Tafrob & Radikal - Headshot (2013; Oktogen music)

Rap je jedna velká střelnice, záleží na jednotlivci, zda drží kvér a plný zásobník, nebo stojí v povzdálí jako terč. Postavit se, zamířit a vypálit. Ale kam, aby to mělo ten pravý účinek? Co když oběť nosí neprůstřelnou vestu a několik takových zásahů ji způsobí jen pár zhmožděnin či nějaké to zlomené žebro. Herní fanatici, kteří preferují akční hry, by se mnou jistě souhlasili a sami by mi doporučili jiné místo, které se v účinnosti nemýlí. Zamířit na hlavu. Headshot! Jelikož realita potvrzuje rčení, že ve dvou se to lépe táhne, spojili své síly na mezinárodní úrovni dvě persóny a zaútočili taktéž na místo, které posluchač potřebuje nejvíce, aby hudbu mohl slyšet, mohl ji vnímat a přemýšlet o ní. Jaký je tedy jejich Headshot?

Jak Tafrob zmiňuje v bookletu („Už je na čase něco změnit, zapálit první světlo, zakřičet do ticha, vypálit první HEADSHOT“), někdo přeci jen vystřelil o něco dříve než oni. Boyband (Idea a Boy Wonder) přinesli do hry první československou desku, přesto je však všeobecně známo, že právě Tafrob a Radikal mohli být těmi prvními, neboť o společném albu mluvili už nějaký ten pátek. Můžeme se však shodnout, že i druhá příčka je dobré místo, i kvůli tomu, že Boyband má nejspíše i lehce odlišnou posluchačskou základnu. Jedni je milují, obdivují, pějí na jejich tvorbu oslavné ódy, druhý je zatracují a pohrdají jimi, přesto Radikál je člověk, kterého každá překážka donutí vyskočit ještě více, aby náhodou neškobrtnul („Nezničili nás, čo ťa nezabije, to ťa posilňuje, vidíš sám“). A proto tu máme desku, kterou jedni budou milovat a druzí hanit.

Žádná jazyková bariéra tu nehraje roli, neboť před nedávnými roky jsme byli ještě jeden stát a mohu jen spekulovat, že rap je v současnosti podstatným elementem, který naší i slovenské mládeži navzájem oba jazyky přibližuje více, než cokoliv jiného. Není to prvně, co by spolu stáli za mikrofonem a jistě ani naposled. K sobě si přivolali hosty, se kterými mají již zkušenosti, a tudíž se nemuseli obávat, že by jim bylo odevzdáno něco, co by je nemile překvapilo nebo zklamalo. Tafrob sice nepřizval Jay Diesela, zato osvědčeného Morela, Maztaha, 1210 Symphony. Radikal zase zašmátral ke svému domovskému Oktogenu a výsledkem jsou jména jako Torula nebo Masif, navíc se na desce objevili ještě třeba Otecko, Supa nebo Grimaso. Nejedná se tedy o něco překvapivého, ale vše si sedá tak jak má a nebylo asi potřeba nějak experimentovat.

Jak už avizovala citace Radikala, jsou „Nezničitelní“, jsou při chuti, makají neustále jako „Rapstroje“. Nebabrají se v hlubokých tématech, metaforách nebo moudrostech. Střílí jednoduše a prostě, přímočaře. Nevymýšlejí složitosti, preferují jednoduchost, kde každý vytuší danou výpovědní hodnotu a navíc tracky budou ještě dobře bavit na koncertech a donutí návštěvníky žít. Nejsou žádné štětky, které by „Pro prachy všechno“ udělaly, taky čekají na finance a když už jsou, není problém být „Výplatovým králem“. Věří ve svou věc, „Už nikdy“ by nechtěli zažít „Shitparty“ a i když počítají s tím, že „To nejlepší přijde“, uvažují už nad svým „Rekviemem“ a „Co kdyby“ nastala taková a taková situace. V prezentaci svých názorů jim dopomáhá jejich ostřílená flow, neboť oba si prošli kdysi freestylovou školou. Tafrob volí volnější tempo, Radikal dosahuje obdivuhodné kadence a jsou nám nabízeny dva póly projevu, dva rozdílné hlasy, přesto společné a jednotné názory, které dělají toto album skutečným albem.

Autoři desky „Headshot“ přinesli mezi hiphopové konzumenty něco, co nebude považováno za revoluční, průlomové a bude se o tom mluvit ještě za 15 let. Vsadili na jistotu, nahráli desku, která se zabývá klasickými tématy, přesto jejich pojetí nemůže být považováno za špatné, či klišé. Deska funguje dobře, skladby plní kluby a své posluchače si našla, a proto je jasné, že svůj účel a vizi naplní. Pokud máš rád hudbu, která se zabývá sociálními problémy a lidskými hodnotami, podpoř právě „Headshot“.

6/10