Straňanský Rosy - Klasik (2015; Evolution Records)

V prosinci před dvěma lety jsem dal na našem webu šanci zajímavému interpretovi z východního Slovenska, který na sebe upozornil několika zajímavými singly, které vygradovaly v plnohodnotné EP „Moja Duša“. Zajímavý potenciál jsem bedlivě sledoval celé to období až do dnes, kdy vychází album Klasik, které možná lze brát za samotný debut. Jakým vývojem tedy prošel Straňanský Rosy a nebylo mé očekávání přehnané?

O desce Klasik se mluvilo již déle a avizovalo ji několik singlů, které poukázaly na fakt, že Rosy příliš ze směru své cesty nesešel. Tradiční produkce a texty s výpovědní hodnotou a projevem, který se dá zařadit do kategorie východoslovenského pouličního rapu. První plnohodnotné album ve mně vyvolává smíšené pocity, neboť na jedné straně tu mám zajímavé singly, na té druhé skladby, které si vice krát již zřejmě nepustím.

V textech netřeba hledat originalitu, neboť Rosy nemůže být považován za revolucionáře. Během jedenácti stop vám bude mudrlantsky vysvětleno, co byste měli a co naopak ne, co je dobré a co zlé a také čím vším si autor prošel a co prožil. Někoho by tento obsah možná nudil a donutil k vypnutí, já mu však svým způsobem s přimhouřenými oky dávám šanci, neboť Rosy má zajímavou kadenci, která však technicky neholduje s doubletimem.

Klasik je deskou o zajímavých momentech, jenž občas degradují ty slabší. Mezi ně považuji především sklaby „Klasik“ nebo „Chce to“, které mě vysloveně odrazují od dalšího poslechu. Mezi nejvydařenější naopak považuji track „Záleží na nás“, které dodal velice zdařilý hudební podklad Lkama. Nemohu se ubránit dojmu, že Rosy stále ještě čeká na svou šanci, neboť se mi potvrzuje, že při lepších producentech kolem sebe, by dokázal ze své tvorby vytlačit ještě mnohem více.

Pokud bych měl vynést soud, bude opět rozpačitý. Nové album Rosyho je jako mince, která má dvě strany. Jedna poukazuje na vývoj techniky a lepší práci s texty, ta druhá nastiňuje občas špatný výběr producentů a taženou chybu od počátku, která končí až celkovou nahrávkou dané skladby. Klasik mě svým způsobem zklamal, neboť nabývám dojmu, že předešlé EP „Moja Duša“ bylo silnější, ale rozhodně bych ještě hůl nelámal a počkal si na další materiál, který k nám zcela jistě z Michalovce za rok či dva připluje.

4/10