Ultramagnetic Foundation - Ultra Laboratory Stories (2010, Black Pegasus Records)

Ultramagnetic MC´s jsou považováni za jednu z nejuznávanějších kapel, která ovlivnila spoustu současných hvězd. Ať už kvůli tomu, co rapovali anebo jakým stylem to dělali. Jejich bezbřehá fantazie, neobvyklé sekání samplů na svoji dobu, off beat rýmování, abstraktní texty, všechno jim zajistilo slávu. Já jsem skočil na jejich vlak až při druhé desce Funk Your Head Up a to hlavně díky mordě “Poppa Large“ a o rok později v 93 jsem už totálně propadnul třetí řadovce The Four Horsemen. Od té doby se počítám mezi věrné fanoušky Kompilace starších nevydaných skladeb typu Ultra Laboratoty Stories je tedy pro mě srdeční záležitostí, která nemůže chybět ve sbírce. Navíc je to opravdu oficiální výběr, protože po ukončení jejich kariéry vyšlo hned několik bootlegů, kvůli kterým se dissovali navzájem samotní tvůrci. Třeba kvůli Basement Tapes si vjeli do vlasů Kool Keith a Ced Gee. Tady je vše v pořádku, nic se nedělo za něčími zády a proto je ke slyšení kompletní legendární kvarteto z kolébky hip hopu. Těší mě tady hned několik věcí. Za prvé, že jde o velmi slušnou kvalitu. Ano, jsou tu vykopávky z pravěku typu “Tr´s Verse Interlude“, kde jede sekanej rap, tam se to dá předpokládat, stejně jako u freestylového dýchánku typu “The Cipher“. Jinak vcelku čistota. Další věc, co mě potěšila, tak to je přítomnost jednoho z nejtvrdších rappaz ve hře. Tim Dog, který si ve své době dovolil takovou frajeřinu jako napsat anti skladbu “Fuck Compton“ zaměřenou proti nejobávanějším gangsterům západního pobřeží, se tu objeví hned ve třech skladbách. Pecky “Ride Wit Us“ a “Mind Games“ se objevily už na jeho sólovce BX Warrior, ale třeba špinavá “Sub“ je pro mě úplně nová. Další věc, co mě těší, je ta, že spousta věcí vznikla asi někdy kolem let 95-99 (doba vzniku není bohužel uvedena), což bylo pro mě oblíbené období. TR Love programoval na svém SP 1200 a výsledek zní jako některé houpavé skladby z desky Blood, Sweat& Tears od Raw Breed. Pecky jako “Make It Rain“ či “Mix It Down“ by se zase v pohodě ztratily na deskách jako First Come First Served od Dr. Doom alias Kool Keith, který tady rapuje pod přezdívkou Rhythm X. Jako bonus a třešničku na dortu shledávám přítomnost tracků, ve kterých rapuje další spřízněná duše z Bronxu, a sice Fred Beanz. Jeho skladby “Live&Learn“ nebo “My Life“ navazují na nekompromisnost kapely Utramagnetic a přitom si Fred nechává prostor pro svůj vlastní styl. Jak už bylo řečeno, ti, kteří se ještě doposud s Ultramagnetic neseznámili, doporučuji radši něco z jejich klasického katalogu. Tohle je asi jen pro srdcaře, co mají zmiňovaný katalog nadrcený nazpaměť.