RIHANNA – A Girl Like Me (2006, Def Jam)

Když po oblíbeném singlu „Pon De Replay“ vyšlo v loňském roce rodačce z Barbadosu debutové album „Music Of The Sun“, velká část posluchačské obce byla rozčarovaná, protože deska (která, ač se jí prodalo kolem milionu kopií, zmizela z hitparád poměrně rychle) překvapivě nabízela jen velmi málo tanečních záležitostí. S „A Girl Like Me“ se o nápravu reputace pokoušející osmnáctka Rihanna, která bývá označována za novou Beyonce, jejíž přítel Jay-Z (jenž se zde ujal role výkonného producenta) ji ostatně i objevil, si v přesvědčivosti v ničem nezadá takřka s jakýmkoliv sólem od dam z Destiny´s Child. Když si k rozmanitému koktejlu popu, dance, R&B, reggae, dancehallu, či akustické muziky připočtete několikero balad (i když ty zrovna nejsou její nejsilnější stránkou) a pár tvrdších náznaku koketujících s rockem, vyjde vám rovnice míchající zpěvaččiny kořeny s čerstvým a zármutku či melancholii na míle vzdáleným zvukem. Již první singl „S.O.S.“ čerpající z elektro-funkové klasiky „Tainted Love“ z 80. let od Soft Cell pravděpodobně dokáže přinutit fanoušky, aby v klubu prosili deejaye o repetici. Jasonem Rotemem produkovaná hymna mladistvé lásky s sebou přináší letní náladu ještě dříve, než se onoho ročního období dočkáme oficiálně v kalendáři. Zpěvaččin progres dokládající druhý singl „Unfaithful“, jenž za přispění zajímavých synonym dokumentuje tragický rozpad vztahu, otextoval - dres stejného labelu oblékající – talentovaný mladík Ne-Yo, jenž už mimo jiné stál i za Mariovým „Let Me Love You“. Velmi překvapivý moment se udá ve skladbě „Kisses Don´t Lie“, kdy Evan Rogers a Carl Sturken, neboli SRP, servírují směs karibských motivů s elektrickou kytarou a jejich chytlavý výsledek nabízí méně revoluční alternativu k songu „Welcome To Jamrock“ od Damiena Marleyho. Titulní „A Girl Like Me“ naopak dokáže, že její proražení nebylo pouze o štěstí a pozornost ji jen tak zadarmo do klíne nespadla, k čemuž přispívá i to, že se dokázala obejít bez kvanta hostů, kteří jsou dnes tak v módě - najdeme zde totiž jen čtyřlístek jmen Dwane Husbands, Sean Paul, J. Status a Corey Gunz. Na druhou stranu, třeba právě reggaem ovoněná kolaborace „Break It Off“ se Seanem Paulem mě příliš neoslovila, i když šance v hitparádách bude mít jistě slušné. Stejně tak se blíží k „výplni“ neiritující, ale ani nikterak výjimečná, „If It´s Lovin´ That You Want“ (feat. Corey Gunz), avšak naštěstí jde jen o bonus, což tuto skutečnost částečně omlouvá. Jiggova klientka přišla s materiálem, který byste od ní po jejím loňském vstupu na scénu možná ne uplně čekali. Oproti debutu je dotyčný a rozhodně pozitivněji naladěný opus pestřejší po hudební a přemítavější po lyrické stránce. Je tedy poměrně velká šance, že by letošní léto mohlo vedle Christiny Milian patřit i jí.

Bobby - Bbarak