Suvereno - Jednoducho (2014; Trinity Production)

Každé ráno, když otevřeš oči, začínáš zdolávat nějakou výzvu. Nikdy nevíš, co stereotypního se za rohem změní v okamžik, který pověrčiví označují za osud. Zaběhlé koleje můžeš lehce pozměnit i ty, nepotřebuješ k tomu žádnou výhybku a průvodčí s plácačkou. Stačí se jen hecnout a prokázat chuť okusit něco nového. I já se stal obětí regulérní výzvy, když jsem zvedl telefon od šéfredaktora, který mě oslovil, zda bych se nepodíval na novou desku Suverena a nespáchal na ni recenzi. Přiznám se, že se objímám s různými typy BPM a textového obsahu, ale cestu k tomuto slovenskému ex členovi 2H+ jsem nikdy nenašel a na chuť mu nepřišel. Ale i to naše verbální řemeslo, kdy pro vás připravujeme tučné plátky, abyste byly v obraze, je výzvou, a tak jsem kývnul a desku vložil do přehrávače.

Majitel asi nejčetnějšího poffelení se slovenskými dřevinami nám nabídnul nové album, ve kterém je podle vlastních slov zase o něco vyzrálejší. Já si spíše po prvních pár projetích myslím, že si trošku sednul více realisticky a přestal se schovávat do náboženského hávu, který přestože zněl velice inteligentně a intelektuálně, probouzel ve mně pocit cukrem posypané encyklopedie. Fakt, že svou sólo tvorbu směřuje více proudovým směrem netřeba stále omílat dokola, to v této recenzi lehce přehlédnu, abych neměl zkreslený úhel pohledu.

Po prvním poslechu ve mně převládají pocity, že na poslech nebude Jednoducho tak jednoduše líbivá pro posluchače, zato já ji hodnotím jako vývojový plus, který už tolik nehledí na pozlátko a nabídne také něco vnitřního, co by mohlo být žhavé jako obsah Etny. Nevím, zda tomu napomohla i Škola rapu, na kterou Suvereno originálně odpověděl. Podle mě to v něm přeci jen zanechalo něco, o čem polemizoval a možná ho to trochu svedlo z té původní cesty. Proto bych se mohl i zeptat, zda by nakonec neměl být našemu hlavnímu kolotočáři vděčný.

Fanoušci jsou pro něj hnací motor, palivo, které když dojde, tak dál nejede. Ale jak drahé palivo používá a jak draze ho vyjde přízeň, kterou možná hledá? Hned v intru zmiňuje, že svou kariéru nestaví na dissech, a přitom se v tracklistu nového alba diss objevuje, což mě trochu odrazuje brát jeho slova stoprocentně na zřetel. Nechybí tu ani spousta motivačních skladeb, které už nemají co nabídnout. Nalezneme tu ale i silné skladby, které mě vůbec neurazí. Osprostená mládež má zajímavou myšlenku a poselství, Conscious Hip Hop taktéž nabízí téma, o kterém se nemluví, a přesto mezi námi tvoří zásadní ovlivňující činitel. Na cestách je zase libozvučná letní pohodovka, která neurazí za slunečného dne při cestě autem. Čaroděj je zřejmě nejvíce propracovaný text, který jsem od tohoto autora slyšel, neboť trefně obkresluje siluetu mága, o kterém se hovoří.

Když se zaměřím na hosty, musím předem říct, že mě překvapila účast Plexa, který mě však lehce zklamal, neboť se mi zdá, že pokud nemá na textovou přípravu alespoň čtvrt roku, tak výsledek těží hlavně z jeho flow. Naopak mě překvapil Kali, jehož sloka je asi tím nejlepším, co jsem za posledních pět let od něj slyšel. Na adresu Revolty se asi nebudu příliš vyjadřovat, neboť se stále nemohu ubránit dojmu, že tento člověk by měl být maximálně na coveru a ne zvukové stopě. Jeho knize bych se rozhodně nebránil, jeho albu se budu bránit asi ještě dlouho. Šipo chytl dobrou atmosféru instrumentu a nemám víceméně problém s jeho partem. Paul Project a Samuel se osvědčili na předešlém albu na refrénech a jistě budou lahodit něžnému pohlaví i tady. Layla je novou tváří, která mě baví nejvíce naživo, když ji mohu zároveň vidět, což jí přidává plusové body.

Jestliže měl cover představovat sílu, která ze Suverena vyzařuje, možná bych ji přetransformoval spíše na sluneční erupce, které v menších intervalech naboří průměrné klima. Cítím tu silné momenty, které ale setnou jako kat momenty absolutně nepochopitelné. Nicméně právě ta verbální přímočarost v některých pasážích a líbivost chytlavých melodií docílí toho, s čím autor možná počítá. Jen jestli to nekoresponduje s jeho vizí o hudební čistotě. Deska Jednoducho je zcela jistě posun správným směrem a uvidíme, zda mě další deska přesvědčí ještě více.

5/10