Sharlota - Vdova (2015;Blakkwood Records)

Pro tentokrát si dovolím začít recenzi komentářem jednoho z našich čtenářů, jenž zhodnotil Sharlotin videoklip slovy: "Stop Making Stupid People Famous". V poslední době právem oblíbená nálepka však v tomhle případě moc nepadá na úrodnou půdu. Ona prezentace ve své době zásadních interpretů jako Supercrooo nebo Řezník také na první pohled nevypadala zrovna inteligentně a skoro to vypadá, že Sharlota dovedla využít prvky kontroverze, na které se spolehlivě publikum nabalí, zhruba stejně dovedně, akorát za použití ženských zbraní. No dovedla. Ono, když nemáte mezi ostatními interprety ani žádnou reálnou konkurenci, to není nic těžkého. Přesto, když jsem si prohlédnul cover jejího EP "Vdova", ztvárněný v černých barvách, neodpustil jsem si své obvyklé hledání jinotajů. Obal navozuje jasnou asociaci se zákeřnou černou vdovou. Přesto je Sharlotino EP pouze "Vdova" a černá barva je jen na obalu. Celý ten klam vás tak trochu táhne k tomu si vdovu zařadit tam, kam na první pohled patří. Celkem easy marketing. Stačí ale k tomu, aby překonal předsudky a navodil zvědavost.

 
O Sharlotě jsem psal poprvé (a naposled) někdy před rokem a půl, když teprve magnetizovala scénu svými křivkami a v negativním slova smyslu trhala uši svojí flow. V důsledku toho jsem se pak raději vyhýbal pásmu vyzývavých videoklipů, kdy na mě vyskočil občas nějaký screenshot, kde se Sharlota producíruje v infantilním, sporém nebo infantilně sporém úboru. I ráže prvních videoklipů ke skladbám z EP "Fajn" nebo "Sráč" představuje Sharlotu jako odrzlejší parodii Agáty Hanychové, která zručně pracuje s vlastní povrchností jako zrcadlem pro ty, kteří se na něj dívají. Ne nebojte. Nebudu tady navozovat názory, že "Vdova" je skrytá sonda do duše křehké dívenky, jež se rozhodla být sama sebou bez ohledu na to, co si o tom myslí její okolí, takže si sundavá podprsenku a v momentě, kdy na ní celá scéna se zaujetím kouká, jí s rapovou grácií a zvednutým prostředníčkem vysvětlí, kolik je na ní blbců. Měli jsme tu punkovou, dredatou Laru 303. Byla tu i MySpace hvězda MC Zuzka. Sharlota je zatím prvním vážnou kandidátkou na to být první českou klubovou femme fatale MC v sukni.
 
 
Členka Blakkwood Records má jakožto první provařená interpretka z nové školy výhodu v tom, že může mluvit o věcech, které tu z hiphopového světa zná málokterá holka. V tomto smyslu splňuje pilotní skladba "Vdova" očekávání: "Kolik těch holčiček si přeje, aby byly mnou? Netuší, co je to procházet touhle černou tmou. Energijíce mnou, tak hnusně zákeřnou, principem odpornou - mají mě za tu zlou." Aby bylo jasné, kdo tu stojí na jaké straně hřiště, nezapomene si autorka píchnout do kurviček, a to ve skladbách  "Dokola" nebo "Cocain 'n' Caviar". Sama se však stává na oko kořistí v písni "Co uděláš": "Dneska opilá objedu půlku města". A protože Sharlota sama vnímá, že s větší pozorností se vytrácejí kouty, kde by mohla bejt na chvíli zase tou malou holkou, dojde i na "dívčí" pocitovky aka "Kudy kam". Příjemné je real pojetí skladby "Stejně jiná", na které hostuje slovenská female MC Aless. Sharlotina slovní zásoba není žádný storytelling, ve srovnání s jejími začátky jsou však texty víc prokreslené. Například v provokativních skladbách "Fajn" nebo "Sráč" je lépe cítit nadsázka. Musíte jen počítat s tím, že co do křiklavosti zůstává ve stínu autorčiny vizuální prezentace. Jo a trocha toho storytellingu přece jen vykoukne na konci písně "Co uděláš".
 
