Schoolboy Q - Oxymoron (2014, Top Dawg, Interscope)

Už týden hudebním světem koluje album Oxymoron, jež má na starosti kalifornský rodák. Schoolboy Q. Jako většina nahrávek dnešní doby, ani třetí raperova nahrávka neunikla posunutí data vydání. To nakonec zakotvilo na 25. únoru a už v ten den se ze všech stran začala ozývat chvála.

Jedné z nejočekávanějších nahrávek roku předcházeli vypuštěné singly “Break The Bank”, “Man Of The Year” a také pecka “Collard Greens”, s hostujícím Kendrickem Lamarem. Na internet pronikly i songy “Yay Yay”, “Banger (Moshpit)” a také “Hell Of A Night”, který se jako jediný dostal na finální verzi desky. Při jejich poslechnu bylo jasné, že půjde o dost kvalitní nahrávku, ne-li raperovu dosud nejlepší tvorbu.

Pár dní před koncem února se ono tušení vyplnilo, a to hned s otevírající písní “Gangsta”, kde intro namluvila schoolboyova dcera. Ta se objevila ještě v několika zvukových stopách a rovněž pózuje, jako táta, v kloboučku na obalu nahrávky. Následující party song “Los Awsome” hostí z T.D.E Jay Rocka - a na produkci Pharrella. Kromě dvou zmíněných kolegů z nahrávací společnosti se na deluxe edici objevila ještě SZA.

Textově vsadil Quincy na klasická témata jako drogy, tráva a ženský. Sám Schoolboy Q o albu řekl, že “půjde o dogový příběh dospívání”. Vyklydněná trippy nálada mě baví už nějakou dobu. A na této desce je cítit celkem často. Dostává mě hlavně v songu "Studio", kde asistuje nadějný zpěvák BJ The Chicago Kid.

A proč vlastně název Oxymoron? V rozhovoru pro rádio HOT97 Q vysvětlil: "Oxymoron (pozn. redakce: protimluv/protřečení si) na téhle desce je, že všechno špatné, co dělám, je pro dobro mé dcery. To je proč kradu. O čemkoliv negativním na ní mluvím, je to vždy pro dobrou věc, pro mou dceru."

Přiznávam, že jsem si ještě neudělal čas na scholboyův debut Setbacks, ani mixtapy předtím. Když jsem však před dvěma lety objevil jeho druhé album Habits & Contradictions, ihned získal mou pozornost. Jeho flow i lyrika je unikátní a vkus na instrumentální podklady skladeb vskutku luxusní. V tom všem mě utvrdila deska s číslem tři. Nejlepší track bych hledal těžko. Kvalitní tvorbou vůbec nešetřil ani jeden z účastněných.

14. Května se mi také splní přání vidět jeho živé vystoupení. Tehdy totiž navštíví pražskou Roxy v rámci Oxymoron World Tour, a to díky Fource Entertainment. Na celém turné ho doprovází Isaiah Rashad, další nadaný člen Top Dawg Entertainment. Ten před pár týdny vydal svou prvotinu Cilvia Demo EP. Vstupenky získáte přimo na FB eventu či přes síť Ticketpro.

Marek - Bbarak