Sax - Johnny Deep Mixtape (2011, Ty Vole!?)

Kariéra pražského Johnny Deepa a.k.a. Saxe šla poměrně dlouhou dobu mimo mě, v hledáčku zůstal až po desce Slyšíš dobře?! od jeho skupiny Inside, která byla pro mě jakési první seznámení s jeho tvorbou.

Pro mě byl zajímavý tím, že přestože je z Prahy, kde se mezi sebou tlouklo nebo tluče vícero stylů, zněl vždy originálně a vytvořil si vlastní styl, který si jede doposud. Sympatické je mi na něm taky to, že přestože se snaží pobavit a pilovat flow, není to jen o slovech pro slova, ale taky tam vždy šoupne nějakou tu myšlenku, která má hlavně hlavu a patu. Což v podstatě dělá i na tomhle mixtapu, který dal volně ke stažení a který by ale v podstatě žádným mixtapem být ani nemusel, kdyby si nezarapoval do dvou vypůjčených instrumentálek od Hudson Mohawke a Andrea Martin. Zbytek je totiž autorská tvorba, jak beat, tak text, žádný freestyly a vcelku i slušný seznámek hostů jako Zeměvzduch, LA4, Huggo Toxxx, Rest, Mike Trafik, Acme, Trusty, Dubas či C.Monts.

Možná to nechtěl nazývat jako svoji další oficiální desku proto, protože mi přijde, že se tu nesnaží zase až tolik co sdělit, spíše si tentokrát hraje víc se slovy a atmosférou, zkouší zajíždět všechny možný techniky, testuje, co jeho flow všechno dokáže a celkově se pokouší najít ten správný text k patřičné instrumentálce. Netlačí na pilu, s nadhledem používá jednoduchej egotrip jako by chtěl někdy říct, Sax je možná víc uvědomělej, Johnny má ale rád to klasický rapový divadélko, rád promlouvá o tom, jak miluje muziku a rád se taky vychloubá typu „já jsem top, ty jsi nic“. Někdy mi poslech evokoval styl Huga, ať už textem či projevem, ale Toxxx se tu i objevuje, takže určitě je jasné, že Johnny Deep si s ním rozumí. Kritické sociální komentáře přesto úplně nechybí, skladby “Liebesbrief“, “Ostrov Sviní“ nebo “Morální bahno“ jsou jasným a bolestivým rýpnutím ať už do politiky a nebo do naší společnosti jako takové. Co dělá Saxe Saxem je taky to, že má charakterický sound, který je pro mě tvrdým elektro discem, wonky music s mocným beatem, kovovým zvukem a ostrým kitarovým riffem, čerpající vlivy z žánrů jako dupstep, downtempo apod.

Nebojí se ale použít i klasické samplování, třeba Inphy vystřihnul instro pro “Morální Bahno“, které zní jako by se nevešlo na desku MVP a Kenny Rough zase s citem svým vlastním zabrnká na citlivou strunu v “Ztráty a Nálezy“. Nechybí ale i super známý český sampl od provařené české pop persony, který se stává u Saxe pomalu tradicí. Naposledy to byla Lenka Filipová, teď si vzal na paškál Marii Rottrovou a její hymnu “Řekni, kde ty kytky jsou“. Zde je předělaná do příběhu o policistovi, který chce zabavit zboží jednomu „pěstiteli“, kterého ztvárňuje Rest. Zábavný příběh, dobrý nápad, vyklidněné instro, chytlavý motiv. Hymna. Přestože se jedná o mixtape, kvalitou může dosáhnout i úrovně regulérních desek jeho konkurentů. Jasných šest a k tomu ještě plus. Určitě stáhni. mixtape stáhni zde