Bojím se, že se špičce tupí hrot, říká Paulie Garand a chystá síly na oslovení Marty Kubišové

V titulku pochopitelně jedna třetina libereckých BPM nemyslí špičku tuzemské deathcore scény, ale to víte. Známo je vám nejspíš i to, že je momentálně Paulie na mini turné s Ryesem a že jeho přímočará sólová prvotina "Harant", na které se kromě Kata a Opii sešla nejužší domácí producentská špička, okupuje trh již téměř dva týdny. No, a možná jste si také povšimli toho, že už neposloucháme jen texty, které by dokázalo rozluštit pouze několik vyvolených, ale stejnou měrou byl dán důraz na úroveň přednesu. Další věci se dozvíte vzápětí...

Kdybys měl cizinci představit český hip hop a mohl mu pustit pouze jednu desku, jež by ho mohla důstojně reprezentovat. Která by to byla a proč?

Pro mě by to byl mega složitej úkol, jelikož sem jedno období milloval "Repertoár", pak "Toxic funk", pak "HDP" a všechno to pro mě v mělo v určitou dobou hodnotu, že takhle by měl vypadat rap. Opravdu nevim. Možná bych mu pustil Repertoár. Pro mě je to takovej mezník a nezapomenutelná atmosféra.

Přijde mi, že dotyčné zminuješ ve druhém Wichově singlu "Na zem", viz třeba "parta sama pro sebe". Pocitově - přijde ti, že se ta špička a tedy i pomyslné zrcadlo scény ubírá správným směrem?

Ano, přesně o tý partě mluvim. Bojim se, že se špičce tupí hrot. Já velmi respektuju jejich progres, ale zdá se mi, že chybí odstup a má to tendenci jen udržet si svojí "velikost". Chápu, že když si na scéně dlouho a nemáš vlastně žádnej vedlejší uměleckej obor, kde bys to mohl ventilovat a ředit život, asi trochu zcvokneš, to je přirozený, ale v jejich případě mě to mrzí, protože sem na tom vyrostl. Ale zdání mnohdy klame a stále sem natolik harant, že tim neopovrhuju a spousta rapů z Prahy mě stále baví. Timhle řešetem by se dal zabít celej rozhovor. Ale proč dávat prostor rybníku, když můžem do moře.

V našem minulém interview k "Horizontům" padlo, že jsi rád i za hejtry. Z tvých úst zazní třeba "El´ Mimo" a ač to já můžu chápat jako obecné označení pro emcees, kteří jsou mimo, někoho by se to mohlo dotknout. Nebojíš se?

Hejtrs sou fajn. Je to pro každýho interpreta taková psychologická zábava. Může ti dokonce i jebnout a skočit nahatej do kopřiv. Můžeš tim promarnit celý měsíce, že to budeš řešit po barech. Můžeš skončit dobrovolně v léčebně. Škoda, že je v českym rapu tolik nevyrovnanejch lidí, co neuměj dejchat, když jim někdo šáhne na ego. Já mám kolem sebe bandu nevyzpitatelnejch magorů, který mě držej při zemi a vlastně i díky jejich občasnému kreténství sem vlastně docela v rovnováze. Zdravím.

Od posledně ses také ocitl pod "novou střechou" Ty Nikdy. Asi se ti ulevilo, že už nemusíš obíhat hiphopové shopy s igelitkou v ruce jako u "Slov", ne?

Člověk se nechce zaseknout na jednom bodě. Rozdíl mezi přístupem P.A.tricka a Pepka je jako kdybys srovnával Pata a Mata a Muldera a Scallyovou. Stará se o to. Super. Občas ho podezírám z naklonování. Teď jedeme tour. V Liberci i Jihlavě to bylo parádní. CDa se prodávaj a trika taky. Sem rád, že to lidi vnímaj a podpořej nás. Děláme to pro ně. Lidi znaj pecky a "Bylo nás 4" funguje výsostně. Celej podzim budeme šaškovat po republice. Stav se na nás nebo si vyhul cibuli. Ty Nikdy Cirkus se na Vás těší. Bližší info bude brzo a proto sleduj náš web http://tynikdy.cz.

Diesel vypráví, že mu jdou texty po těch letech samy. Phat si vše nechává na studiové sessions a prý škrtá míň a míň. Kaidžas už si prý dokonce ani nic nepíše. Jak bojuješ s lyrikou ty, tukáš si ji spokojeně do počítače třeba jako Supa? S ohledem na přímočarost z poslední doby to působí, že máš raz dva hotovo. Jak to je ve skutečnosti?

Já si dávám hodně záležet, aby to rapovalo. Spoustu mc´s můžou napsat denně deset textů, ale frázování zní jak z pravěku. Můžeš napsat odlehčenej text, ale je za tim práce, co se týče techniky. Snad to někdo z nový desky uslyší. Není to jen o textu. Musí to ladit jako celek, proto si dávám záležet. Nechci bejt řadovej. Píšu kamkoliv. Poslední dobou čekám hodně na impulz. Už málokdy si doma sednu a začnu nuceně psát. Je to podle mě poznat. Takhle píše většina českejch mc´s. Je to styl "hurá napíšeme text na téma: "Naše kapela je TOP" a většinou sou to kydy, co už si tisíckrát slyšel a nezaujme tě tam ani jeden rým jak každej vykrádá druhýho. Chce to odjet třeba se skautama na tábor nebo s kámošema na chalupu. Tam chytneš víc inspirace něž z playerů na internetu.



Platíš nebo platil jsi někdy něco producentům za beaty?

Já neplatil. Oni platili mě. Mám tu výhodu, že jako producent a Mc si dokážu uvařit celý to menu, až na finální máster, se kterym mi pomáhá můj mladší bruder Kenny Zaráfek. Jedinej, kdo to na mě s penězma zkoušel, byl Dekl, ale vynasnažil sem se na prvním singlu "Mámin hodnej syn" a od tý doby bylo ticho po pěšině, za což sem rád, protože Jakubisko je pán producent a je mi ctí s nim dělat, i když by potřeboval menší převýchovu (smích). Taky zdravim.

Jasný, ptám se, protože to řemeslo sám dobře ovládáš. Nepodceňuješ ale v poslední době beaty? Když jsi vyhrál soutěž Supercrooo, měl jsem tě vedeného jako producenta a dnes už mi víc přijdeš jako kandidát na mistra ceremonie. Kenny navíc vybavuje studio, vypadá to, že o beaty nouze nebude...

I přesto, že je na desce většina produkcí ode mě, teď narazila kosa na kámen. Je pravda, že si připadám občas trochu depresivně z toho, že sem dřív udělal za měsíc 30 beatů a teď se ten počet zcvrknul na 3. Je proč se drbat na hlavě, ale mám čim dál míň času a kreativní život začíná bejt náročnější a se studentskym životem ve zlíně bez zázemí domacího workplacu to opravdu tak progresivně nejde. Když se ale profackuju, zjistim , že máme parádně rozložený síly. Kenny bude časem pravděpodobně vrchní producent BPM a studio v Liberci bude epesní záležitost, kde budeme společně tvořit. Takže die Paráde. Musim se ale přiznat, že nejlíp se mi rapuje do Deklovejch beatů, takže ho nejspíš začnu čím dál víc uhánět.

A Inphyho si zapojit nechtěl, nebo má ještě čas? Co vím, kdysi jste taky s Kennym řešili kompilaci vašich produkcí, to už padlo?

Inphy neustále utíká před kadeřníky a nemá na mě čas. Samozřejmě sem mu psal. Společná věc bude pravděpodobně až na jeho producentský desce. Kompilace se nějak odstrčila, když sme začli dělat na svejch deskách. To už radši spácháme nějaký společné EP, kde vynikne pravé Ještědství.

Fatte, Wich, DTonate...rapuješ do toho nejlepšího, co tu je. Když se vrátíš třeba do dob "Mozolů", představoval sis v budoucnosti něco takového? Jak moc ses s ohledem na dřívější ambice jako interpret změnil?

Vždycky sem o tom jenom silně snil. Rap byl víc než první kopcovité útvary na spolužačkách. Už sem to v rozhovorech říkal několikrát. Je mi pořád ctí. Když sme s Máňou řešili singl, prosil sem ho, ať trochu změní kopák, protože sám mám nemoc z povolání jako beatmaker hrotit malichernosti a upřímně sem se styděl ho o něco takovýho žádat. Takže furt pulec vyjukanec. Když vezmu můj vývoj, přujde mi, že mám úplně opačnou tendenci než všichni. Od knih a moudrosti k harantsví a demenci. Věřim, že se to časem vyrovná.



Započala přirozená cesta k "Harantovi" už v tracku "Nedám si říct"?

Jde spíš o to, že mám sólový tendence a "Nedám si říct" byla určitá reakce na dění v českym rapu a spontánně nahraná i napsaná věc za večer. Na desky BPM sme nechtěli rvát témata o rapu a když se to ve mě nakupilo, sepsal sem to. Určitej odrazovej můstek to mohl bejt.

BPM je o kompromisu. Jak si podle tebe povedeš u těch, kteří nejsou zvyklí na tak přímá slova a naopak jim vyhovuješ víc v poetičtější poloze. Nebojíš se jejich ztráty?

Já věci dělám čistě přirozeně a kór na "Harantovi" není jediná špetka zavděčení se. Moje sólovka má hlavně rapovat, ne přehnaně mentorovat. Jsou tam rýmy pro rýmy a myslim že gutes punchlines a vyrovnávaj to tracky jako "Nejsme nic", "Imprese Ulic" a třeba "Kotě", kde je moje klasičtější poloha. Takže nemám strach. Ke ztrátám patřej taky i nálezy.

Nejvíc mi tvou kapelu evokuje "Časovaná" nebo "Imprese ulic", je to jen můj dojem? Jak dlouho trval porod novinky ve srovnání s předchozími pracemi?

Některý texty sou čerstvý, některý dva roky starý, a něco je taky poskládaný z různejch kousků, který mi přišly dobrý. S Lipem sme oba dva trochu jiný, ale dobře se doplňujem. Věděl jsem už při psaní některejch věcí, že nepudou na BPM a proto sem to schovával v šupleti, abych to pak mohl zúročit. A tak se porodil "Harant". S bubnama byl teda větší problém. Sem vybíravý játro a na některou věc sem si vezl do studia třeba 5 beatů a až tam se v presu rozhodl.

Jak jsi mluvil o Martě Kubišové, což nevyšlo na "Horizonty", na první sólo by se asi moc nehodila, že?

Tak pozor na to. Díky Martě vznikl "Mámin hodnej syn". Začal sem to psát na základě jejího tracku "Tys bejval mámin hodnej syn". Původně to mělo bejt do mýho beatu, kde sem vysamploval právě tuhle pecku. Ona by se tam někam klidně i hodila, ale zatím chystáme síly na oslovení. V děkovačce sem na ni zapomněl. Sakra. Takže taky zdravim. Do třetice. Marta je top. Shánim podobnou dívku.

Dva klukovský sny - "Kato na featu a Wich na beatu" - už sis splnil před časem. Co další mezníky?

Je toho hodně, ale nebudu to troubit. Budeme se snažit o tu Martu. Pak to sou samozřejmě spolupráce s oblíbenýma interpretama. I když se to nemusí zdát, Cole a Toxxx sou třeba rapeři, co mě bavěj, ale ta scéna je tak v prdeli, že díky naházenejm klacům pod nohama všude kolem ti je blbý to vůbec zkusit. A to říkám zcela upřímně. Tady jde čistě o rap, je jedno bubliny kolem. Nad tím si ale nemá cenu lámat hlavu. Já mám spíš teď existenciální sny. Jako třeba naučit se mít klid a myslet do budoucna. Uvidíme, co život přinese, ale je dobrý to někam směřovat. Těší mě teď náš label TyNikdy. Je to super. Mám radost, že to funguje. Pokud se o to všichni zapřažený budou starat, vidim v tom velkou budoucnost. I zábava je work a musí se dělat pořádně. Pokud má člověk nějaký ambice, měl by do nich jít naplno. Když se podívám kolem sebe, je mi někdy až líto těch známejch, kámošů, ktery sou kreativní a mohli by ty snahy zůročit, ale sou neschopný dát za pět let cokoliv do kupy, nebo v horším případě neschopný dojít na místo určení, když má něco vznikat. Pak to končí na barech s prázdnou šrajtoflí a kupou debilních zakomplexovanejch keců. Proto - do sebe!


Dříve jsme psali:

Ryes & Paulie Garand: Páni Haranti (tour track)
Paulie, Rest, Ryes a IdeaFatte na zlínské střeše
Nový film Paulieho Garanda už je k vidění
Paulie se ve Wichově podkladu dotýká scény
Mámin hodnej syn z BPM sólově a s DTonatem
Novinky z Ty Nikdy: Paulie má klip, IF dokonce dvojklip a k mání už jsou i Ryes & Kenny Rough

 

Bobby - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná