Slipo & Hajtkovič - Kde je rap (2014; Hajtkovič Records)

Když jsem začal psát tuhle recenzi, zavzpomínal jsem na loňské jaro, kdy jsem šéfredaktorovi říkal, že bych celkem rád přivítal konečně sólové album od Slipa. Do té doby se hlásil o slovo jen se svou crew L.U.Z.A., dříve jako Názov Stavby a občas ho bylo možné zaslechnout na něčí desce. Dva týdny na to se ke mně dostal informační mail o prvním singlu a připravované desce a já v závanu opojení myslel, že dokážu už přivolat snad i déšť. Přestože album mělo nejdříve vyjít již na podzim, dočkali jsme se až letos na jaře a přestože bude zcela jistě patřit k těm nejlepším za tento rok, hlodají mě rozporuplné myšlenky, které rozeberu o pár řádků níže.

Jak hlásá Rytmo v tracku Moja cesta, „Slipo je legenda brácho“, nelze s ním bezesporu nesouhlasit. Patři ke jménům Petržalky, které i po mnoha letech mají svou sílu a neoddiskutovatelný respekt. Jeho specifický projev, který není nasekaný jako pórek po ataku Pohlreicha, obstojná slovní zásoba, ale hlavně životní zkušenosti a zážitky, o kterých může světu vyprávět. Jeho velkou silou taktéž je, že mu záda kryje jeho dlouholetý parťák Hajtkovič, který ví, co přesně potřebuje a umí mu to naservírovat na míru. Možná občas až trochu trendového znění, jindy zase striktní podklad, který vydrží v paměti i po několik dalších let.

Už jsi četl?: Slipo &  Hajtkovič: Posmrtný život je. Na druhé straně nás čeká odplata za to, jak se chováme dnes!

Mezi hosty narazíš na elitu slovenské scény, se kterými se většinou Slipo střetl již dříve, když nebudeme počítat Supu. Nejvíce mě asi zaujaly sloky právě člena MR, poté Moma, Šegiho a Rytmuse. Vokálové refrény tu zastupuje Igor Kmeťo ml., Martin Madej Tina a Mišo Biely. Právě výkon prvně zmiňovaného mě oslovil nejvíce.

Když bych se měl zaměřit na produkční stránku desky, disponuje celkem pestrou směsicí podkladů, ze které nejvíce vybočují skladby Moje Cesta a Kde sa ludia skurvyli, ze které jsem nejvíce cítil nádech zvuku L.U.Z.A.. Lahodný sluchu je i funky nádech tracku Skutečné hodnoty

Obal mě neurazil, ale ani nenadchnul. Jednoduché řešení, jak praktické, tak designové, nabízí několik fotek obou autorů, klasické děkovačky a samotnou placku, která má asi nejzajímavěji řešený cover. Celkově není špatně udělané ani logo na přední straně. Než jsem originál dostal do rukou, na internetu kolovalo barevné provedení předku, které se mi zdálo sympatičtější, nežli to černobílé.

Po textové stránce jsem možná očekával více pouliční záležitosti, více tvrdosti a strikce, což mi tato deska nabídzí jen z části. Nemohu tvrdit, že by odlehčená poloha Slipovi nesedla, ale nějak mi to k němu prostě nesedí. Možná by mě více okouzlilo i větší konkretizování. Deska plná příběhů a životních událostí mluví stále tak nějak všeobecně, což je krásně vidět na tracku Na druhé straně, kde host Supa mluví konkrétně, zatímco Slipo všeobecně. Některým tématům bych se možná i vyvaroval, viz Kde je rap či Dnes, která mě vůbec neoslovila.

Slipo a Hajtkovič přinesli kvalitu, která kvalitou bezesporu je, ale silné tracky střídají slabší a celkově tam cítím lehčí nevyrovnanost, přestože sami autoři konstatovali, že právě pozdější vydání desky mělo značit absolutní spokojenost s produktem. Možná je mé vnímání trochu ovlivněno nostalgií, možná náročností, přesto jsem nemohl své výtky do placu nevhodit. Album Kde je rap? rozhodně patří k tomu, co nám slovenská scéna letos nabídne.

6/10