Smack - P´s A Love (2014; A51)

Království není jen načančaný zámek plný polností okolo a lidí uctívajících svého vladaře. Pohádky mají možná logické historické prameny, ale celkový dojem byl notně přikrášlen, neboť realita je zcela jiná. Zkorumpovanost na královském dvoře, mocenské spory, špína na ulicích chudinských čtvrtí a nelítostný souboj o holé přežití. A pokud ti na konci zazvoní zvonec, není to šťastný konec, ale tvůj existenční finiš. Království, vymezený kus země na mapě, který není žádným rájem, neboť vše si žádá svou daň a placení daní. Podívejme se na čerstvou krev z rodu šlechtického, které spravuje tuzemské panství s názvem Strašnice.

Netuším, zda se k této formě vlády na Praze dostal svou hudební láskou k Britským ostrovům, kde vládne monarchie již od prapočátků. Možná, že Smackovi chybí půvab a elegance Alžběty II., ale věřím tomu, že v případném krachu své moci bude dříve abdikovat ona. V absolutní monarchii není tento následník trůnu žádným odloženým panchartem, kterého by grime zplodil někde na křižácké výpravě, nýbrž regulérním postavením na českém trhu, které si poctivě vydobyl. Nejedná se o žádnou rychlokvašku, která by se hlásila o svůj díl, aniž by za ní stály výsledky. Smack ví, jak to dělat, jak se to má spáchat a hlavně tuší, jaké nedostatky ještě vypilovat. Hlavní je, že si mu už poměrně dobře sedá hlas, a ten projev už není tak vytlačený, jako v předešlých materiálech.

Smack není jako naši politici, kteří vám malují vzdušné zámky a poukazují na blahobyt celého obyvatelstva. V první řadě mu jde o slávu a peníze, neboť sám ze životních zkušeností ví, že na něj by se taky každej vysral, tak proč si nenahrabat. Nechce to ale zadarmo, neboť dokládá práci, která následný zisk předcházela. Pokud už začne mluvit o svém panství, poukazuje hlavně na reálné prostředí, které z něj udělalo tuto osobnost. Království pražské, které je za hranicemi okrsků známo jako Strašnice. A že se nenajde dost míst, která vás klidnými nenechají, a lidí, které na ulici nebudete jen míjet bez hlubšího zarytí do podvědomí, se bát rozhodně nemusíte. Na omak možná nezáviděhodný plac, který však Smack nadevše miluje a jeho balkón je místem, ze kterého na vše dohlíží.

Na svou tvrdou dřinu poukazuje tím, že se přirovnává k legendární filmové boxerské postavě Rockyho. Chce to hodiny strávené v tělocvičně a poctivého pocení krve, než se lze postavit na stage a změřit síly s publikem, které neodpouští a hlavně nezapomíná. Nečekej žádné intelektuální moudro a spletité jinotaje, které rozluští jen hrstka vyvolených. Smack je častý návštěvník klubů a vyznává tmu. Nejedná se o krvelačného upíra, jeho jediné ambice je obhájit si to, co si v Čechách předsevzal. Zajímavý obsah některých skladeb střídají čisté klubovky, které budou na shows zcela jistě fungovat.

Plný počet bodů dostává Smack především v sekci hlas, neboť jak jsem již zmínil, jeho hlasivky si opravdu už sedly a neskřípe svou mezerou mezi zuby. Jeho technický fond také není jednotvárný, bohužel se nemohu trochu zbavit dojmu, že pokud začne v textu trochu zvolňovat, budí to na druhý pohled trochu asymetrie v symbióze s beatem. Pokud se jedná o nadčasovost, řadím mezi ni skladbu „Temno“ která dokonale kloubí abstrakci dnešní a staré školy. Nikdy by mě nenapadlo, že by tohle spojení mohlo fungovat takto na výbornou. Desku jsem poprvé poslouchal ve sluchátkách na cestě z práce a opravdu jsem musel vytáhnout mobil a podívat se do názvu skladby, jestli mě hlas opravdu neklame a je to vážně Sifon.

Baví mě cizojazyčné příděly od Discarda a Margera, kteří dokazují, že kdyby Smack rapoval na Ostrovech a anglicky, jistě by se neztratil v natřískané konkurenci. Větší problém už mám s ostatními hosty kromě Sifona. Barns mi ještě vcelku zapadá do nastoleného konceptu, ale Igor nebo Orion jsou jaksi kolemjdoucími, kteří byli na finální produkt pozvání snad jen z přátelských vztahů, jinak si to nedokážu vysvětlit. Pokud ti šmakuje ostrovní strava, bude ti chutit i nové album Smacka, které je opět nastaveno na vzestupné tendenci a energii, kterou vrací fans na koncertech. Ačkoliv se nejedná o typického činitele v našich vodách, jeho dlouhohrajka patří k tomu nejlepšímu, co nám minulý bídný rok nabídl.

7/10