Rihanna - Anti (2016, Westbury Road, Roc Nation)

Robin Fenty svět ohromila svým prvním singlem "Pon De Replay" před necelými jedenácti lety. Od té doby vydávala album každý rok, až na dvě výjmky. Tou druhou je její nejnovější, nazvané Anti, na nějž si její fanoušci museli počkat více než tři roky od posledního Unapologetic. V tomto případě se čekání vyplatilo, jelikož Rihanna vydala koncem ledna její pravděpodobně nejlepší desku vůbec.

To mi bylo jasné hned při prvním poslechu. Abych pravdu řekl, nahrávka si mě získala hned první stopou. Tou je vydařená píseň "Consideration" s hostující zpěvačkou z T.D.E. jménem SZA. Samostatně jsou hlasy obou slečen dosti silné. Když se však spojili, vzniklo něco pro mě nevídaně krásného. Beat jakoby stvořený pro Tylera The Creatora připravili Scum a Kuk Harrell. Druhý jmenovaný se produkčně podílel na každém songu nahrávky.

Pokračuje se v pohodovém rytmu v podobě interludového songu "James Joint". Následně zazní elektrická kytara spojená s trappy bicími v "Kiss It Better". Trapsoul zpěvačce očividně vyhovuje. DJ Mustard, Twice as Nice, Frank Dukes a Kuk Harrel jí vyprodukovali naprosto skvostný beat pro skladbu "Needed Me". Ta se pro mě stala jedním z nejlepších momentů desky. K nim se dá zařadit i hned další song, produkovaný Timbalandem. Jde slyšet, že to má jeden z nejzásadnějších producentů posledních třiceti let stále v rukách.

Prvním singlem desky se stala dancehallová pecka "Work", kde na vokálech hostuje Drake. Tahle skladba vás nenechá v klidu a nutí vás se vlnit, ať už jste v klubu, doma nebo v autubuse. Kombinace těchto dvou umělců pokaždé funguje, stejně jako propojení Beyoncé a Jay-Zho. Nejen touto skladbou se Rihanna vrací ke svým karibským kořenům.

Když už je řeč o kořenech, největším překvapením nahrávky pro mě byla její závěrečná část. Zde se ve dvou skladbách zpěvačka vrátila zvukově o dobrých padesát let do soulu a tehdejšího popu. Tím mě RiRi zabila. Nepomyslel jsem nikdy na fakt, že bych ji mohl slyšet v něčem podobném. V jejím případě je tento výlet do minulosti velmi podařeným tahem. Zpěvaččin nakřáplý hlas mě níčí (v dobrém slova smyslu) obzvlášť v písní "Higher", kde se ho vůbec nebála představit v plné kráse.

Rihanna před pár dny oslavila své osmadvacáté narozeniny. A jde vidět, že s přibývajícím věkem zraje i její tvorba. Jsem vděčný, že se každou deskou posunuje i zvukově. Kde jsou ty doby, kdy jsem nemohl vystát další poslech songu "Umbrella"?! Očividně zapomenuté někde v minulosti. Už se těším na její druhou návštěvu Prahy, kde jí bude předskakovat Big Sean a snad i The Weeknd (Pro info dodám, že koncert byl přeložen z 27. července v pražském Edenu o den dříve do O2 Arény).

8,5/10

Marek - Bbarak