Zverina - Umelecké delo (2013; Spirit music)

Přesto, že je považován za jedno z nejlínějších zvířátek ve slovenské hře, dokázal svou lenivost nakopat do zadních partií a vynést v zubech novou desku, kterou snad není potřeba ani křtít, neboť autor křtí sám sebe při každé příležitosti vším, co má v sobě alespoň kapku alkoholu. Bohužel, jak sám autor tvrdí, kdyby nebyl tak lenivý, tak desek mohlo být již více, ale dodává, že do budoucna se to chystá napravit. Ležící spící Zverky je zase o něco starší, textově vyzrálejší a proto nadešel pravý čas na to, se na desku trošku podívat a samozřejmě ohodnotit.

Vydat v dnešní době desku už není takové finanční terno, jako v dobách hlubokého socialismu, přesto lze v případě „Umeleckého dela“ se zcela jistě vrátí zpět náklady a nejspíše zůstane autorovi něco málo i na nějaké to vínko. Nejtalentovanější slovenský rapper ve hře NHL pro fanoušky připravil desku, která opět mapuje jeho myšlenky, jeho život, jeho postřehy z okolí a nemálo obstojně mu u toho sekundují jeho hosté. Možná, že jich je až přes příliš, ale Zverina prý neměl sílu na to, tam někoho nemít a budeme jen doufat, že žertem bylo myšleno tvrzení, že na dalších desce jich bude tolik, že už se na ni ani sám nevejde.

Výčet hostů je opravdu velmi obsáhlý, přesto však každý z pozvaných má svůj specifický rukopis a není na scéně žádným nováčkem. Jaké by to byla Zverkyho deska bez Vece či MR, které dále doplňují členové Ty nikdy (Boy Wonder, Rest), Danosť, Elpe, Separ, Slavoj, Plexo, Majself či Strapo. Samozřejmě nechybí ani jeho koncertní parťák Shomi a zajímavostí je také rockové kolabo s uskupením Smola a Hrušky. I pěkných pár producentů se na desce vyřádilo, za zmínění stojí hlavně Dj Wich a Lkama. Takovéto množství hostů dodává desce zajímavou pestrost a nestereotypnost celé stopáže.

Dejte dítěti papír s tužkou a on ho počmárá, co to jen půjde. Dejte Zverkymu bílý cover k desce a on udělá to samé. Originalitu ve zpracování coveru nelze autorovi upřít a musím přiznat, že jeho výtvarný talent mě při otevření desky dosti i pobavil. Občas sice škrábe jako záškolák vidličkou na tabuli, přesto originalitě se meze nekladou a proč nebýt v dnešním stádovitém světě něčím výjimečný. Výjimečnost dokládají i Zverkyho klipy, které mají vždy nějaký příběh, nějakou myšlenku a dozajista i pobaví.

Když bych měl tuto desku nějak zakončit hodnocením, musím konstatovat, že se opravdu jedná o nejlepší desku, kterou Zverky zatím má na svědomí. Zajímavě zpracovaná témata nutí se zamyslet, a přesto jsou prezentovaná s humorem a takovým tím punkovým pochodem. Vytknout by se asi daly poslední dva tracky tracklistu, které ve skutečnosti ani obsahem zvukových stop nejsou, neboť to byl autorův menší vtípek, který však někteří fanoušci nepřijali zrovna pozitivně. Kompenzoval to však trackem „Rapman“, kde se jako bonusový host objevil Gulos-potrok. Pevně věřím, že na další desku zase nebudeme čekat několik let, a že kladně přijatá deska pro něj bude hnací silou, která ho donutí zvednout se od joysticku a láhve ohnivé vody.

8/10