Ty Nikdy - Label (2012, Ty Nikdy)

Zatímco ty nikdy, oni vždycky. Ty Nikdy vždycky přijdou s něčím, co tě nakopne, rozesměje, rozkejvá tvojí hlavu, potěší nebo do tebe nalije velkou porci energie. Těch nahrávek už je poměrně dost a zatím se nestalo, že by se nápady opakovaly, nudily či že by celé impérium jelo setrvačností. V čem je jejich síla? Proč patří v současnosti k nejoblíbenějším skupinám CZ scény?

Já myslím, že odpověď, ti může lehce dát třeba jejich společná deska Label, na které je to všechno dobře vidět, respektive slyšet. Je to parta kluků se silným charisma, co mají společný vkus a záměr, přesto jsou jejich styly různé a tím se vzájemně doplňují. Mudrlantský Idea, co tě naráz zasype hned hromadou slov a který zní jako nikdo druhej tady u nás („kdyby se úspěch válel po zemi, tak by tě najednou sralo, do čeho šlápli sousedi“). Spratkovsky rapující harant Paulie Garand, co tě ležérním projevem a hláškami typu „stáhni ty pařáty, si ulepenej lollipop, visíš jak hologram, působíš jako holotrop“ rozseká na molekuly. Restowski, „co tě vezme na K2 a roztlačí ti skibob“, zní možná nejuvěřitelněji a nejupřímněji. Hraje si s flow, pomalu až vyzpívává rýmy typu „ztratil ses v textech jako dítě v obchodě, já jsem v textech našel sebe a ne jednu odpověď“. Gey, to je ten ulítlej, mega vtipnej tip, co by možná rád někdy mluvil vážně, ale jeho přirozenost mu to nedovolí („já jsem hodnej, takže díky za zlo, to myslím v dobrým, v horším případě bych se z toho zla poblil“). Nováček teamu Boy Wonder, co by „odřezal cicinku Dzurindovi a narval ji do pusy Ficovi“, tolik příležitostí ještě nedostal, myslím ale, že i on je platným členem teamu.

Novinkou, která se nedá zajisté přeslechnout je to, že se jedná na rozdíl od předešlých počinů o společné skladby a ne o sólovou skladbu s 16kou od stájového kolegy. Psalo se a konzultovalo se dohromady a to je určitě znát. Střídají se jak je potřeba ("Závist", "Proč My"), ne jak říká zaběhlé schéma a výsledek je jako by deska Label byla kompaktním výtvorem jednoho člověka, který má vše pod kontrolou.

Produkčně je to klasika, nemám výhrad, instra do sebe nesplývají, žijí si vlastním životem, jako zmiňovaný MCs i FNTM, Dubas, Kenny Rough, Fatte a Inphy mají svoje štýlo. Mě osobně na téhle desce baví nejvíc beaty z rodu zakřivených od posledně jmenovaného, to jsou fakt mrdy jako když si usere King Kong. Fatte mi nasadil na celý týden brouka do hlavy, kde jsem už slyšel motiv z tracku “Pot a Lesk“ a po několika probdělých nocích mě napadla klasika “Top Prospects“ od High & Mighty, kteří stejně jako třeba Nas samplovali z desky Brian Bennett “Solstice“. Naopak nosný motiv z tracku “Kdes To Nechal“ od Kennyho jsem poznal hned a vzpomněl si na pět let staré beat CD od Paulieho, co se mi válí v šuplíku.

Jedinej menší problém, který tady mám a který jsem doposud nemusel řešit na jednotlivých sólovkách, tak je ten, že je tady na můj vkus až moc represent tracků, ego tripů a genocidy rádoby MC´s (třeba “Ruce Pryč“ je ale hrozná morda). Chápu, že tenhle koncept desky, který je o labelu, k tomu v podstatě předurčuje a dá se to předpokládat, nicméně bych nahradil bilión punchlines miliónem a songy “R.I.P.“ a “Simpsonovi“ bych asi vynechal úplně. Nemusí se hned řešit něco mimořádného, stačí, když se o téma jen otřou, jako třeba v “Horolezci“ (Adršpach music), kde se zdolává ten nejvyšší možný vrchol a hymna je na světě. To jsou zubři, co tě nutí je rotovat stále dokola. “Uniformy“ si berou do hledáčku wanna be Tackleberry strážce zákona (90% policejního sboru). Hrozně mě baví úprk před technickými vymoženostmi 21. století (kamarádi jedou na kole do přírody) a husina mi zase naskakuje z mrazivé atmosféry v chleba lámající skladbě “Bod Zlomu“, která je jednoznačně vrcholnou záležitostí.

Není to o nadržování, o zaujatosti či známostech. Ty Nikdy je prostě už osvědčená značka, to je fakt. Jejich logo je zárukou kvality a společná deska Label to vše jen zpečetila. Něco mezi sedm a osm.