Braňo Vincze: Všichni si tu hrajeme za 5 korun na Hollywood

Ať už si na scéně našich východních sousedů ukážete na jakékoliv hip hopové jméno na úrovni s minimálně jedním videem, téměř vždy budete mít jistotu, že za ním stojí Braňo Vincze. Renomovaný slovenský režisér, jehož videografie již zahrnuje i pražskou první ligu PSH či Indy & Wich, toho totiž v posledních několika letech natočil tolik, že se mu z uctivé vzdálenosti dívá na záda i naše jednička Michal "Romeo" Dvořák. Máš za sebou práci pro celou vaši špičku včetně KF, Dary, AMO, Vece, Drvivé Menšiny, Čistyho, L.U.Z.Y. nebo H16. Když jsi osloven, musí tě vždy jejich hudba nějakým způsobem zajímat a bavit, nebo už je to na této úrovni pouze byznys? O byznyse by som v rámci produkcie hudobných klipov moc nehovoril. Na Slovensku sa jednoducho na tvorbe klipov nebohatne. Všetci sa tu hráme za 5 korún na Holivúd. Skupiny si často hľadajú peniaze na klip samé a všetky, ktoré zoženú investujeme do techniky. Samozrejme, že skladba, na ktorú mám robiť videoklip, ma musí v prvom rade osloviť. S negatívnou energiou a disstrackmy sa mi nechce strácať čas, pretože každá vec, na ktorej pracuješ skoro 6-7 týždňov, ťa v určitom zmysle nejak poznačí. Zatiaľ je pre mňa tvorba video klipov zábava, pracujem s kým chcem a kedy chcem. Navyše s ľudmi, ktorí sú mi blízki, a ktorých produkcia ma oslovuje. Jednoducho pokiaľ sa mi nejaká skladba nepáči, nemôžem odviesť ani dobru pracu. Tvé portfolio samozřejmě čítá i české přední skupiny jako PSH či Indy & Wich. Nepodílel jsi už se ale také někdy na něčem "skutečně" zahraničním? Pravda, české skupiny stále beriem ako domácu scénu. Momentálne pracujem na klipe čierneho francúzskeho rapera Row-G v spolupráci s Opakom. Tak vidíš, zase je to 50 na 50. Nejaké naozaj zahraničné projekty sa rysujú, ale nemá význam o tom rozprávať do predu, lebo stať sa môže čokoľvek. Ale určite poteší nejaký Karibik. Je jasné, že interpet obyčejně přichází (alespoň z části) s nějakou vizí, ale pokud by to šlo zobecnit, nakolik jsou pak kreativní nápady jejich a nakolik tvojí zásluhou? Vacsinou ked pisu rapery text maju aj temu, a urcite maju aspon aku taku predstavu o tom ako ma ich klip vyzerat. Niektori zase ani netusia. Obidva pripady su pre mna v poriadku. Mám rad, ked na mna vyrukuje kapela s nejakou narocnou predstavou. Beriem to ako vyzvu. ( AMO, LUZA ). Radsej vsak mam volne ruky v tvorbe. Bavi ma robit pribehy na text, ktory vznikol v hlave niekoho ineho a ja k nemu dotvaram obraz. Nemam rad prvoplanove klipy v style – „čo počuješ to aj vidiš“. Vždy sa snazim neist po texte, ale po obsahu skladby. Hladat obrazove metafory. Kvůli náladě, rapu, beatu i záběrům mám rád "Cigánský sen", poněvadž tam funguje vše. Vedeš si osobní žebříček oblíbenosti, nebo jinak, lze říct, že bys nějakou svou práci stavil nad vše ostatní? Klipy v štyle Rytmus (Cigansky sen - New York City), alebo Amo (Pre vlastnych... Kingston - Jamaica), mam velmi rad, povazujem ich vsak za inu kategoriu. Ide o zdokumentovanie urciteho zivotneho okamihu, pretoze natacanie trvalo ovela dlhsie ako jeden alebo dva dni. Ine prostredie, ina atmosfera. Su moje oblubene, ale rovnako mam rad aj Amo Trasu sa mesta, alebo Gemblery. PSH Parket, alebo Drvivu Mensinu V centre diania. Nemam rebricek, skoro na kazdom klipe su veci, ktore mam rad, alebo take, ktore by som teraz s odstupom casu urobil inaksie. Makal jsi i na zdařilém disku "Murdardo Mulano Tour 2005", historicky prvním československým rapovým DVD vůbec. Jak moc to tenkrát bylo náročné na realizaci a lišilo se to hodně od přípravy "běžných" videí? Podla mna to vobec nebolo narocne, na celom turne bola dobra atmosfera, takze to išlo viac menej same. Všetko bolo perfektne zorganizovane, vsetci k tomu pristupovali profesionalne, a ako si videl, bol tam kopec ludi.....hudobnikov, Vec, Korec, Jazzy, tanecnice a vela hudby, šlo viac menej o zabavu. S Kontrafaktom sa spolupracovalo dobre, chalani nemaju zabrany pred kamerou, su uvolnení a v pohode. Vždy sa lepsie robi s ludmi, ktori maju o natacanie zaujem, ako s tymi co sa tvaria, ze ich kamera obtazuje. Snazil som sa natacať tak, aby som co najmenej prekazal, jednoducho neviditelny. Jediná tažká vec bola vstávať ráno ako prvy, a ist spat takmer posledny, ked isla v noci karta. Co ty a tzv. "profesní deformace", jež se často projevuje i u producentů? Když koukáš na zahraniční konkurenci reprezentovanou dejme tomu Hypem Williamsem a Rikem Corderem, úvahám, co by jsi na jejich místě udělal jinak a třeba i líp, se asi nevyhneš, ne? Samozrejme, ze sledujem co sa deje nove v produkdii klipov. Mena si moc nevsimam, skor napad a spracovanie. Podla mna nepotrebujes super technologiu na tom aby si natocil super klip, ked mas dobry napad kludne ho natocis aj na telefon. Technologia moze pomoct, ale nie zachranit Napriklad Hype Williams a jeho klip Roni Size & Hype Williams - Who Told You. Nevymenujem vsetky klipy, ktore robili Hype Williams a Rik Corder, viem, ze robia spičkové klipy. Mne osobne viac sedí Spike Jonze a Pharcyde - Drop, alebo francuzsky reziser Michel Gondry. Dnes sa produkuje tolko klipov, ze sa to ani neda stihnut. Napr. Lady Sovereign - Love me or hate me, bol fantasticky klip a meno rezisera zostalo anonimné....žial. Co se československé scény týče, kromě tebe v posledních letech vídám pouze Romeovic famílii a v poslední době tedy i Rista. Sleduješ jejich práci? Jasne, zaujima ma praca vsetkych ostatnych kolegov, ci uz v Čechach alebo na Slovensku. Vsetkym velky respekt za to co robia. Vieme v akych podmienkach sa točí, takže polemizovat nad tým čo by kto urobil lepšie nemá žiadny význam. Každ7 sa snaží najlepsie ako mu podmienky dovoluju. PSH mali vynikajúci klip – Rok PSH, ktory bol postaveny na dobrom nápade, aspoň mne sa fakt páči. Vzdy ma potesi na domacej scéne každé nové meno, ktoré posunie latku vyssie. Stale sa tazko vysvetluje kapelam, ze za 70-80 tisic nemozu mat klip ako Snoop. V minulosti jsem si všiml, že jsi režíroval i pro kapely Polemic nebo Puding Paní Elvisovej, což znamená že se nespecializuješ pouze na rap, že? Je možno se v našich podmínkách natáčením klipů vůbec uživit? Zaleží na tom, ako sa k tomu postaviš, pokial si ochotny pracovat aj s ludmi, ktorych hudba ti nic nehovori, tak mozno ano...neviem. Hovoril som, ze robim iba s tymi, s ktorymi chcem, takze o živnosti sa asi hovoriť nedá. Polemic aj Puding su super kapely, takze spolupracovat s nimi bola velka zabava. Nešpecializujem sa na urcity druh hudby, specializujem sa na dobru hudbu. Zatím naposledy jsem o tobě slyšel v souvislosti s jamajským videm "Pre vlastných rmx" pro AMO. Co je ale v plánu dál? Klidně i na poli filmových ambic.. Co sa tyka Jamajskeho videa AMO tak jednoducho Massive. Zaplatene 2 tyzdne na Jamajke, co Ti budem hovorit. Vsetko ako ma byt. Kazdu sekundu nove zazitky a den na Jamajke ma asi 48 hodin. Čoskoro bude k videniu, tak mozes posudit sam. Filmove ambicie samozrejme su ( kto by nechcel ), ale o tom zatial nechcem hovorit, času dost...Všetko v pravý čas. Vďaka. Peace.

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná