Sunz Of Man Presents 60 Second Assassin - Remarkable Timing (2010, Sound Records)

Když by si chtěl spočítat všechny desky od Sunz Of Man, ať už společné anebo sólové, prsty na všech končetinách by ti rozhodně nestačily (pokud ses tedy nenarodil po jaderné havárii v Černobylu a nemáš 35 prstů). Za posledních patnáct let Killa Priest, Hell Razah, Prodigal Sunn a 60 Second Assassin shromáždili celkem slušnou kopu vlastních nahrávek a to faturingy ani nepočítám. Přesto jeden z nich, 60 Second, čekal na svůj čas velmi dlouho. Jeho první sólo kapřík Remarkable Timing přichází téměř po dvou dekádách, co je ve hře. A co mě hned praštilo do očí, tak to je seznam hostů a hlavně ten počet. 13 skladeb a k tomu rovných dvacet hostů, album na první pohled působí jako kompilace. 60 rapuje sólo jen ve třech peckách, což je pro mě neuvěřitelné. Po tolika letech by člověk čekal, že bude potřebovat dvacet skladeb, aby pronesl vše, co chtěl, ale na místo toho se 60 pomalu stal hostem na vlastním debutu. Ono je to ale na druhou stranu logické. I když už platí za starého psa, jméno, které prodává, pořád nemá. Proto je jeho jméno na coveru dvakrát menším písmem než „Sunz Of Man Presents“ a proto je tu hned celá armáda Wu vojáků (La The Darkman, Timbo King, Shabazz, 12 o´Clock, Masta Killa, Poppa Wu a další), ale také i hosté jako Planet Asia nebo C-Rayz Walz. Pro posluchače a potencionálního kupce je to určitě zajímavé, více stylů, více muziky, na druhou stranu udržet vyloženě vlastní myšlenku, příběh a koncept je asi nadlidský výkon. Nemyslitelné. Co dává album ale neuvěřitelnou šťávu a co ho nakopává jako prase, tak to je produkce od Bronze Nazaretha, kterou si vzal až na dvě výjimky komplet do parády. Bronze je podle mě pokračovatel toho, co dělal dříve RZA a je to momentálně on, kdo je schopen vyprodukovat poctivou netopýří hymnu (4th Disciple a True Masta bych také ještě neodpisoval). Samotný RZA, který sem dodal jednu pecku, už vedle něj zapadá. Protože je 60 už přeci jenom pán v letech a narodil se do šedesátých let, i produkce tomu odpovídá a je mu ušita na míru. Netopýří nálada je zachovaná, k tomu ale připočti markantní soul a jazzy nádech, vokální samply, sága, trubky, staré dobré šedesátky. Některé skladby mi dají vzpomenout na album Made In Brooklyn od Masta Killa. Je zbytečné vypisovat nejpovedenější kousky, je jich tu docela dost, nicméně úvodní “M.O.A.N.“ a hlavně “Clockz´N´Kingz“ s refrénem „60 Sec in your gut, what nigga whut? It´s the last second and who tears it up?“ jsou nejen vlhkým snem všech Wu-Tang fanoušků, ale celkově všech milovníků hardcore rapu. Oceňuji i přítomnost skrečí ve dvou skladbách, to není u tohohle spolku vždycky obvyklé. Remarkable Timing sice nemaká na takovém levelu jako desky od Raekwona, Metha či Ghostface, nicméně v klidu strčí do kapsy poslední počiny od Wu kolegů jako Cappadonna, Inspectah Deck nebo U-God. Něco mezi šest a sedm.