WZRD - WZRD (Universal Republic, Wicked Awsome, HeadBanga Muzik – 2012)

Debutové album dua WZRD, které tvoři multi-umělec Kid Cudi a jeho dobrý kámoš a dlouhodobý producent Dot da Genius, vyšlo předposední únorový den. Během prvního týdne obsadilo třetí příčku v Billboard Top 200. Je nutno říct, že nejde o rapové album, ale o plnohodnotnou psycho-rockovou nahrávku. Nejen kytarovou část zde obstaral sám Kid, kromě stopy číslo 8, té se chopil Sean F. Martin. Většinu zbylích nástrojů nahrál Dot da Genius.

Album rozjíždí instrumentální “Arrival” a hned po ní s tvrdším kytarovým riffem pecka “High Of Life”, ve které jde z refrénu poznat zpěvákova inspirace v legendárním kytaristovi z dob květinových dětí a Woodstocků - Jimi Hendrixovi. Kid se zamyšlí nad svým vzestupem, touze po více projektech a objevování neznáma. V “Live and Learn” k nám zpěvák promlouvá o tom, že máme žít naplno, nezastavovat se a ničeho nelitovat. Protože nejlíp se poučíme z vlastních chyb. Jde zde i cítít snaha o zpěvákovo sebe-poznání.

Tuto skladbu následují dvě předem vydané – kratší a melancholická “Brake” a první oficiální singl “Teleport 2 Me (Jamie)”. Ten je jeden z mých oblíbených momentů na albu. Dot se zde s produkcí vážně vyznamenal, stejně jako na zbytku alba. V podkladu jsou použité vokály od australské kapely Desire z písně “Under Your Spell”, kterou najdete na výtečném soundtracku ke stejně dobrému filmu Drive.

Jedinou cover-verzí na albu a zároveň popděkovaní grunchové kapele Nirvana za inspiraci je “Where Did You Sleep Last Night”. Já jako bývalý metloš a zlehka punker, jsem fanouškem této kapely a obzvlášť této písně. Jakmile jsem zaslechl kytarové intro, začal jsem se obávat možného fiaska, které mohlo zničit můj pohled na celé album. To se však nekonalo, ba naopak Mr. Rager mile překvapil a decentně uctil památku zesnulého Kurta Cobaina.

Na tuto nahrávku navazuje tématově podobná „Efflictim“, která je pro mě nejslabším momentem alba. Po ní však přišla následuje dašlí skvělá věc „Dr. Pill“, která se opět dotýka zlehka schyzofrenní mysli pana Kudiho. Jedenáctou stopou nesoucí název „Upper Room“ se album uzavírá. Je zároveň „nejveseljší“ částí alba, kdy je nam řečeno, že většina lidí jsou koťata, která se bojí ukázat co v nich je.

S velkou pravděpodobností český fanoušek hip hopu toto album zavrhne, jelikož jde o ukňouranou rádoby rockovou nahrávku. Tím by však udělal chybu. Dovolím si říct, že jde o zásadní nahrávku i když ne čistě rapovou. Nejde rozhodně o nejlepší co je v dnešních dnech k dostání, rozhodně však kvalitnější než první Rebirth od Weezyho. WZRD také dali vědět, že se dočkáme dalšího jejich počinu celkem brzy, a to ještě předtím než Kid Cudi vydá své další studiové album MOTM3.

Marek - Bbarak