Strapo & Emeres - 23 (2012, PVP Label)

Za posledních šest sedm let toho Strapo stihnul poměrně dost. Stal se slovenskou freestylovou mašinou a zároveň se dokázal oprostit od této škatulky. První E.P. si dokázal napsat velmi slušně a za tuhle premiéru se nemusel vůbec stydět, stejně jako se jeho hybridní mixtape/album nemuselo stydět za slovo mixtape ve svém názvu. Místo, aby jel ze začátku na jistotu, tak nasolil s Karaoke Tundrou neslýchaný zvuk. Po hromadě promakaných koncertů se svým parťákem Spinem je konečně tady se svojí „dlouhohrající deskou“.

No, po pravdě s tou dlouhohrající deskou jsem to trochu přehnal, spíše je to takové nafouknuté E.P.  anebo pidi LP, které spolklo jen dvanáct skladeb, přičemž hymna “Nasilu Flegma“ koluje mezi lidmi už poměrně dlouho. To je snad jediná mírně negativní připomínka, která mě v souvislosti s albem 23 napadá. Mohlo to být tedy trochu delší, když už se vydání tak nějak posouvalo, nicméně kdo dnes nadává na Nasovo kultovní Illmatic, které má jen o dvě a půl minuty navíc?

Že funguje chemie mezi Emeresem a Strapem je jasná věc, kdo by chtěl corpus delicti, ať prověří jejich starší fláky, ať už zmiňovanou “Nasilu Flegma“ nebo “Musím Ísť“ (daj peňáz za hostovačku). Svěřit komplet produkci do rukou jednoho producenta je určitě velmi dobrý tah, já to mám v poslední době čím dál tím víc radši. Deska je kompaktní, drží po hromadě, má celistvý zvuk a má jeden ksicht. Když se navíc svěříte do péče beatmakerovi jako je Emeres, nemusíte se bát, že by vás celá deska nudila a zněla monotónně. Žádná poloha mu není cizí a v rozmanitosti konkuruje deseti různým producentům.

Ten vás umí tak vtáhnout pulzující atmosférou do desky, že stačíte říct jen “Nádhera“. Nasolí striktní kejvačku (“Raz“), dokáže vytvořit nervózní soundtrack pro dětskou zlobu (“Pomotaná Hlava“), aby nakonec třeba připravil půdu pro dalšího virtuosa a jeho ságo (“Jak sa Mám). Nebyl by to navíc malý velký muž z Moravské Třebové, kdyby nenatlačil do svých beatů tolik husí kůži nahánějících emocí, které nutí Strapa sundávat triko na koncertech a nechává se unášet na vlnách vášně (“Loading“).

Na desce se Strapo naštěstí nenechává ničím unášet a rapuje až překvapivě rozumně (Johny Honkong dostal pro tentokrát volno). Ta linie mezi mocným triumvirátem „něco povědět- nehrát si na mudrlanta- kecet kraviny“ je tenčí než čára mezi láskou a nenávistí. Strapo ale s klidem vysloužilého provazochodce bravurně balancuje mezi řádky a v podstatě pořád něco sděluje, ale v příjemný a snesitelný míře a posluchačovi se přitom nemusí ježit chlupy. Cením třeba zajímavé téma v singlu “Sám Doma a Bohatý“, kde motivuje lidi, kteří si lžou sami sobě a nedokážou být ani na chvilku sobcem.

Protože chodí s ušima a očima nastraženýma, nestojí na místě a ledasčím si už v životě prožil, tak má ve svých třiadvaceti nažito víc než třeba někdo v pětatřiceti. Texty jsou adekvátní k jeho zkušenostem, ať už v jeho civilním životě anebo v tom jeho strapatým, to všechno se v tom zrcadlí. Snaží se zůstávat nohama na zemi a největší poselství téhle desky je to, že on je jeden z vás. Žádná hvězda, jen člověk, co na sobě maká a pro kterého není „tvrdá práce a disciplína“ jen prázdný pojem. „Som rád, že som tam, kde som a že som unikát!“.

Plusové body dávám také za techniku, protože stejně jako samuraj brousí čepel svého meče, tak i Strapo brousí svoje verbální dovednosti. Zatímco, „tobě se to lepí jako lepidlo a máš z toho polámané zuby a jazyk“, on jede jako Tornádo Lou a nezastaví ho ani banda X-Menů vedená nasraným Rosomákem. Kruté frázování, flow, dikce, jak pracuje s dechem, artikulace, střídání tempa, to všechno tam je a je tam toho dost pro všechny. Jeho projev je suverénní a proto se může cítit jako “Starý Pes“, co štěká, ale i kouše zároveň.

Strapo byl pro mě vždycky člověk, který byl schopen dodat krutou hostovačku, zajet neuvěřitelný freestyle a nebo vyplodit jednorázový hit. Po desce 23 je to pro mě také člověk, co umí nahrát album, co šlape od začátku do konce. Tohle určitě musíte slyšet, jednoznačně jedna ze zásadních slovenských desek roku 2012. Asi osm mínus.

8/10