Buckshot: Vyrostli jsme v ghettě, kde se denně střílelo, nebyla to póza!

Je tomu pár měsíců, co Buckshot a 5FT stanuli naposled po boku původní sestavy Champion Soundu v Pražské Lucerně. Tyto dvě legendy nám kývly k nabídce udělat rozhovor a tak vám přinášíme jediněčné, exkluzivní interview, kde se dozvíte informace, které jste o Black Moon rozhodně nevěděli. Jak vznikla přezdívka Buckshot? Jak vznikalo album Enta da stage? A proč vlastně Evil D nejezdí tour se zbytkem? Račte nazřít do hlav lidí, kteří stavěli hip hop do podoby jak jej známe dnes.

Zdarec hoši, tak v první řadě vám chci poděkovat za super show...

Buckshot (B): Zdravím, ne, to chci poděkovat ja vám, miluji, když se dav sleze a ty to cítíš hned, jak vylezeš na pódium, dnes tady byla skvělá atmosféra, takže díky!

My děkujeme! Jedete s 5 FT. tour po Evropě, jaký je to pocit? Užíváte si to?

B: Rozhodně! Víš, já (my) nemáme tolik šancí vyrazit do Evropy, spíše Smif'N'Wessun nebo Heltah Skeltah, nebo celý Boot Camp, ale my né, takže si to hrozně cenim a užíváme si to oba!

Koncertujete hodně i doma v USA, můžete pro nás srovnat pocity z publika v USA a Evropě?

Buckshot: Na druhém konci štrýtu tě budou vždycky cenit víc, než na vlastním dvorku, takový je již život.

B: Nám se doma samozřejmě dostáva lásky, ale je to spíš to takové, že se známe, máme vztahy s lidma, co chodí na naše shows, v Evropě je to víc o té lásce ke kultuře, kterou reprezentujem. Lidi více cení to, co nemají kolem každý den.

Rozhodně, bylo to cítit i dnes večer, každý, kdo přišel, nosí hip-hop v srdci...

B: Přesně, taky jsem to tak cítil, nebyli tady žádné zlé vibrace! Ha ha ha...

Jak jste se vlastně dali dokupy s Champion Soundem a odkud vůbec přišel nápad jet shows se živou kapelou?

B: Se živou kapelou jsme si zvykli občas hrát v průběhu let, baví nás ta atmosféra a ten zvuk. K Champion Soundu jsme se dostali, když jsme byli pár let zpátky na tour jako Boot Camp Clik, na Championy jsme narazili v rámci jedné z našich shows a prostě to fungovalo...víš, co myslím? Ta energie, konexe, bylo to tam již od začátku. První show jsme dali na Hip Hop Kempu, teď další 3 a funguje to pokaždé!

Tak teď otázka na tebe 5 FT., ať za tebe Buck nedělá celou práci..hahaha..

5 FT. (5): Hahahah, on je dříč, my to takhle máme vždycky!

Jasně! To máš zařízeno skvěle! Ale tahle tě nemine!

5: Tak poď! Hahah.

Tvoje jméno, 5 FT., jak vzniklo? Je to zkratka 5 Feet (5 stop)?

5: To byla crew, se kterou jsem fellil již na střední, než jsme se dali dokupy s Buckshotem, všichni ostatní přestali rapovat na uličním levlu a já se chtěl posunout dál, co se povedlo, tak jsem si to jméno vzal sebou.

Takže je to vlastně takové dědíctví, odkaz z minulosti?

5: Přesně! Ta doba mi dala hodně, byl to gangsta shit, hodně zbraní, drog, prostě mi to připomíná prostředí, ve kterém jsem vyrostl.

A co ty Buckshote? Jak vznikla tvoje přezdívka? Buckshot (Náboj do brokovnice) - to je celkem drsný, střelil si ty někoho, nebo někdo tebe?

B: Noo, Buckshot, to bylo tím, že jsem měl jednu dobu doma HODNĚ zbraní s 20 kalibrem, upilované brokovnice, a tak mi to nějak přischlo. Ale né, nikoho jsem nestřelil. Pak ještě byla jedna buchta, se kterou jsem byl nějakou dobu, a ta mi začala říkat Buckshot Shorty, protože jsem měl i vlastní pyžamo, na kterém bylo napsáno Buckshot. Tak na mě kouká a říká vypadáš dobře, mrňousi (Shorty), a tak to začla používat i na veřejnosti, a to se všem líbilo ještě víc, hahahah.

Jo, je to rozhodně zvučné jméno..

B: To je, ale jenom do té doby, než mám na sobě trenírky na spaní nebo šortky, to pak to Shorty dostává úplně jiný rozměr! Hahah..

Kdyby si měl porovnat hip hopovou kulturu v USA a Evropě?

B: V USA je ta kultura hodně víc mainstreamová, lidi už téměř nekupují CDs a vinyly, vše stáhnou z iTunes a plavou s trendem. Tady v Evropě lidi na koncertech mávájí vinylama, nosí ti 20 let staré desky k podpisu. Lidi jsou víc součástí té kultury v Evrope, než v USA.

Je zajímavé slyšet, že ta kultura je víc zažitá a uznávaná v Evropě, kde je hip-hop vlastně dovozovým materiálem. Sleduješ taky evropské producenty a rapery?

B: Hip hop vzniknul v roce 73, to už je přes 40 let, myslím tim, že ta kultura se rozvíjela dlouho a lidi s ní žili, pak se však hip hop stal víc trendovým, mainstreamovým žánrem, co přineslo nové vlny hudby a ta zákládní esence se postupně vytratila. Tady v Evropě to ještě tak daleko nezašlo, lidi cení producenty protože dělají vlastní beaty, rapeři píšou to, co si myslí, ne to co se prodá. Měli by jste si tu kulturu udržet, i proto sem hodně amerických emcees jezdí.

Buckshote, ty jsi před nedávnem vydával svoje EP s P-Money-em, avšak na sólovku od 5 FT se pořád čeká. 5 FT chceš nám prozradit více? Máš nějaké plány, nebo něco připraveného?

5: Víš, my děláme, co děláme již roky, ono ty nápady přichází postupně a ja nijak na pilu netlačím. Momentálně se věnuji víc hraní s Buckem a ujíždím si na tom, jak nás davy žerou, hahah.

Takže se spíš hodláte věnovat společným projektům? Je v plánu něco konkrétního?

5: Skusím ti to popsat: My když děláme hudbu, je to jako když šéfkuchař vaří nové recepty. Nejedeš podle nějakých směrnic, přihazuješ koření, měníš chutě a hraješ si s tím. Jasně, máme nějaký základ, na kterém stavíme, ale je to skutečné umění, takže to nelze uspěchat. Je to čistě záležitost momentu, té chvíle, kdy to tak cítíš, tak to tak prostě uděláš. Jako Enta da stage. Myslíš, že jsme to měli předem napsané? Néé! Slezli jsme se, dali dokupy nápady, Evil D nam pusti beaty a my jsme to prostě dali. Tak tvoří Blackmoon! A radši budu, když nic neudělám, ale budu si stát za svým produktem do konce života. Nikdy nevíš, celý to může skončit zítra. POW POW a si mrtvej, tak to prostě je a já jsem s tím v pohodě.

5 FT: Slezli jsme se, dali dokupy nápady, Evil D nam pusti beaty a my jsme to prostě dali. Tak tvoří Blackmoon!

B: Víš my jsme ještě byli na střední, když jsme dodělávali Enta da stage. Celé to probíhalo tak, že jsme k Evil D-mu přitáhli všechny své desky, rozumíš, krabice a krabice desek, ze kterých jsme pak stříhali ty beaty. Bylo toho tolik, že jsme srali na školu a poslouchali klasické desky našich rodičů. Hledali ty správne bubny, klávesy, trubky, chápeš? Evil D byl v té době v kapele, takže to bylo o něco jednodušší, jelikož měl alespoň nějaký hudební základ!

Jo a co vlastně Evil D, záda vám tady kryl český DJ Maro, jak to?

B: D je v pohodě, má se dobře...

Pracujete ještě spolu? Vídáte se?

B: Hahahah, tak to je fakt vtipné! Není ani v Evropě ani v Americe! Nesměju se tobě, ale té otázce...ono je to vlastně logická otázka, nevidíte jej tady v Evropě, nevystupuje s náma, takže chápu, proč se ptáš. Ono je to tak, že vlastně za to může Champion Sound. My jsme chtěli živou kapelu na tour a Champion Sound svého DJe mají. Ukázali nám, že jsou nejen skvělou kapelou jako takovou, ale nejlepší doprovodní kapelou k hiphopovým shows, s jakou jsem měl tu čest pracovat. Měli jsme možnost pouštět naše staré beaty z vinylů, ale to by té show moc nepřidalo. Ano, najdou se lidi, kteří cení to, že jsme samplovali Sinatru a jiné velikány, ale těch je mizivé procento. Takže jsme volili živou kapelu, víš, jak Masta Ace a jeho Long Hot Summer, živá kapela dělá hodně a když je dobrá, je dobrá! A když jsme slyšeli Champion Sound, nebylo o čem uvažovat. Jsou prostě boží!

Ale abych odpovědel kde je D, ten je v Japonsku, maká tam v hudbě, takže pro nás to bylo skvělé načasování, dát si tour se živou kapelou, zatím co on žere sushi..hahah. Zatím jsme vám mohli dát Enta da stage, uvidíme, co příjde, až se vrátí.

Já Enta da stage miluji, je to klasika, kterou by měl znát každý, je super slyšet, jak vznikala, chcete to rozvést ještě víc?

5: Víš, my jsme v té době již rapovali,nebyl to samozřejmě první počin, ale byla to první deska na nějaké úrovni, do té doby to byl jenom cypher přes jiné beaty...

B: My jsme to cítili v srdci, proto jsme to dělali a proto to zní tak klasicky. To nebyla póza, my jsme žili v ghettě, kde se denně střílelo, i proto jsou ty texty tak tvrdé. My jsme prostě chtěli tu desku dostat do obchodů, cítili jsme, že je to to, co musíme udělat. A je neuvěřitelné, že to lidi cítí stejně i 21 let od vydání! A já jsem za to hrozně rád, ne jako hudebník, ale jako člověk, že se nám povedlo udělat něco, co jsme vždycky chtěli.

5: My jsme si ani neuvědomovali, že děláme věci, které nas postaví do pozice ve které jsme dneska, je to fakt neskutečná sehra náhod, ale i hromada dřiny, krve a potu. A to myslím doslovně! To byla doba, kde ti nikdo nedal do ruky lukrativní smlouvu, jen proto, že umíš rapovat. My jsme museli jít a hledat způsob, jak se prosadit, najít ty správné lidi k spolupráci. Nikdo ti nedá úvodní balíček, který si otevřěš a máš v něm vše k vydání úspěšné desky.

Takže se dá říct, že i ta cesta k cíli vas nakopla dřít ještě víc?

5: Rozhodně, čím víc si zažiješ, tím máš větší motivaci jít dál. Čím víc skušeností jsme nasbírali, tím víc jsme je chtěli projevit, takže se celý ten projekt vyvíjel s náma.

B: Přesně tak! A tak by to mělo být ve všem, co děláš, ne jen v hudbě! Buďte zapálení, pro to, co děláte!

A co vaše inspirace po hudební stránce? Koho jste poslouchali, koho ceníte?

B: Uff! To je velká otázka! Na to neexistuje jednoduchá odpověď...většinou jsme jeli s tím co hralo v rádiích...

5: James Brown, Aretha Franklin, Malcom Morgan, Stacy Mills..je toho hromada! Více méně cokoliv, co měli mí rodiče v poličce s vinylama.

B: Nebo pro mě to byl film Breakin' (1984, pozn. red.) - ten mi vyloženě změnil život! Když se na to podíváš, uvidíš, že to má po hudební stránce všechno! Baletky, pouliční tanečníci, všichni tam byli! Ano, byl to Holywood, ale v té době byl do hiphopu pozván každý, kdo chtěl. A to byl pro mě velký odkaz. Byla tam skladba která se jmenovala Ain't nobody, a to byla věc, která změnila můj život.

B: To posuzování rapu z hlediska co je a není "real", to bylo v rapu od začátku, již v 80. letech. Právě proto říkám, že mi Breakin' změnil život. Tento film mě naučil milovat všechny, né jen ty, co si jeli podobný styl jako my.

Koho ceníte v součastnosti? Máte nějaký hiphop, který by jste našim čitatelům doporučili? Někdo, koho si fakt jedete?

5: Teď? Jako myslíš ty mladé? Hahahah...néé k tomu já moc neřeknu...

B: Myslíš jako mladou krev? Třeba Joey Badass..?

Celkově, mladý, starý, hlavně aktivní, někdo kdo produkuje alba v dnešní době?

B: Tak tady se tě můžu zeptat, jak velký přehled myslíš, že máte vy? 

No tak schválně, poď do mě...hahah..

B: OK, hodně těch mladých děcek dneska děla dobré věci, tak se je snažíme stáhnout k nám do Duckdown..

Právě proto jsem se ptal, Duckdown již léta patří mezi popřední underground labely v USA, který pod svými křídly má neskutečný potenciál, máte nějakou novou krev, na kterou se můžeme těšit?

B: To je náš základ, kvalitní rap, názor v textech, proto Duckdown vzniknul a tím žijeme. Blackmoon ja takovým mílníkem, co se charakterových a hudebních vlastností všech našich členů týče.20 let zpátky to byl Blackmoon, dnes nám v tom samém stylu reprezentují mladší generace. Snažíme se těm, co mají co říct otevřít dveře do světa hudby. Třeba Chelsey Reject, tahle holka je ta nelepší ženská emcee, co jsem za poslední dekádu slyšel! Je pod Pro Era, i s Joeym, ale chce se prosadit, chce zazářit a ja cítím, že se jí to povede. Dále rozhodně Bodega Bamz, nebo P-Money..

Ty si vlastně s P-Money vydával EP Backpack Travels, je to hodně vychillované, příjemné EP, jaké máš z něj pocity ty?

B: V první řadě, bavilo mě to dělat, byla to kopa srandy. Jedno z těch alb, kde jsem vlastně přinesl čerstvého producenta do labelu, tak jsme se rozhodli rovnou udělat album, zjistit, jestli ta chemie mezi náma funguje jak má. A fungovalo to!

To je cítit již od intra, že jste si hudebně sedli..

B: To je to samé, jako s 9th Wonder. Nemusí to být stejný zvuk, stejná myšlenka ani podání jako třeba Blackmoon. Já to tak ani nechci, mě baví dělat veci jiné a jinak, hlavně chci aby mí fanoušci vždycky, vždycky cítili, že to dělám od srdce a s láskou k té hudbě, kterou tvořím.

Je skvělé vidět, že se dá produkovat i nový zvuk bez toho, aby si musel tvořit hudbu, která je o prodejnosti.

B: Ono většinou, když umělci dostanou nějaké uznání, hodně rychle vyprodají. Ale zas je i tá druhá možnost, že neprodáš vůbec a zakopeš se do undergroundu tak, že jediný, kdo tě poslouchá svou tvý lokální fans a to je taky pěkně nahovno..víš co myslím? Já nemám rád, když se lidi chtějí nasilu prodávat, ale když se už rozhodneš se prodat, tak by ti to mělo alespoň vyjít, protože není nic ubožejšího, než se pokusit vyprodat se a skončit na mizině. To pak stratíš úplně všchny, z toho již není návratu.

A co emcees, který ti nejsou úplně po chuti, chceš jmenovat někoho, kdo si myslíš, dosáhl něčeho, co mu nepatří?

B: Uff, to je těžké..já osobně si nemyslím, že někdo by někdy byl tam, kde být nemá. Když někdo stojí za hovno, nebo je dobrý, je to jen úhel pohledu jedince v ten daný okamžik, nevypovídá to nic o kvalitě, nebo nekvalitě. Už když jsem byl mladší, jsem se snažil se na to podívat s víc úhlů. I ti nejhorší, nejslabší emcees, co dělají uplný shit pro prachy, mají někoho, kdo je poslouchá. A kdyby tomu tak nebylo, tak by tady nebyly a já bych je nemohl posuzovat jako slabé, či silné.

Jasně, takže podle tebe má v rapu každý své místo?

B: Rozhodně, musí tam být ta možnost si vybrat. Kdyby McDonald's měl jen jedno menu, jen ztěží by si udržel takovou popularitu. Tak je to i s hiphopem, ať už chceme, nebo ne.

Okey, díky za rozhovor, cením, že jste si na nás našli čas. Chcete něco vzkázat čtenářům?

B: Důležité je aby jste podporovali to, co vás baví, dělali to co vás baví a měli svůj názor. Mrkněte se na duckdown.com kde najdete hromadu fresh hudby a merche. Mír a vídíme se snad opět brzo.

5: Lásku a mír, hlavně buďte v klidu.

Marty - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná