Rendezska.SK - Z okraja kraja (2010, Odbery Rec.)

Stačí letmo pohledět na biografii kapely Rendezska-SK a každému je jasné, že kluci nejsou žádní zelenáči a že mají už něco za sebou. Počátky jejich snažení sahají až do roku 95, následuje střídání kapel a názvů, vypíchnul bych třeba účast v kultovní partě KraKalla, prostě bio bujné jako poprsí Haliny Pawlovské před odtučňovací kúrou. Po pravdě řečeno, člověk ale nemusí šmejdit hned po netu, aby zjistil, že si tahle kapela už něčím prošla, stačí poslechnout jejich druhou desku, která nese stejný název jako jejich devět let starý singl a všichni budou vědět, že mají, co nabídnout. Ne, že by byli nějakými mudrlanty, kteří se snaží za každou cenu přijít s nějakým apelem, spíše jsou všímaví pozorovatelé každodenního bytí, které dokážou okomentovat s nadhledem svým vlastním. Líbí se mi jejich popichování do slabých míst sociálního systému za doprovodu houpavého instra (“Dokedy ešte?!“), přičemž oceňuji to, že dokážou být i konkrétní a nemluví jen o všeobecných neduzích. Zajímavé je poslouchat, co dokáže způsobit „špatný tlak“ (“Nechce sa mi nič“ feat. Lyrik), který z těla vycucne energii a nechá vás upadnout do apatie. Líbí se mi i decentní porce ironie v obývákové hymně “Domased“, která je o relaxu v soukromí svého domova nebo cením ranní zpytování “Ranné Nedele“, kdy si člověk slibuje, že už se příště polepší. Hitem shledávám i pecku “Máme na pamäti feat. Decko“, kde připomínají, co už mají na triku. Neříkají to ale proto, aby zamachrovali, ale proto, aby připomněli, kde leží jejich hodnoty. Beat je hotový pamlsek. Na druhou stranu musím přiznat, že ne všechna témata a polohy jsou mi sympatické. I když to možná nemělo tak vyznít, ale třeba harašivá “Chcem ťa j***ť“, kde se ke slovu dostávají základní lidské pudy a typické chlapské napařování, jde ve finále úplně mimo mě, stejně jako odlehčené “Disco-tyče“, které měly za úkol přiblížit uvolněnou atmosféru. Kytarové inferno mě bohužel ve skladbě “Rozoznaj preto“ruší svojí hlasitostí natolik, že se nemůžu ani soustředit na text a ihned přepínám, stejně tak mě nebaví i syntetický podklad pro skladbu “Kto z koho?“, která je podle mě celkově zbytečným battle trackem s chopped-n-screwed refrénem, který má zatočit se všemi pózery a rádoby MC´s. Přestože tu neslyším flow jako má třeba Ego, punchlines jako H16, beaty, které má třeba na desce Rytmo, Veckovo ironii, stoku alá Momo nebo tematický rozsah jako Modré Hory, stejně album Z okraja kraja stojí určitě za kontrolu. Není tu sice nic neslyšeného, co by přepisovalo dějiny, přesto většina maká tak, jak má. Rozhodně lepší průměr.