Pokud jde o flow, není zatím Sharlota výjimkou z pravidla, kdy začínající female MCs lépe zpívají než rapují. Zatímco vokální pasáže nebo nejrůznější popěvky mají přirozenou dynamiku, jíž vévodí skvělá práce s polohami hlasu, ve slokách členka Blakkwood stále občas sklouzne ke zbytečně násilnému frázování. Autorčiny skills zatím stačí na celkem příjemné klouzání hlasem po beatu. Jsem zvědavý, jestli dokáže časem dostat do slok víc vyřkřičenějších úseků jako třeba v zajímavě podané skladbě "Kuda kam", kterou rap ustřihne až v úplném závěru. Sloky v "Cocain 'n' Caviar" sice vyzní přiléhavě opovržlivě, větší ráže by jim však dodala na uvěřitelnosti. Co ale dodává podání šmrnc, jsou nejrůznější hlasové kudrliny, které zazní například v refrénu skladbu "Dokola". Některé vyzní až dětinsky, ale díky dobrému zapracování dodávají celkovému poslechu lehce komiksový nádech, který poměrně zručně koresponduje se Sharlotinou prezentací. Například, když autorka podává svůj refrén skladby "Cocain 'n' Caviar" jako regulérní mrcha a následně udělá lehkou pauzu, za kterou vloží přesladké: "rrrrrr". Zde Sharlota začala využívat výhody, které jako female MC ve svým hlasem má. Někomu to může působit směšně. Mně to evokuje lehkou parodii...
 
 
Jednou z věcí, které mě na "Vdově" překvapily, je soudržný a poměrně vkusný hudební doprovod, nad nímž svítí neonový nápis: do klubu. Nejzajímavější kousky přichystal DOM, jenž se z převážné části podílel na hudební složce EP. Úvodní chillout "Vdova" nebo "Stejně jiná" mi trochu připomenuly poslední EP detroitské Dej Loaf. Pakliže vnímáte charakter Sharlotiny tvorby čistě jako import ze zámoří, tak díky DOMovi se jedná o nejdůstojnější plagiát, který se k nám kdy dostal. Kdyby se EP skutečně jmenovalo "Černá vdova", zřejmě by název pilotního singlu spadl do klína Special Beatz, na jehož pavoučí buben nakonec Sharlota namotala hoe banger "Dokola". Mezi produkcemi kupodivu tentokrát trochu zapadl beat Fosca Almy, jenž hudebně zaštítil skladbu "Co uděláš". Shoutout zaslouží i Ceha za uvěřitelně znějící nástrojovku "Kudy kam", kterou ještě podporuje štiplavě zhrzenými dohrávkami. Jestli mám něco raději než samplovaný instrumentály, tak to jsou instrumentály, kde nepoznám, že jestli jde o sampl. Očekával jsem novou školu a na nervy jdoucí trapovou inspiraci. Výsledek má ale víc barev, který zní přesto jednotně.
 
EP "Vdova" je pro Sharlotu ideální výkladní skříní. Neřekla mnoho konkrétního, ale řekla to dost kvalitně, nahlas a hudebně přiléhavě na to, aby se mohla uvést i před jiným publikem, než je rapové podzemí. Nahrávka pro boombapového posluchače to samozřejmě není. A ti, kteří vstávají s Gambrz Reprs a jejich punkovou rychlokvaskou "Femail Rap" by se jí měli raději vyhnout úplně. Stejně tak ale nechci říct, že je to projekt od holky pro holky. Pánové, buďme rádi za každou holku, která je alespoň nějakym způsobem schopná uplácat message, jak to funguje v dívčí sekci našeho lifestylu. Sharlota aspiruje na pozici první sledované female MC v Česku vlastně zdarma, a zhatit jí to může maximálně další konkurence, pokud si jí mezitím sama nevychová, protože zrovna na dívčí válku to u nás zatím moc nevypadá. Naštěstí autorka nepočítá s tím, že fame dostane zadarmo, a tak se nezapomíná vyvíjet. I díky tomu věřím, že má sledovaná tvář labelu Blakkwood šanci stát se jednou v lepším případě tuzemskou female MC s vlastní hlavou a stylizací nebo v horším případě "dalším" z hostů některé z epizod Top Star magazínu. Sharlotiným textům zatím chybí větší důvtip, jenž by lépe vykreslil povahu nadsázky v její tvorbě, ale tak tomu bylo někdy i v případě začátků Řezníka, ale to srovnávám nesrovantelné. Tady nejde o černý humor. I když je ta vdova celá v černym...
 

6/10

NTK - Bbarak

Komentáře

Pro vložení příspěvku do diskuze musíte být .

Přihlášení

Rychlé přihlášení přes Facebook Facebook Connect

Přihlásit

Pole označená * jsou povinná