RYTMUS - Bengoro (2006, Tvoj Tatko Records)

Ať už si o všech těch zlatých řetězech, limuzínách, drahých oblecích apod. můžete myslet co chcete, zpochybnit fakt, že Rytmus je "pán", je naprosto nemožné. Hlad po rapu, sebevědomí a víra ve vlastní úspěch jsou nejjasnějšími charakteristikami tohoto interpreta. Vždy si šel tvrdě za svým cílem a proto si nyní může užívat zaslouženou slávu. Představovat českému či slovenskému posluchači Rytmuse, by bylo stejně zbytečné, jako věřit v sestup hvězdné Chelsea z Premier League. Obrovský hit "Dáva mi" jeho domovské kapely Kontrafakt rotoval snad v každé hitparádě od MusicBoxu po Eso na Nově, debutová deska "E.R.A" této formace se prodávala jako na běžícím páse a jelikož se Rytmus vždy tvářil jako lídr skupiny, bylo pouze otázkou času, kdy se na světlo světa podívá jeho sólová prvotina. Ta dostala název "Bengoro", což znamená v překladu "zloba". Rytmus se nikdy netajil svým romským původem ale na svém debutovém LP to dává ještě více najevo.

Album otevírá úvodní singl "Cigánský Sen", který si kromě obrazového stvárnění může dále pyšnit velmi upřímnou lyrikou a nebojím se říct dokonalým hudebním podkladem, jenž má na svědomí cz/sk producentské jméno číslo jedna Dj Wich. Rytmus zde seznamuje s romskou mentalitou, kterou popisuje stylem: "snívám o úspechu ako se dostat z dola hore", "nieje dôležité kolko love mám u seba, ale kolko mám na sebe" či v refrénu "idem si bez rešpektu pre svoj ciel, jsem ten čo buduje svoj cigánsky sen". A abych se ještě vrátil k zmiňované instrumentálce, ač se Vám to může zdát jinak, pomyslnou třešničkou na dortu celého tracku je pro mě vyniknutí závěrečného saxofonu, který mi připomíná švédského beatmakera Dje Embeeho. Rytmus se prezentuje jasným sebevědomým až pro někoho možná arogantním projevem, díky kterému ale Rytmusovi každý posluchač věří, což umocňuje i velká dávka vulgarismů. Tématická škála je velmi rozmanitá, Rytmus dokáže vyprávět příběh, být překvapivě upřímný či chrlit ze sebe tvrdé battle rýmy až dissovat. Zmiňovanou upřímnost můžeme nejlépe vystihnout ve skladbě "Mama", kde Rytmus vyznává lásku ke své matce, jako vypravěč se výborně představuje v hitovce "Pravdivý príbeh" a siláckými rýmy disponují věci jako "Potrebujem tvoju nenávisť", "Rázny básnik" či diss na Ivana Táslera ze skupiny IMT Smile v tracku "Ivan T. z Prešova". Přejdeme ale k produkci. V té hraje prim hlavně již výšše zmiňovaný Dj Wich, který se z pozvaných producentů činil nejvíce. Krom úvodního hitu "Cigánský Sen" má na svědomí hlavně příjemnou záležitost "Spet ku dňom", která se párty ambicemi vůbec netají či další Wichova klasika "Není únik" s hostujícími PSH. Koho instra mě ale překvapili nejvíce, je notnou dávkou talentu obdařený Buro, jehož beat pod již probíraný track "Pravdivý príbeh" patří k tomu nejlepšímu, co na "Bengoru" můžeme najít, což se dát říct i o podkladu pod úvodní proslov "Baro Rai". Igor Kmeťo pro Rytmuse připravil podle očekávání dvě funkové instrošky, které sice neurazí, ale v přehrávačích budou jistě dominovat jiné kousky. Kmenový člen Kontrafakt Anys zatím absolutního vrcholu producentské cz/sk scény nedosahuje a z jeho tří prací mě baví pouze "Ani jeden skurvy ma nezastaví". Hajtkovič zapadá do průměru a posledním, o kom bych se rád zmínil, je pro mě neznámý Paťo z Vrbového, jehož beat ke tracku "Hráč", obsahuje naprosto stejnou smyčku jako hitovka "Keep Ya Head Up" od 2Paca (děkuji Bobby za upozornění :-)). Samozřejmě že se na "Bengoru" objevili i další kontroleři mikforonu. Orion, Wladimir a poslední člen KF Ego předvedli standardně vysoké výkony. Monotónní flow Mikyho Mory mě nutí ke skipnutí tracku a Slipo v tomto ohledu není o moc lepší.

Rytmus se snažil udělat výborné album, kterému však do dokonalosti přece jenom něco chybí a to hlavně v oblasti beatů. Co se týče kvality lyriky, nebál bych se "Bengoro" zařadit na druhé místo za "HDP" od Prago Union. Ale i přes všechny mínusy máme tu čest s velmi kvalitním počinem, jehož současný prodej neustále narůstá a osobně jsem zvědav, na jakém čísle se zastaví.

Bobby - Bbarak