SEdláci - Furt (2015; TM Rekorc)

Pokud by mnou cloumala jazyková bariéra, asi bych ke slovenské scéně asi moc neinklinoval. Hranice mezi námi byla stanovena již před lety, přesto bych si dovolil tvrdit, že i rap pomáhá českým dětem rozumět řeči blízké, za ty roky však lehce vzdálené. Přiznám se, že stejně jako bych nerozuměl brněnskému nářečí, dělá mi občas problém porozumět plynule i jiným koutům Čech a Slovenska. U SEdláků se dá také mluvit o lehce unikátní řeči, ale s porozuměním problém nemám stejně jako jejich vysoce ojedinělou flow, která v našich končinách nemá konkurenci.

Nejsou mezi námi krátce jak trendová vlaštovka, přesto se přiznám, že jsem na ně narazil až v roce 2011, kdy Lkama představil světu svou desku „Podla vkusu“ na které byli právě i SEdláci přítomni přímo na stejnojmenném singlu. ReSeT se v beatech zajímavě houpe a zní to vysoce přirozeně, zatímco Lúzer je naopak vysoce abstraktní a svým způsobem úkaz. Na první poslech si možná laik řekne, jestli je to vůbec rytmické, ale při hlubším vnímání musí souhlasit, že ano. Po zmiňované skladbě jsem se začal více zamýšlet, kdo že to s bandou GR na tom singlu vlastně byl a našel jsem hned další materiály. O dva roky později jsem tomu přičichl již naplno díky albu „Hi100ria“, ve kterém Lúzer vysvětloval posluchačům dějiny.

Záhorácké štýlo mi tedy před poslechem nové desky „Furt“ chutilo a zajímalo mě, co si pro nás kluci připravili tentokrát. Nečekal jsem ani, že bych dostal porci nových prvků a stylů. Očekával jsem opět poctivou práci, která bude chtít k lidem promlouvat. Promluvil ke mně již cover, který je opět velice netradiční a sympatický, bohužel mě poněkud vadí, že se mi díky svému designu nevejde do mého stojanu. Cením však vysoce grafické zpracování, které je zajímavé a lahodí oku člověka, který nehledá jen obsah v mrtvé černobílé schránce. Není náhodou, že tento fakt mi vštěpila natvrdo asi moje učitelka ekonomiky na střední, která mě učila, že obal prodává.

Dle tracklistu je zřejmé, že je nám servírovaná poctivá délka plnohodnotné desky, kterou tvoří i výživný bonus s livebandem. Velké překvapení (jak pro koho) tkví možná v seznamu hostů, kteří jsou v našich končinách známí, přesto však v jiných rolích. Proto je možné slyšet na albu produkce od Vece nebo Boy Wondera. Torula si z velké části produkoval i svou desku, proto není žádným překvapením a beaty od DJe Fattea, Jazzyho nebo Dubase či Lkamy jsou zárukou kvality. Však i autoři v rozhovoru prozradili, že si pečlivě vybírali a také neplatili, protože stále věří na přirozené spolupráce. Baví mě i skreče od Wutyho nebo Vece, i když je lehce zřejmé, že v případě beatu nešahal funkční veterán do toho s nejlepší jakostí.

Musím smeknout při výběru vokálového doprovodu na refrény, kterým je Jaro Závodský. Jeho libozvučný hlas mě příjemně hladil mé sluchovodech a ihned se mi skladby vryli do paměti. Je to svým způsobem velký kontrast, neboť lze s určitostí tvrdit, že celá deska hity neobsahuje a vsází na ucelenost a schopnost zaujmout celým obsahem, nikoliv jen stopážovým výňatkem. S tím souvisí i obsah textů, který je podaný osobitým způsobem, který mně nevadí, i když v některých skladbách lehce irituje. Nečekal jsem žádnou revoluci, proto nejsem uražen notoricky známými tématy, které ReSeT a Lúzer podávají po svém a vysvětlují, jak to vidí oni.

Album „Furt“ je deska lokálního rázu, nikoliv geografického, nýbrž žánrově vyhraněného. Své posluchače si najde zcela jistě, jen jich nebude jako hub po dešti. Publikum bude složeno ze známých obličejů a sem tam se přidá i někdo nový, kterého zajímavé podání osloví. S touto rolí jsou však autoři smíření a nemalují si vzdušné zámky, proto i při mém pohledu na celou věc zcela jistě 5,5 bodu z deseti ocení.

5,5/10