Regie - Kontrast (2017)

Dlouholetost na scéně nemusí Regie dokládat jen svým vousem. Pravdou je, že na ZZ Top je ještě krátký, ale v Budwar City nosí hrdě pochodeň již od roku 1996. Postupem času přichází o svůj skalp, ale není to tím, že by ho nějaký mlaďas na scéně sundal. Věk prostě nezastavíš. Jihočeská metropole nám nabídla v historii již nemalý počet desek z kategorie kvalitních, ale pravdou je, že se stále vše motá kolem těch stejných jmen. Není tomu jinak ani v případě alba „Kontrast“.

Minulost je bohatá a budoucnost? To teprve ukážou nadcházející roky, ale pravdou je, že rok 2017 Regiemu přeje, neboť jeho druhé sólo možné hodnotit kladně. Budějovický patriot pokračuje tam, kde před dvěma roky v „Hlasu Barev“ začal. Netlačí zbytečně na pilu v projevu, dá se říct, že díky své flow proplouvá v poklidu a i přes svou postavu a sílu se dá považovat za pohodáře a člověka, který se snaží vše řešit s klidnou hlavou.

Nevsází na produkce, které by ho nutili sklouznout k projevu, ve kterém mizí jeho rukopis, naopak více inklinuje ke staré škole. To však není signál, že by stavěl na jistotě, zkouší nové techniky a možnosti, ohýbá češtinu a pracuje s hlasem i dechem. Hned zkraje se tedy sluší říct, že tahle dvojka není dvojkou filmovou, tedy bezduchým propadákem, ale spíše slušným progresem v rapovém vývoji. Poctivý rap ze staré školy, který ale obsahuje i technický progres, který není nutné ventilovat jen za použití trendových beatů a huhňání do majku.

Regie: Newschooleři se snaží najít nějakej novej směr, ale zatím se jim to z mýho pohledu moc nedaří

Regie poutá svou výpovědní hodnotou, která je čistá a přirozená. Trefná přirovnání a slovní zásoba naznačují jeho rozhled. Nedokážu odhadnout, zda týdně přelouská šest knih, ale sleduje, co se kolem něj děje, reaguje i na aktuální politické výroky a vtipně poukazuje na nedokonalost našeho systému a vůdců. Nečekej pasáže, které by popisovaly bláznivé úlety na diskotékách a klácení lolitek na školním výletě. Člen MVP nebo Zeměvzduch je už starý pardál, který si rád pošmákne na lahodném škopku pivka, stále cení graffiti a váží si lidí, kterým může věřit.

Hosté mají být na desce zpestřením a Regie se obklopil kolegy z okolí, ale i zaoceánskou legendou. Baví mě sloka od Jelínka, který opět poukázal na fakt, že patří mezi nejlepší textaře naší scény. Máme tu osvědčené tváře v podobě Beeho, dlouholetého parťáka, který je opět při chuti a zdá se, že projekt Zeměvzduch je možné brzy očekávat.

Sax načerpal také novou inspiraci, což dokládá nejen dobře položená sloka, ale i fakt, že v druhé polovině roku nám servíruje také další sólo. Oliver Lowe prodal svůj básnický standard, Morelo zase trochu té brněnské Špíny. Hvězdný host Big Shug je nadstandard a splnění hudebního snu, které veřejnost ve velkém neocení, neboť česko-anglické spolupráce se u nás moc nenosí. Pamětníci ale budou plesat. Možná, že bych se na tomto albu obešel bez účasti jmena Drogy D, neboť mě nezaujal ani svou flow, už vůbec ne pak obsahem svého sdělení.

Produkční stránka desky je dobře poskládána nejen časté účasti beatmakera JSM. Nemyslím si, že by tracklist nabízel legendární hit, který by se skloňoval po celé republice za deset let. Baví mě ale koncept, kdy deska funguje jako celek a je nutné k ni takto přistupovat. Autor v tomto případě vsázel na to, že ve vašem přehrávači nakonec nezůstanou tři vyvolené skladby, ale rádi si pustí desku celou i s odstupem času. A po poslechu desky „Kontrast“ si umím představit, že za dva roky představí publiku další sólo, které už možná tak nebude sólem, neboť by právě JSM mohl obstarat všechny beaty.

Druhé album Regieho je rozhodně posunem kupředu. Máme tu vtipný nadhled autora na své okolí a různá témata, která zpracoval osobitě po svém. Jedná se o poctivou dávku rapu, kterou ocení ten, který vyhledává výpovědní hodnotu a přirozenost. Regie píše, to co žije. Přiznám se, že absenci skladeb jako „Wousy“, „Fokume“ či „Asi ne“bych obrečel velmi krátce, ale zbytek funguje velmi dobře a nabízí posluchači materiál, jež si mile rád pustím i za dva roky. V tom je kouzlo věcí, které necílí na aktuální trh a tendr, protože se dají označit jako dlouholeté. Album „Kontrasty“ se prodá ve svém skromném počtu, Regie odjede několik desítek do roka a vše bude dál plynout vlastním proudem. Nečekej revoluční desku, nýbrž vhodné doplnění pestrosti, kterou scéna nabízí.

7,5/10