Torula - Z kanála hore (2013, OKTOGEN MUSIC)

Veteráni mezi námi si jistě vzpomínají na americké rádoby horory z 90. let, kdy z kanálů lezla všelijaká zmutovaná monstra od aligátorů až po emzáky a požírali tamní obyvatelstvo. I když je geograficky Slovensko k Černobylu mnohem blíže než Hollywood, v Trnavě má na výšlapy ze stoky monopol Torula.

Tony Pach vylezl letos z kanálu rovnou s regulérní deskou a se slovy, že na další se již maká. Nelze mu tudíž upřít, že mu práce pod Oktogen music prospívá stejně jako bývalému parťákovi Boy Wonderovi pod Ty nikdy. Ze dvou adeptů na cenu talentovaný zewlák desetiletí se vyklubala velice zajímavá jména, která konečně umí prodávat svůj potenciál. Jejich dobré vzájemné vztahy utvrzuje i četnost Wonderovi účasti v tracklistu.

Deska nesoucí název „Z kanála hore“ již dle názvu zvěstuje, že Torula je pod novým labelem a se svým novým materiálem chce vylézt na povrch mezi lidi. Nedělá to ukvapeně, neboť celá stopáž je rozmanitá, přesto drží po kupě jako celek. Témata servírovaná bez okolků nabízí posluchači osobitý pohled na život očima Toruly. Autorův patriotský vztah ke svému městu Trnava nedokládá jen track „Trnavčanky“, ale zajímavý je i poznatek, že celá deska je po produkční stránce v režii trnavčanů. Orignální a přesto jednoduchý obal posluchači dává přesně to, co od tohoto alba očekávat. V tomto směru bych procedil otřepanou frázi: v jednoduchosti je krása. Velmi početná stopáž dokazuje, že autor není fanouškem desek o pár tracích a servíruje fanouškovi pěkně tučný disk.

Torula se nebojí říct svůj názor pěkně od plných plic, což dokazuje ve svých textech v každé frázi. Ve skitu  „Ja ci dám“ bez servítek pronese svůj názor na slovenské disko rappery konkrétní konfrontací předních zástupců. Přesto, že má skalní fanoušek Spartaku Trnava i smysl pro humor a nadsázku, nebojí se otřít o vážná nebo vzpomínkově bolestivá témata jako třeba v tracku „Koflík“. Desku zpestřují i hosté na mikrofonu, se kterými Torula dle svých slov rád pracuje. Nejednalo se tedy v tomto případě o žádné umělé kolabo. Kromě Boy Wondera je tu možné narazit na Strapa, Sedláky, Ideu, Resta nebo Radikála. Nejvíce mě bavili spolupráce s Wonderem, neboť je vidět, že tihle dva mají podobné pohledy a umějí to spolu skvěle prodat. Za zmínku též stojí, že velkou část z tracklistu si produkoval sám Torula.

Podtrženo, sečteno – 8/10. Vysoké hodnocení dávám za kvalitně zpracovaná běžná témata, která originálním podáním posouvají zaběhlé do nezaběhlého. Torula je přirozenej, upřímnej a není z něj cítit žádná uměle vykrystalizovaná póza. Plusem jsou i vlastní produkce, které si ušil přímo na míru a je v nich cítit, že ví, co mu šmakuje. Budeme doufat, že časem na nové desce osloví i nějaké netradiční jméno, které bude ve finálu znít přirozeně jako spolupráce s přáteli. Co jiného dodat: sleduj kanál Bbaráku, Torula z něj leze hore!

8/10