4Two7 hovoří o zastupování Planet Asii, přejmenování Maroon 5 a hip-hopu na západním pobřeží

Rapper, producent a hudební manažer se před vydáním desky Internal Dialogue vrací k hlavním událostem své kariéry.

Ne vždy stojí důležité postavy v popředí. 4Two7, nebo dříve známý jako Eclipse 427, patří k pilířům, na kterých se stavěla scéna na západním pobřeží Spojených států. Během své 20leté kariéry se dostal od nahrávání a mixování prvních desek od Living Legends, Hobo Junction a Hieroglyphics k zastupování Planet Asii, se kterým se objevil v několika skladbách (například v “Bring It Back“, jejíž remix vydal Kutmasta Kurt na Redneck Games) a zkraje milénia mu vyjednal smlouvu u Interscope.

Tím to pro 4Two7 neskončilo. Jeho talentová společnost objevila a přejmenovala Maroon 5, jejichž člen PJ Morton letos podepsal s Cash Money Records, jejich producent Jake One během pěti let opustil seattleský underground a dostal se k produkování jmen jako Devin the Dude, Meek Mill nebo T.I. a zastupovaní Styles of Beyond se spolčili s Linkin Park.

Po 12 letech v manažerském křesle se 4Two7 vrací k tvorbě muziky s deskou Internal Dialogue. Vyjadřuje názor k současném stavu, pohrává si s trendy a doplňuje své hostující kolegy Planet Asiu, Fashawna a Casuala.

K rozhovoru se 4Two7 dostává krátce po festivalu Paid Dues, který proběhl minulý víkend v kalifornském San Bernardinu a kde mezi jinými vystoupili Wu-Tang Clan, Odd Future nebo Mac Miller.

Jak bylo na Paid Dues?

Skvěle. Opravdu jsem si to užil. Byl jsem tam po dlouhé době a potkal se se spoustou lidí.

Vystupoval jsi?

Ne přímo na festivalu, ale na párty v House of Blues, která Paid Dues předcházela.

Jaké zajímavé koncerty jsi viděl?

Na té párty to byli King Fantastic. 2Mex to taky zabil. Na festivalu pak byli výborní Wu-Tang Clan, Living Legends a Odd Future. Víš, kdo mě překvapil? Nikdy jsem ho předtím hrát neviděl, ale Brother Ali dal sakra krutou show. A líbili se mi i Self Scientific.

To věřím, podle mě jsou jedna z nejlepších kapel ze západního pobřeží.

Přesně, Khalil a Chase. Tu noc jsem mluvil s Chali 2na a říkali jsme si, kolik úžasných věcí, jsme spolu stvořili. S Jurassic 5 se znám od jejich prvního EP, kdy jsem pracoval v labelu, který je distribuoval, takže byl fajn pocit vidět po 20 letech novou generaci fanoušků nadšenou z tvé práce. To samé s Living Legends. Vyrůstal jsem s nimi, tak je skvělé být svědkem jejich úspěchu.

To je výborný úvod, protože má první otázka se týká tvých začátků. Jak jsi se k rapování a produkci v tak raných časech dostal?

Pro mě to, brácho, začalo asi ve 12 letech. Jsem z generace, pro kterou byl hip-hop základem života. Nebylo to tak, že bychom si řekli: Vrhneme se do hip-hopu. Ne, každý z tvého bloku breakoval nebo tančil. Já byl jeden z těch, co seděli u rádia a nahrávali si všechny skladby. Hned od začátku mi bylo jasný, že to je věc, kterou chci dělat. Můj kámoš z ulice začal rapovat a když mi to oznámil, řekl jsem mu, že chci být jeho DJ. To nám bylo tak 13. Vždycky jsem obdivoval Kid Capriho a Jam Master Jaye, takže jsem uspořil nějaké peníze, koupil decentní vybavení a začal sbírat desky. Postupně jsem se dostal ke hraní na domácích oslavách a různých parties. Kolikrát mě třeba se vším vybavením rodiče dovezli do klubu, kde byl vstup od 18, já to odehrál a zase pro mě přijeli.

Měli jsme i partu, kde všichni rapovali. Sám jsem taky psal bokem rapy. Jednou nás pak pozvali do místního rádia KMEL. Dali jsme rozhovor a najednou moderátor povídá: A teď je čas na živý rap. Shodou okolností jsem seděl na prvním místě, takže se otočil na mě a já začal rapovat. Ostatní kluci vůbec nechápali, protože ani netušili, že taky rýmuju.

To bylo na střední. Tehdy jsem potkal kluka jménem One Cause. Byl z kapely One Cause One Effect, která byla upsána k labelu MC Hammera. Když Hammer zbohatnul, tak se z Oaklandu, kde vyrůstal, přestěhoval do Freemontu, kde jsem žil já. One Cause mi pak ukázal, že v hip-hopu můžeš dělat spoustu věcí - inženýra, manažera nebo pomáhat s turné. Tyhle všechny lidi Hammer měl. Jeho parta čítala tak 100 členů.

Šílený.

Je to tak. Hammer měl ve městě pronajaté snad tři hotely, kde tihle producenti, tanečníci a textaři bydleli a normálně je platil.

V té době jsem začal s produkcí. Koupil jsem si mašiny a naučil se na nich. Asi v roce 1992 jsme s mojí partou měli koncert na festivalu Black Music Expo, kde jsem se seznámil s lidmi z Oaklandu - Hieroglyphics, Mystik Journeymen a dalšími. Bylo parádní potkat spřízněné duše, protože v okolí 50 kilometrů tehdy nikdo dready kromě mě nenosil (smích).

(smích) Takže v té době jsi začal spolupracovat s Living Legends?

Ti v té době ještě ani neexistovali, byli jen Mystik Journeymen a Unsigned and Hella Broke. Tehdy nastartovali UHB magazín a začínalo celé jejich hnutí.

Měl jsem doma vybavené studio a fungoval jako nahrávací inženýr pro Murse, Zion I, Hobo Junction nebo kluky z Hieroglyphics. Tehdy jsem potkal Planet Asiu. Přišel ke mně nahrávat své úplně první věci, které pak vydal jako EP. Pracoval jsem v té době pro společnost TRC, která distribuovala většinu hip-hopu ze západního pobřeží. Mimochodem, nastoupil jsem na pozici, kterou zrovna opustil Peanut Butter Wolf. Pracoval tam se mnou i Rasco. Díky tomu mně Asia požádal, abych mu dělal manažera. Věděl, že znám distributory, umím nahrávat a produkovat.

Začal jsem na Asiovi pracovat - všude jsem ho tlačil. Volal lidem, posílal jim jeho singly, prostě vše, aby prorazil.

Byl jsi s ním, když pak podepsal smlouvu s Interscope?

To si piš.

Jak jste se k tomu dostali?

Měl jsem partnera Evana Bogarta, který pracoval v Interscope. Později jsme spolu založili společnost Bat Management od Bogart a Taylor Management pro management interpretů. Měli jsme pod sebou Planet Asiu, Mystic, Jake One, Supa Dave Westa, Styles of Beyond, Rocka z Heltah Skeltah, chvíli i Zion I, Punch´N´Words a pak samozřejmě Maroon 5. Jordan Feldstein, jeden z našich lidí, nám je představil. Podepsali jsme je a přejmenovali. Říkali si tehdy ještě Kara's Flowers (smích). Taky jsem si myslel: Jméno na hovno, ale muziku dělají skvělou. Potřebovali akorát jiný název.

Velkou smlouvu jsme tehdy udělali pro Asiu i Mystic, kteří byli společně nominováni na Grammy. Mystic byla před tím upsána ke Good Vibe, jestli si je pamatuješ. Good Vibe vydali první věci od Slum Village.

Myslel jsem, že Slum Village byli od začátku na Barak Records.

RJ, který Barak vlastní, měl dohodu s Groove, že se na vydání budou podílet. Když se koukneš na Fantastic Vol. 2, tak jsou tam uvedené oba labely. Fantastic Vol. 1 si Slum Village vydali sami a Good Vibe je díky tomu našli.

Když se vrátíme k zastupování interpretů, můžeš popsat, jakou práci pro tebe, jako manažera, znamená uvést do světa producenta jako je Jake One? Jak jej dostaneš od spolupráce s undergroundovými rappery na desky 50 Centa, T.I. nebo Freewaye?

Celé to je o dobré muzice. Věc s Jakem se má tak, že on byl vždycky neuvěřitelný talent a dříč. Pro mě to v takovém případě znamená pustit jeho beaty těm správným lidem. Všude, kam jsem šel, měl jsem jeho CD sebou. Musíš vše pochopitelně řádně zabalit a mít kontakty, ale v jádru jde pořád o kvalitní hudbu.

S Asiou to bylo zrovna tak. Říkal jsem mu: Seženu lidi a ty, jakmile se dostaneš na mikrofon, to musíš zabít. Bylo to takhle jednoduchý a proto jsme spolu dobře fungovali.

Nikdy bych se nestaral o interpreta jen proto, že je podobná tvorba zrovna v kurzu. Musím té hudbě sám věřit. To byl případ třeba Masspyke. Jejich songy byly ohromně kontroverzní, ale stáli jsme naplno za nimi.

Hodně se v poslední době diskutovalo o seznamu nováčků od XXL. Kdo myslíš, že z těch 10 jmen opravdu uspěje?

Líbí se mi Iggy Azalea, protože opravdu umí rapovat. Co spousta lidí neví, tak Iggy se snažili protlačit už delší dobu. A podle mě může uspět.

Machine Gun Kelly zřejmě půjde nahoru. Slyšel jsem od něj pár slušných songů. Trochu mi připomíná Yelawolfa. A ten byl tvrdej jako svině.

French Montana? Myslím, že je v pohodě.

Montana má skvělý výběr beatů.

Pravda. A baví mě Danny Brown. Když jsem ho poprvé viděl, tak jsem nechápal, ale má to v sobě.

Před dvěma lety byl XXL vybrán i můj člověk Fashawn.

Když se zastavíme u Fashawna, četl jsem, že jej Planet Asia vzal pod svá křídla, když bylo Fashawnovi asi jen 12 let, že již v tak útlém věku bylo patrné, že je talent.

Přesně tak. Fashawn měl od začátku ohromnou motivaci, protože viděl, že rap tě může z Fresna vysvobodit. Sledoval, co dokázal Asia.

Dostáváme se k tvému albu Internal Dialogue. Částečně o tom hovoříš v úvodní skladbě “Reasons“, ale proč jsi se k vydání alba po letech v roli manažera vlastně rozhodl?

Poslední materiál, co jsem vydal, byl singl “Business Deals / What It Is“ produkovaný Madlibem na ABB v roce 2000. Poté jsem se věnoval interpretům a rozvíjel jejich kariéry. Od tvorby muziky jsem upustil. Nebyl čas. Všichni mě pak znali hlavně jako manažera a koukali, když jsem občas někde zajel sloku. Co mě ale donutilo se k nahrávání vrátit je pocit, kdy vystupuješ a fanouškové znají texty a zvedají ruce. To mi vždycky přidá k životu šest měsíců.

Na desce zníš, že nejsi se současným stavem hip-hopu moc spokojený.

Podobná kritika ale byla v hip-hopu vždycky. Neustále někdo říkal: Tenhle rapuje hrozně, tamhleten zase nemá flow. EPMD vydali na začátku 90. let pecku “Rap Is Outta Control“ a zmiňovali tam přesně to, o čem se teď bavíme. Nejsem nadšený z toho, co se děje. Pořád s někým diskutuju a asi i proto jsem nikdy nebyl na major labelu.

Teď je ale skvělá šance vše obejít a spojit se s posluchači přímo pomocí internetu. Technologie je úžasná. Můžeš jít ven, natočit video na iPhone, sestříhat je v něm, nahrát na web a stát se díky tomu hvězdou. Před 10 lety taková možnost nebyla. To jsem musel kazety přetáčet jednu po druhé a pak s nimi objíždět krámy.

Pro umělce je tohle skvělá doba. Můžeš úplně obejít programové ředitele a všechny šedé eminence, přes které musíš standardně jít. Paid Dues je perfektní příklad. Byla tam spousta nastupujících rapperů okolo 20 let, kteří byli kolikrát novorozenci, když jsme my začínali, takže ty předchozí struktury znají jen z vyprávění.

Když se vrátíme k albu, tak mezi hosty počítáš i Asiu, Fashawna a Casuala. Jaké to bylo s ním nahrávat?

Casual je jeden z mých nejoblíbenějších MC´s. Volal jsem mu, že se mi ideálně hodí do skladby. I natáčení klipu bylo úžasný. Hieroglyphics jsou mí lidi. Pamatuji si, jak jsme spolu byli na turné a každý den jsem se na něj chodil koukat. V rapu je neskutečný.

Lukas - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná