Rytmus - Fenomén (2011, EMI)

Jestli se na desce Král měnili z části Rytmusovo fanoušci, tak na poslední desce se to vyměnilo snad komplet. Rytmo a.k.a. Fenomén a.k.a. King Of Pop opustil rapovou škatulku, která mu začala být strašně malá a vypouští do světa hudební koktejl či eintopf určený pro ty nejširší a nevyhraněné masy. Tohle je nová éra, AKOM - all kind of music.

Zatímco Bengoro byla syrová autentická osobní zpověď a Král zase silné hymny a osobitý humor, Fenomen je pro mě syntetická nebo tak trochu vyumělkovaná, instantní směs všeho a ničeho. Album Fenomen je jako krásná drahá váza, kterou by vám každá návštěva možná záviděla, nicméně já bych si ji domů nepořídil, protože nemá žádný obsah. Chybí výpovědní hodnota, spontánnost, originalita. Jestli je z desky něco cítit, tak je to, jak je Rytmus schopný a chytrý byznysmen, jak promýšlí každý svůj krok, jak sleduje trendy, poslouchá to, co zrovna letí, piluje svoji image a tohle všechno se tam promítá. Přestože celou desku tvrdí , že,, tohle je jeho deska, kterou si dělá sám pro sebe, jak chce on a ne, jak chce někdo jiný“, výsledek na mě působí naprosto opačně. Věřím, že ji dělal, tak jak chtěl on, v podvědomí ale stejně kalkuloval.

Cením progres a to, jak nezůstává na jednom místě, každé jeho sólo je úplně někde jinde. Pro mě byl a bude rap ale vždy hlavně o textu, přičemž připouštím, že některé desky mě baví i kvůli atmosféře a energii. Tady je bohužel toho kvalitního textu tak strašně málo, v podstatě se to omezilo jen na to, že slova dělají jakousi kulisu pro muziku. Když částečně pominu skladbu “Sám“, která je o pokoře a cestě na vrchol, tak zbytek je klasika, na co jsme od něj zvyklí a co jsme slyšeli už několikrát. „Nebudu jako vy, dělám si co chci, to je můj život, ne váš“ (“Sloboda“) anebo „na vandráky nemám čas, na ně energii plýtvat nebudu“ (“Hovnám Neodpovedám“) .

Občas sice nasolí svůj úlet, který může dát jenom on, třeba track “Čau jak se máš“ rozjede jako nejsladší rádiovou hymnu o tom, jak se chce milovat, pak ale naloží svoje explicitní pikantnosti z „průběhu milování“ a rádio má smůlu. Nebo do výborného beatu“ I Heard About“ od Mad Skilla zase nasampluje hlášky internetového hrdiny Rosalda a úplně vidím, jak se na tom sám zabíjí. Bohužel těch jeho klasických fórků tady není tolik jako třeba na Královi. Rytmo a jeho zpěv je v podstatě taky jeden velký úlet, tomu se ale bohužel nesměju, třeba skladbu “Bez Mami Bez Otca“ jsem vydržel poslouchat asi minutu. Navíc se pohybuje v úplně jiný sféře a prostředí, dissovat na desce Leoše Mareše, tomu už vůbec nerozumím. Je prostě jinde, opisuje realitu, která je pro mě už teď nesrozumitelná.

V popu o text vůbec nejde, musí být co nejjednodušší a proto jsou tu skladby dělané především jen na hudbu, na celkový efekt nastolené atmosféry. Rytmus dostojí svého jména, vše je dělané, aby vyznělo výborně v dobře vybaveném klubu, na velkých bednách,  na tanečním parketu, kde se nejvíc uchytí elektro, R&B, house, samozřejmě i trocha toho rapu a celkově vše, co má výborný zvuk, je rytmické, z čeho lezou určité vibrace a co není složité na přemýšlení. Ostatní musí z kola ven. Po téhle stránce je to deska opravdu na světové úrovni, co má zvuk srovnatelný se zbytkem světa a skladby z Fenomena můžeš klidně zařadit do rádiového programu mezi lidi jako David Guetta, Chris Brown, Black Eyed Peas nebo Usher a po technické stránce nepoznáš rozdíl. Zvuk je libovka, věci okolo naprosto profesionálně odvedená práce.

Album Fenomen je naprosto fenomenální, vynikající deska pro komerční rádia, kluby, parkety, pro lidi, co celý den krouží autem městem a snaží se vzbudit pozornost a nebo je to vynikající album pro lidi, kteří rádi poslouchají muziku při uklízení bytu. Pro mě jako ortodoxního rapového vandráka, co chce aspoň občas slyšet dobrej rým a trochu toho rapu, tady toho moc není, krom Ega a tří čtyř skladeb nic. Pět mínus. Počkám si radši na Kontrafakt.

5/10