělců a mě by zajímalo jestli je tu někdo s kým jsi ještě nepracoval ale v budoucnu bys chtěl.

 

Guru: Chtěli bysme něco udělat s Princem… Tady se Solarem jsme ho jednou potkali v jednom klubu v Hollywoodu,  kde jsme dávali pár tracků, a pár homeboyů na nás křičelo ať řekneme aby vyhodili Prince. Mysleli jsme že je to nějakej lokální DJ nebo něco takovýho, takže Solar hned bez okolků zařval vyhoďte toho blbce Prince nebo něco v tom smyslu, přičemž po skončení jsme odešli ze stage a tam stál on (smích) Bylo to šílený… Každopádně on je skvělej a doufám že se zadaří něco spolu udělat. Jinak těch lidí se kterejma bych rád dělal je mnohem víc, to bysme tady byli ještě dlouho. V tom taky tkví krása Jazzmatazz - jde to furt dál a slyšíte nový lidi. Každopádně to všechno uslyšíte na pátým pokračovaní Jazzmatazz, o kterým ale nedokážu říct kdy bude hotový, protože teď je na pořadu dne Guru 8.0 – Lost & Found… 17 pecek na kterejch například uslyšíte Solara poprvé na majku…

 

No určitě mluvim za všechny když řeknu že se na to dost těšim. Ještě bych se rád vrátil k tvojí spolupráci s Herbiem Hancockem, kterej je jednou ze živoucích legend nejenom jazzu… Jak se s ním pracovalo? Jakej je to člověk v reálu?

 

Guru: Herbie je něco jako moudrej cool strejda, kterej ti popíše věci tak jak jsou, protože je vidí tak jak jsou. Řekl mi jednu věc, kterou si budu navždy pamatovat, a to sice že mám sám sebe pořád tlačit k tomu abych se posunoval do novejch levelů a vejšek, ale ne tak abych zapomněl odkud jsem a kdo jsem. Řekl mi že si musím nechat diktovat, ale jenom sám od sebe. Večer to totiž budu já, kdo bude šťastnej z věcí který vytvořil…. To jsou hodně hluboký slova. 

 

Vidím že už znepokojeně checkuješ čas, chceš to ukončit?

 

Guru: Budeme muset man, zejtra totiž odlítáme v 7 ráno, to bude krutý.

 

Vůbec nevadí, díky za plodnej rozhovor, perfektní koncert, přeju hodně úspěchů s novým albem a dobrou noc!

 

Guru: My děkujem, užili jsme si to. Stay tuned Czech Republic!

 

www.myspace.com/guru7grand

www.myspace.com/solar7grand

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná