Chci, aby si mě lidi našli. Nechci jim sebe cpát do chřtánu, říká v den vydání novinky James Cole

Připlul zcela v tichosti. Odkud vyplul, to nikdo absolutně netuší. Jak ale Moby Dick zní, to můžete zjistit právě od druhého zářijového úterý. Podmořský svět je tajemný jako samotný vesmír, ale jen autor této desky umí tyto dva světy spojit a nabídnout nám chemicky znějící kolos, jak jsme právě u něj zvyklí. Co prozradil v rozhovoru James Cole o své novince a kam se chce posunout v rámci Koulovství?

Jsi český král pseudonymů. Každý tvůj nový projekt většinou nese jiné alter ego. Separuješ odlišnost své tvorby v podobném duchu jako Sacha Baron Cohen, který také využívá více specifických osobností (rapper Ali G, kazašský Borat, rakouský homosexuál Bruno nebo diktátorský vůdce Aladdin). Jsi složitá osobnost tisíce tváří?

Nevidím se tak. Různá alter ega a projekty používám, abych mohl experimentovat. Když budu vydávat desku pod jménem James Cole, všichni budou čekat chemický acid rap, s tím jménem se nese určitá nálada. Nebudu dělat z Jamese Colea country zpěváka. Budu chtít zpívat divnej lovesong? Mám kapitána Lásku. Budu chtít nářez a řvaní? Mám Inland Empire. Každé alter ego či projekt ti dovolí něco jiného a to je to, co mě na tom přitahuje.

Když jsme už u těch filmů. Který český herec nebo režisér tě v současnosti baví? Tvůj nejoblíbenější zahraniční film je 12 opic?

Pozor, jestli jsem někdy tvrdil, že mám jeden nejoblíbenější film, tak jsem kecal. Ale nemyslím si ani, že jsem to tvrdil. A kdybych opravdu jeden měl mít, 12 Opic by to nejspíš nebylo. Současných českých herců, které bych byl schopen jmenovat, moc nebude. Z režisérů by to byl Švankmajer.

Několikrát byl v médiích skloňovaný restart SC. V roce 2010 jsi řekl, že by to byl dobrý rok na návrat, přesto to opět vyšumělo zřejmě na úkor vaší sólové tvorby. V jakém stádiu jsi s Hugem dnes?

Já jsem zjistil, že o tom není dobrý moc mluvit. Je to k ničemu. S Hugem se skoro nevídáme, natož abychom dělali nějakou muziku.

Když jsme u Toxxxe, jak tě zaujal jeho loňský počin „Bauch money mixtape“, za který dostal sošku Anděla? Jaký je tvůj názor na podobné sošky a ocenění?

Bauch money mixtape obsahuje věc Rybí štětka a ta je skvělá. Na sošky seru.

Projekt Orikoule sklidil úspěch a z řad kritiků byli slyšet výkřiky, že se jedná o další průlomovou desku v Čechách. Máte s Orionem nějaké další plány do budoucna? Nechcete probudit spícího draka?

Orikoule je daleko pravděpodobnější než nová deska SC. Je dost možné, že brzy dojde k oživení.

Blog básníka Daniela Ďuricha žije? Stále máš choutky občas odběhnout k čisté poezii? Neplánuješ v budoucnu své básně sloučit třeba v knižní sbírku?

Sbírka je v plánu. Teď mám venku nové album, takže se chci věnovat vydání sbírky a taky vydání INLAND EMPIRE. Básně píšu jenom, když mám chuť. Není to nic, co bych musel nebo něco, na co by se někde někdo klepal nedočkavostí a já měl pocit, že musím.

Přejdeme k tvé nové desce nesoucí název „Moby Dick“. Podle čeho vznikl název? Slovo dick jsi často skloňoval v desce Toxic Funk, je to tedy už dle názvu návrat ke zlaté éře SC?

K SC jsem se nijak úmyslně nevracel. Chtěl jsem udělat syrové, chemické rapové album, měl jsem chuť udělat rap podle svých představ - hodně sexu ve vesmíru, ryb, velkých vizí. Chtěl jsem podvodní, hlubinné album. Moby Dick ke mně nějak připlaval.

Tvé předešlé desky většinou předcházel mediální humbuk. Novinka vychází poměrně v komorním duchu. Byl to tvůj záměr nebo se cítíš odstrčen?

Byl to do jisté míry záměr. Hnusí se mi nevkusný overhype. Nemám rád přivolávání deště. Chci, aby na lidi působila hlavně moje hudba a oni si mě našli, nechci jim sebe cpát do chřtánu. Ale co se týče komornosti, nikdy jsem neměl větší prodejní a fanouškovský feedback než teď. Prodal jsem půlku nákladu před release datem.

„Pro mě je zásadní se moc neohlížet, jinak bych zešílel. Když chci rekapitulovat, tak na to musím mít náladu, aby mě to nevyděsilo.“ Dovolil jsem si citovat jednu z tvých odpovědí z dřívějšího rozhovoru. Nová deska mi hodně připomíná mladšího bratra Neurofolku. Alespoň takový dojem na mě budí deska po prvním poslechu, ať už z pohledu instrumentů, textů i projevu. Samozřejmě se jedná sice o mladšího, přesto mnohem vyzrálejšího bratra. Je rok 2013 rokem nálady rekapitulovat?

Nejsem schopen posoudit, nakolik deska připomíná nebo nepřipomíná Neurofolk. Rozhodně to nebylo nic vědomého. Určitě jsem rekapituloval, přemýšlel jsem nad celou svou rapovou minulostí a přemýšlel, kam se dá jít dál v rámci Koulovství.

S ohledem na předešlou tvorbu se zde vyskytuje méně tvých vokálů. Přestáváš experimentovat se svým hlasem nebo to byl záměr udělat ultra syrové dílo?

Jak jsem říkal, chtěl jsem rapovou desku. Vše ostatní se tomu přizpůsobilo a bylo upozadněno. Tentokrát jsem experimentoval s efektováním vokálů, to mě hodně baví.

Opět jsem nezaznamenal žádného hosta. Nejvíce hostů jsi měl na své prvotině a od té doby je to většinou komplet v tvé režii. Nesedl ti nikdo do konceptu, nebo to z časových důvodů nevyšlo? U kapitána si řekl, že ta deska byla až moc osobní. Byl to i tentokrát stejný důvod?

Ano, bylo to podobné. Mám rád svou samotu a izolaci a čerpám z ní sílu. Je to pro mě svátek udělat si projekt bez hostů. Nemusím na nic a nikoho brát ohledy. Nechci lidem ubližovat a tahat je na svoje album tohohle střihu.

Který track tě ve výsledku zaujal nejvíce? Můj favorit je „černý slunce“, který má zajímavý nápad a zpracování. Chystáš některou skladbu obohatit o vizual?

Nejraději mám asi "Sen neonové noci". Chystám nejméně dva klipy, oba by se měly točit ještě během září. Jeden z nich bude režírovat Řezník.

Je v tuzemsku nová tvář, která tě zaujala a pobavila tvou náročnost, nebo se stále utápíme v českém rybníku sebe kopírování? Poslední dobou mi připadá, že tu rád spolupracuješ jen s Řezníkem.

Pár věcí mě oslovilo. Líbí se mi hrozně Orionův track "Zkus chodit v mejch botách", to je velice potřebná věc. Líbil se mi Igor, kterýho jsem si před chvílí pouštěl. Baví mě Sodoma, nějaký věci od Ektora. Ale to vlastně nejsou nový tváře.

Prvoligový beat v tuzemsku stojí třeba 4 tisíce. Kdybych tě žádal o spolupráci, kolik by stála tvoje sloka?

Já nemám paušál, podmínky jsou custom made. Za 4 tisíce zvednu telefon.

Jaký je tvůj vztah k turntablismu? Za posledních deset let jsem ve tvé tvorbě nenalezl word cuty. Nepovažuješ to za nezbytnou páteřní součást hiphopu? Nebaví tě to všeobecně, nebo to nezapadá do konceptů tvých tracků?

Na mojí desce Frekvence P.H.A.T. z roku 2002 jsou wordcuty v několika skladbách. Nemyslím si, že by na rapové desce musely být skreče. Já osobně turntablism nijak nevyhledávám. Naposledy jsem se na tom mrdal tak před patnácti lety v Depu.

Jak moc tvou tvorbu ovlivnilo setkání s Ristem? Jak moc důležitý dílek je v celkové skládačce? Kdybys ho nepoznal, ubíral by ses trochu jiným směrem?

Já můžu svoje věci dělat jenom s určitým teamem lidí. Risto je neodmyslitelnou součástí všech mých projektů. Děláme spolu už 10 let. On mi pomáhá s "masem", "tělem" mých nápadů, bereme zvukový přednes našich věcí velmi vážně. Pořád něco zkoumáme. O Dědkovi by se musela napsat kniha. Je to král.

Desku lze objednat ZDE, nebo na eshopu Bigg Boss.


 

Tracklist:

01. Moby Dick
02. Zatnuto
03. Peperí
04. Pod vodou
05. Mike Adriano
06. Baby
07. Monstrum
08. Kazatel skla
09. Černý slunce
10. Prázdniny v Kurvolandu
11. Lobotom music
12. Demolice
13. Übercool
14. Love Vader
15. Sen neonové noci
16. Showtime

Austy - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná