Substance Abuse - Background Music

Eso Tre a Subz se vrací s albem za účasti jmen KRS-One, Percee P nebo MC Eiht.

Šest let si vzala dvojice MC’s Subz a Eso Tre na vydání svého druhého alba Background Music. Jím navazuje na úspěšný debut Overproof, který zrodil především populární singl “Profitless Thoughts“ s MF Doomem. Background Music znamená pro Substance Abuse odvážný výstup z řady. Snaží se s ní odpovědět na aktuální stav hlavního proudu, který podle nich až příliš sleduje společenské výstřelky a opomíjí samotnou muziku.

Tento cíl se Substance Abuse daří naplnit od samotného počátku. Hned od “How Many“ beroucí si na mušku fádní chování ostatních rapperů se Eso a Subz jasně vymezují proti podobným tendencím. Stejně jako na Overproof jim u toho sekunduje široká paleta hostů. Percee P se potkává s Myka Nyne v “Paper Tigers“, Tash navazuje na prožité dny s Tha Liks v “Don’t Get Us Wrong” a Sadat X doplňuje “Three Sheets to the Wind“.

Ke cti Substance Abuse jde fakt, že věrni svému jménu neplýtvají slovy. Prakticky každý song od intra až po Max Julienův monolog v “The Pretend Man“ má téma, kterého se oba MC’s pevně drží. “Young Hollywood“ s výborným samplem Jay-Zho z “99 Problems“ v refrénu se věnuje povrchnosti světa celebrit, oproti čemuž “West Los“ vystupuje jako klasická óda věnovaná domovskému městu.

Mezi vyvedené songy patří především ty se dvěma nejznámějšími hosty. Ve “Flossin’” MC Eiht varuje, jak se správně chovat a že zbytečné předvádění vás může dostat do problémů. KRS-One pak v “Rear View“ nabízí především pohled minulosti a jistou dávku nostalgie. Jeho energie a živý refrén ale dělají ze skladby ideálního kandidáta pro úvod živého vystoupení.

Tím se Background Music dotýká svého slabého místa – produkce. Jsou to především nevýrazné beaty s nepříliš zajímavými samply, které sráží desku dolů. Že by některá skladba rozkývala hlavu nebo přišla s výrazným motivem? Ne, beaty splývají do sebe bez jakýchkoli ambicí vyčnívat. Z části je to pochopitelné, deska se nakonec jmenuje Background Music – muzika do pozadí – a nelze tudíž čekat strhující poslech, který nedá vydechnout.

I přes to je potřeba říct, že instrumentální verze alba zůstává za očekáváním. Nad hladinou jej drží hlavně sami Eso a Subz.

Hodnocení: 6 / 10