CAP D: Pomoc komunitě namísto zvyšování si kredibility

Vhodnější název než Polymath, označení popisující hned v několika oblastech zručné jedince, nemohl cap D pro své nové album vybrat. Přes den právník a lektor na vysokých školách, ve volném čase MC, producent a majitel labelu All Natural, Inc. vydává během své 12leté kariéry čtvrté sólo album, ke kterým v diskografii přičítá i čtyři desky od své kapely All Natural, kterou tvoří společně s Tone B.. Na Polymath se cap D vrací ke všem svým sólo deskám a bere z nich to nejlepší – z Insomnia kritický pohled na fungování společnosti, z Writer´s Block fiktivní i skutečné příběhy a z Return Of The Renegade nádech čistého hip-hopu poloviny 90. let. Cap D nemá problém pojmenovat věci správnými jmény, ačkoli nemusí být za každé situace politicky korektní. Svým níže položeným hlasem mluví o černošské populaci zcela samozřejmě jako o „my“ a ke změně současného stavu je podle něj třeba začít přebírat pozitivní příklady namísto zaběhnutých klišé. Jakým směrem jsi se na Polymath vydal? Chtěl jsem natočit skvělý hip-hop album. Každá z mých předchozích sólových desek byla jiná – Insomnia politická a sociální, Writer´s Block zase plné příběhů -, takže jsem chtěl posluchačům, kteří mne znají jako sólo interpreta, ukázat, že dokážu nahrát i klasické hip-hop album. Mezi producenty se skví No I.D.. Vždycky jsem se tě chtěl zeptat, jestli ti dává na výběr ze stejných beatů, jaké od něj dostávají Kanye West, Drake, Rick Ross a další. To nevím. Spíš předpokládám, že ne, protože mu pochopitelně nemůžu zaplatit stejnou sumu jako Kanye West. Ale rozhodně mi nedává nic špatného, vybírám při nejmenším z podobných beatů jako ta velká jména. Když už se bavíme o No. I.D., tak nedávno pro Kanye Westa produkoval skladbu “So Appalled“, ve které Kanye rapuje: „Praises due to the most high, Allah / praises due to the most fly, Prada (Chvála tomu nejvyššímu, Alláhovi / chvála tomu nejslušivějšímu, Pradě) . Jsi Muslim a sám máš věnování Alláhovi napsané v bookletu alba, napsal bys také takový rým? Ne (smích). Ta první část je v pořádku, ale tu druhou bych k ní nikdy nepřipojil. Ale neřekl bych, že to Kanye myslel doslovně, spíš chtěl ukázat svoji hravost v rýmu. Sám bych to ale neudělal. Muslimem jsi se stal v roce 2000. Inspiroval tě k přijetí Islámu konkrétní zážitek? Ano, dokonce jich bylo víc. Jeden z nich se váže k muzice, když jsme s All Natural byli na turné v Portugalsku a noc před tím jsem se před koncertem naposledy napil alkoholu. Druhý den jsem seděl na balkóně, četl Korán a vše, co jsem se tam dozvěděl, mne přimělo tu víru přijmout. Pamatuji si, že jsem pak Toneovi říkal, jestli budu moct vůbec pokračovat v muzice.
„Seděl jsem na balkóně, četl Korán a vše, co jsem se tam dozvěděl, mne přimělo tu víru přijmout."
Jak to? Z počátku jsem přestal vystupovat a dokonce i natáčet, protože jsem se dozvěděl, že jako Muslim bys neměl nahrávat muziku. Čím víc jsem se ale o víru zajímal, zjistil jsem, že tomu tak není. Každopádně ale přechod k Islámu měl velký vliv na můj přístup k muzice – začal jsem ji brát seriózněji a snažím se ji využívat k vyjádření toho, co je pro mne důležité. Změnil se tedy i obsah tvé tvorby? Trochu ano. Vždycky jsem ale muziku od All Natural považoval za tu, která přináší nějakou myšlenku. Ne nutně všechny songy, ale každé naše album má svůj důvod a určité poselství. Pomocí muziky vyjadřuji, kdo jsem, a muslimství je jednou z těchto částí, stejně jako být otec dětí a černoch. Ale nechci a ani by tomu tak nemělo být, abych pomocí muziky lákal ke své víře. Vyjadřuji své pohledy na věc a lidé si je musí sami přebrat. Pojďme zpátky k albu. Jedním z hostů je Tragedy Khadafi, jak jste se dali dohromady? Ozval jsem se mu. Jsem fanoušek už od dob Intelligent Hoodlum a "Back to Reality" nebo "Arrest the President". Poslal jsem mu nástřel “Life Is A Hustle“, což se mu líbilo, stejně jako naše starší desky. Měl jsem původně pro ten track úplně jiný koncept. Když ale Tragedy dostal beat, tak mi pak volal, že by to pojal trochu jinak. Souhlasil jsem a svoji sloku pak napsal v relaci k jeho, takže celá skladba je výsledkem jeho úvah. Tragedy se teprve nedávno vrátil z vězení. Jaký je tvůj názor na v poslední době vysoký počet rapperů směřujících za mříže jako T.I., Gucci Mane nebo Lil Boosie? Nejsou to jen rappeři, jde o část společnosti. Spojené státy americké mají vysokou míru odsouzených lidí, obzvlášť mezi mladými černochy. My (mladí černochové) jsme skupina, která dělá hip-hop, ale většina by šla do vězení i tak. Příčinou toho je spousta faktorů – málo pracovních míst, životních příležitostí, systém vzdělání a fakt, že společnost se soustředí spíš na uvěznění než na vytvoření alternativ. Zdá se to i více lukrativní mít soukromé věznice, uvěznit lidi a vydělat na tom, než jim nabídnout jiné možnosti. Proč myslíš, že spousta rapperů akceptuje myšlenku, že „vězení ti pomůže v kariéře“? To je odraz současné kultury, kdy chybí černošští lídři, kteří zdůrazní důležitost vzdělání a pomůžou své komunitě namísto zvyšování si kredibility počtem odsezených let. Není to tak případ jen rapperů, ale celé komunity, která byla odstrčena na okraj. A není to záležitost hip-hopu, ale socio-kulturní fenomén. Čím si ale vysvětluješ, že rappeři opovrhují vzděláním? Tohle je zajímavý, protože máš poměrně hodně rapperů s vysokoškolským vzděláním, kteří o tom nemluví, jak by mohli. Třeba Common. I když ten se o tom zmiňuje (smích). Je to zvláštní, ale je to taky věc kultury. Převažuje prostě mínění, že škola není něco, o co bys měl usilovat a nedělá z tebe trendy člověka. Začíná to výchovou v dětství, kdy poznáš, jaké na tebe čekají možnosti. Pro nás (mladé černochy) to je sport, muzika a šmelení oproti vzdělání, vzdělání, vzdělání.
„(Zájem o vzdělání) začíná výchovou v dětství, kdy poznáš, jaké na tebe čekají možnosti. Pro nás (mladé černochy) to je sport, muzika a šmelení oproti vzdělání, vzdělání, vzdělání."
Jaká z téhle situace vidíš východiska? Osobní rovina, jedna rodina a pozitivní příklady mladým. Podívej se na Jay-Zho, to je úspěšný obchodník a pokládaný za vzor. Takových lidí je více, ale nemluví se o nich. Když vidíš Jay-Zho lidi, tak si možná ani neuvědomuješ, že se jedná o právníky, finanční poradce, daňové odborníky a další, ve svém řemesle zručné lidi, kteří se tam nedostali šmelením, ale vzděláním. Tohle je potřeba ukázat, stejně jako když byl s Dame Dashem, který mu se vším pomáhal. Každý Gucci Mane má právníka i finančního poradce, kteří jsou vzdělaní. Jejich význam je potřeba zdůraznit, protože zároveň nebere nic z toho, co Jay-Z, Gucci Mane nebo Lil Wayne dokázali. Ukazuje to mladým, že můžeš být součástí hudebního průmyslu a přitom nemusíš nahrávat desky, musíš se ale vzdělávat v jiném smyslu. Budu hrát s touhle otázkou ďáblova advokáta, ale nedáváš ty sám spoluprací s Tragedy Khadafim, který byl poslán do vězení za prodej drog, mladým lidem špatný příklad? Ne ne ne ne. Nemyslím, že bychom měli takhle soudit lidi. To, že někdo udělá chybu, ještě neznamená, že bys s ním neměl spolupracovat. Neměli bychom stavět bariéry a říkat, kde kdo bude stát. Každý má svůj příběh a pohled a lidé musí znát celý obraz. Rozhodně bychom takové lidi neměli odstrkovat, protože pak vytváříme stejný stav, jaký máme v naší komunitě. Je naopak důležité si vzájemně naslouchat a porozumět.

Lukas - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná