Sweeto & Ownie One - Prestiž (2011, Addicted Records)

Strašně nerad píšu recenze anebo se jakýmkoliv jiným způsobem vyjadřuji k začínajícím kapelám a jejich produktům. Nechci nikoho urážet, zesměšňovat, ale zároveň mu nechci lhát. Radši se z toho vždycky vyvleču, protože nemám vždy ten nejlepší pocit, když poslechnu pár tracků. Fakt se cítím tak nějak stísněně a není mi vždy úplně dobře od žaludku. Asi jako když omylem sníš plesnivej chleba a nebo prošlou vajíčkovou pomazánku. Přišlo mi ale domů regulérní CD, se kterým si někdo dal určitě práci, tak by bylo nefér, nedát mu aspoň šanci. Sweeto je mladej rappa, co už má „na kontě“ tři desky a mixtape a Ownie One zase producent, co se už podílel na deskách jako Zpátky v reálu, kompilaci Whimsy Beats a podobně. V přiložené tiskovce se taky píše: „Celá deska se nese v trueschoolových rytmech, v beatech můžeme najít zvuky 90. let a popisuje život, názory a momenty autora.“ Uf.., tak jo. Co shledávám pozitivní je to, že instra i přes nevalnou zvukovou kvalitu nejsou k zahození, dokážou navázat určitou atmosféru a když se navíc spojí s hostem jako Wuty a word cuty, nemám v žádném případě problém. S rapem je to ale tak, že i když Sweeto, jehož hlas mi připomíná Depha v 94 roce, není vyloženě průser, takových lidí jako je on, je dneska na internetu už mraky a já nemám sílu poslouchat rýmy typu slast-čas-v nás-chlast-zas-hlas a tracky typu “Kořeny“, ve kterém povídá o svém městě a který ti navíc něco strašně připomíná jako třeba tady konkrétně “Hood“ od Paulieho. Nechci slyšet od jednadvacetiletého kluka tracky “Bek in Tajm“, jak vzpomíná na to, jaký to bylo a podobně… Je tu spousta fatálních zjištění a věcí, co by mě asi ani nikdy „nenapadly“ typu „v Teplicích v zimě sněží“ a nebo „i gayové přemýšlejí pérem“. Co se týká panského přirození, tak to se tady objevuje ve všech možných variacích a to častěji než v textech od Eazy-Eho. Sweeto využije každé možnosti, kam „ho“ strčit typu „držíte mic jak dick“, „ty máš new eru, já mám tvojí crew v péru“. Jestli je pro někoho oblíbené téma sex a věci s ním spojené, tak je to Sweeto. Kdybych nevěděl, že je autorovi 21, tak bych si myslel, že má nějakej psychickej problém a nebo nedovyřešené soukromé záležitosti, takhle dokážu pochopit přítomnost několika skitů, kde se řeší masáž prostaty za účelem lepšího požitku “Raketový muž“ či soužití homosexuálů “Buzerobijec“. Skladba “Intimita“ zase začíná polemikou, co zvolit, jestli si ho nechat od chlapa vykouřit a nebo se s ním líbat, aby pokračoval přes slovní obraty jako „jdeme štípat bambus, dokud jsme mladý a ne starý jako santus“ či „ať ti neořežou milou jako červivou houbu“, aby to ve finále rozlousknul samplovanej refrén „kluci mají penis, holky zase vagínu“ z filmu Policajt ze školky. Tematickým vrcholem je pecka “Hoši od Bobří řeky“, která pojednává o znesvěcení ústní dutiny během jahodového týdne Bloody Mary („topím se v řece purpurový, je to můra bobří“). V tomhle Sweeto drží prvenství, to tu ještě nikdo nedal. Dávám čtyři za Wutyho, beaty a rýmy typu „záměr byl se na ní projet jako sáně a ne poslouchat, jak na mě řve jak káně“. Tohle prostě normálně nevymyslíš :-).