Bros z CMR: Nad graffiti nepřejmejšlím, prostě je dělám

"Graffiti zaplavilo svět, já tomu říkám vizuální smog. I my jako děti jsme čmárali křídou, třeba Franta je vůl, Mirek a Milena, jenomže první deště nám to smyly." Toť ve zkratce na téma graffiti sochař J. Andrle. My jsme ho ale samozřejmě s Brosem uchopili trochu z jiného konce... Kdy jsi se naposledy vydal na tenký led? Včera (pozn. aut: rozhovor proběhl 19. 3.). Které ze jmen Shark, Beast, Gay, 2Mad, Dr. Bomb, Suck, Cash, Trash, Crime, Star, Spy, Ciki81 nebo Bro(s) se ti psalo nejlíp a se kterým si toho nejvíc namaloval? Je mi jedno co napíšu, když jsem spokojen se skicou a vim, že ty písmena fungujou pohromadě, tak nemám problém s jakýmkoliv jménem. Kiki je nejhorší slovo na světě, přesto mám ty panely rád dodnes. Nejvíc sem toho namaloval asi jako Bros, protože spousty těch starších věcí už sem zapoměl. Kdysi jsi v nějakém kontextu řekl, že děláš graffiti i proto, protože to lidi nemají rádi a nechápou proč. Platí to pořád? Maluju, protože to mám rád. Většina lidí to ráda nemá a přesto to dělám, takže je to i důvod proč. Jsi ve hře deset let, scénu zevnitř znáš jako málokdo. Myslíš že se dá v souvislosti s Prahou hovořit o nějakých etapách, vývoji apod.? Jestliže ano, zkus si zahrát na dějepisce/dokumentaristu a přeháněj... Asi vlastně víc než deset. Byla éra, kdy sem dělal jen metra. Hlídal, natáčel, maloval. Je to pryč. Pak jen ulici, pak jen panťák. Minulý jaro začala v Praze éra throwups v ulici, kterou určitě hodně nakop Blunk. Stejně nakopnul barevný productions u tratí. Teď se začalo zas dělat víc panelů a ulice zas pomalu upadá. Takže každý odvětví sprejování má svoje vrcholy a pády. Důležitý je vydržet a držet se svejch lidí. Kdysi mi přišel každej writer, kterýmu je 20, jako starej na malování. V Paříži sem ale potkal týpky, co jim bylo přes 30 a doma měli děti a ženu. Dělali tagy po ulicich a všude. To tady nikdy nebylo. Na tudle etapu ještě musíme počkat. Na etapu, že tu bude část lidí malovat pořád. Já v to doufám. Těšim se až tu takový lidi budou. Udělal vlastně někdo v Praze více vlaků než ty? Nevim, kdo kolik udělal, nevím ani kolik já sem udělal, ale myslím že určitě udělal někdo víc. Vlastně je mi jedno kolik sem jich udělal, protože jak sem řek na spoustu sem už zapoměl a těď si to užívám spíš pokaždý zvlášť, ikdyž aktivita je důležitá, aby člověk zůstal ve hře. Nedávno jsi byl v Miláně. Co jste tam zanechali a jak se ti pozdává tamní systém či úroveň ulice? Jak by česká scéna obstála v porovnání s tou italskou? Město je jiný, ale hlavně lidi jsou jiní. Na ulicích nejsou kamery, nikde policajti. Každej se stará hlavně o sebe a povrchní věci, jako jednou týdně přetřít fasádu a strávit u toho půl hodiny nikoho moc nerozházej. Miláno je jedno z nejvíc zmrskanejch měst Evropy, určitě doporučuju vidět. Panda, Dumbo, Zoow, Humen a spousta dalších ukazuje, jak se dělá ulice. U nás je celá situace jinak. Nejde to porovnávat. Čím lepší má tamní scéna podmínky k dělání ulice, tím víc se v tom dostává na vrchol, ale zas je to jen o pár jedincích, co táhnou ostatní. Kdyby se tě zeptal nějaký cizinec a chtěl by vědět, kdo v Praze udává nejvíc tempo, čí tagy jsou nejvíc vidět a čí tvary u tebe vedou. Co by jsi mu odpověděl? Nejvíc tagů je vidět od odpočívajícího Blunka. U mě vedou lidi jako Raidr, Wrnk, Bizzy, Dize, Crap. Samozřejmě cením víc lidí, ale todle je asi to hlavní. Ulice ožila a rychlé a efektivní throwupy dělá i starší generace. Vzhledem k tomu, že třeba v NYC to jede odnepaměti, můžeme teď hovořit o trendy záležitosti? No, to co si označil ožitím, už zas trochu opadlo, ale přichází jaro. Určitě je třeba dát si pozor na nesmrtelnýho Hoeka a jeho mástrovství. Za zdroj své inspirace si jednoznačně uvedl Berlín The Dream. Ale co další města a styly, které ve světovém graffiti něco znamenají? Jak si vůbec vede v tvých očích Praha ve srovnání s ostatními evropskými metropolemi? Díky internetu a spoustě videí i časopisů se všechny ty styly víc podobají. Pomalu je problém poznat jestli je to ze Španělska nebo Finska. Inspiraci beru ne podle měst, ale podle toho, co se mi libí, nebo co mi přijde jako dobrý nápad. Chci aby Bros zůstal Bros. Udělal jsi tři díly Quality Control. Jak se takovýto druh zboží prodává a jaké jsi na to měl ohlasy z české kotliny, případně ze zahraničí? Quality Control je určitě video na úrovni. Dneska bych ho dělal jinak, ale to je normální. Prodávalo nebo se ještě prodává po celý Evropě a vlastně sem se nesetkal s negativním ohlasem. Znám lepší videa, ale jsem na odvedenou práci hrdej. Stojíš i za pouliční dokumentací formou Pa:perů, jehož další díl se teď převlékne do barevného kabátu. Reagují lidi na výzvy a posílají věci? Kdy se dočkáme nového čísla? První číslo jsem měl hotový doma a až pak sem o tom někomu řekl. Udělal sem to celý ze svých fotek. Samozřejmě do dalších čísel sem nějaký fotky dostal, ale většinou dostávám jen sračky. Lidi jako Solid, Crap, Dize nebo Raid pošlou kvalitní věci, ale obrovskou "foto injekci" mi dal taky Post. Barevný tour speciál byl Blunkův nápad. Číslo je hotový, čeká se jen na inzerci. Bohužel se bude muset prodávat, protože barevnej tisk je drahej, ale má o 8 stran víc a bude stát 40Kč. Další černobílý nástupce, už je skoro hotov. Těšte se. Můžeme letos od CMR v aktuální sestavě očekávat na Write4Gold útok na nejvyšší příčku? W4G je letos úplně jinak. Formou exhibice nebo něco podobnýho. Není to soutěž a i kdyby byla, tak je mi jedno jak to dopadne. Byl jsem tam malovat, nebyl jsem na závodech. Žiješ ještě něčím takovým, jako je vrchol nebo ambice v graffiti? Malování je vážná věc, ale má to svoje meze. Každej panel chci dělat naplno. To je všechno. Nijak celkově nad tim nepřemejšlím, prostě to dělám. Zkus nástínit svou vizi roku 2012 co se ilegálního malování týče.Jaká bude podle tebe situace, budeš stále v epicentru dění? Budem víc plánovat a s Wronkem stříkat metro.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná