Freestyle rap je klasika. Co když ale improvizuje celá kapela?

Stojím před pražským klubem Cross, kde se dnes večer koná v pořadí již dvanácté setkání hudebníků nejrůznějších žánrů v rámci eventu Live Hip Hop Jam Session. Během této události mají návštěvníci možnost vidět muzikanty, zpěváky a rappery ve společném působení, aniž by interpreti před vystoupením podstoupili jedinou hromadnou zkoušku. Někteří se občas potkávají v rámci aktivit v dalších kapelách, jiní se neznají vůbec. Pro posluchače, kteří na pódiu rádi zachycují kouzla okamžiku, ideální půda.

 
 
Live Hip Hop Jam Session / Cross club Praha
29. 4. 2015
 
Prostřední patro klubu se stihlo zaplnit ještě před mým příchodem. Pravidelný čtyřdobý rytmus ale začne bít do uší dřív, než se vůbec dostanu k baru, abych si objednal pití. Rytmika občas vypadne a je doprovázena smíchem, nikoli však výsměchem, který přehlušuje celkový hluk v klubu. Zdá se, že zvuková zkouška ještě neskončila. Jakmile dojdu k pultu, poznávám už z dálky hlavu celé akce, Olivera Lowe, který postává u baru a i přes tradičně nasraný výraz se skvěle baví. Když se ho zeptám po krátkém rozhovoru, co je vlastně to gró celé dnešní akce, odpovídá mi sebejistě, aniž by uhnul pohledem: „Dneska je pro lidi hudba to, že někdo nahraje a vydá skladbu nebo album a pak ji hraje na koncertu. Jsou ale i jiný aktivity, kterou jsou leckdy stejně důležitý ne-li důležitější. A to je i jamování."
 
Poté se už přesouvám do potemnělého sálu. Atmosféra začíná být úplně jiná. Dvojice bubeníků udržuje uprostřed pódia sychronizovaný rytmus, přičemž klávesista vpravo posílá do taktů několik tónů, které opepří baskytarista hutnou basovou linkou zleva. V tu chvilku se klub otřese div ne v základech. Zvukař odlepí oči od mixážního pultu a dává baskytaristovi zamítavým gestem pokyn, aby s hraním na okamžik přestal. Zase se ponoří do spleti drátů a tlačítek, přičemž ostatní dál nerušeně hrají. Ne, tohle nebude typickej, primitivní bordel, jak ho máme rádi. Tohle je z čistý lásky k hudbě. Oproti původnímu plánu se nakonec omluvili Tiny Beat a Martin Svátek, neplánovaně pak dorazil třeba Raek z Divokýho západu.
 
Jakmile skončí zvuková zkouška, jde se rovnou na věc. Na pódiu už nestojí jen muzikanti, ale z postranní backstage přicházejí a odcházejí další protagonisté jako Delebre z Pio Squad nebo Mr. Cocoman. Někdo zpívá, někdo rapuje, jindy zase namísto vokálů pustí zvukař do reproduktorů originální nahrávku známé skladby, kterou hudebníci z fleku předělávají do akustické podoby. Sálem tak zazněly například "Ingredience" z časů Divokýho západu s živými bicími a sympatickými melodickými dohrávkami. Díky pestrému žánrovému zařazení však zazní na pódiu i prvky funku a soulu. „Jeden fanoušek mi psal dneska otázku, jak bude probíhat dnešní jam session. Je to jam, improvizace, nikdy nevíš jak to bude probíhat.. " říká Oliver Lowe ke stavbě improvizovaného programu.
 
Když repertoár kapely narazí na romantičtější a poklidnější notu, vynikne v klubu ještě více nasládlý marihuanový odér, který tu a tam zavětřím. „Je fajn, že se může zapojit prakticky kdokoli a nemusí se bát, že ho bude někdo shazovat. Když to někomu třeba moc nejde,  ostatní mu trochu pomůžou a jindy zase naopak," říká k akci jeden z bubeníků jam bandu Antonín Procházka. Obzvlášť v těchto momentech mimořádně vynikne chování muzikantů, kdy nevydařený záměr vyvolává úsměv, jindy pro změnu zajímavý groove, vzniknuvší znenadání, vyvolává ještě úsměv ještě o něco větší. Pohledy muzikantů se v ten moment střetnou a zase se vrací k jejich nástrojům. Právě tyto prvky dodávají celé hudební exhibici prvek upřímné, čisté lidskosti, kterou v dnešním světě hudby "krášlené" o sterilní profesionalitu už tak často nenajdete.
 
Proč tedy píšu reportáž do hiphopového magazínu tak knižně? Protože celkový zážitek se v tomto případě nepodobá ani Redmanovi, Onyx či jiným podiovým zvířatům. Tady se dbá na to, aby hudba měla jasnější kontury než čtyřtaktový rytmus a slabikování. Program Live Hip Hop Jam Session je tak přístupný i těm, kteří si na "černou muziku" nepotrpí. Z hiphopového publika si jej pak vychutnají zejména ti, kteří se nepotřebují škatulkovat pod výraz "ortodoxní".
 
 
Autoři dokumentu: 
Kamera: Jan Macháček, Josef Karel, Martin Hanes, Mahdies
Střih: Mahdies

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná