Refew - O Tři Bloky Dál (2017; Blakkwood Records)

Když jsem před pár týdny dostával tohle album se slovy, že to je to nejlepší, co jsme mohli od Refewa zatím slyšet, byl jsem skeptický. Vždyť tohle může říct, a taky často říká, většina umělců o svém novém albu. Po zapnutí se však dostavil mírný šok. Refew skutečně překonal sám sebe. A dost možná i některé své kolegy

Zlé jazyky říkaly, že vyměkne. Že Blakkwood bude jeho brzkým koncem. On však do řad tohoto labelu zapadnul naprosto přesně. Fanoušky rozmlsal svým EP, které vyhodil v září ven zcela zdarma. A teď přináší ten svůj slibovaný projekt. Který od prvního tracku jede jako pila. Nezajímá ho co Říkali, protože je věčně Redy. Od první skladby je jasné, že nejvíce sil a snahy bylo vloženo do tréninku flow, která se ještě zrychlila. Refew konečně začíná nacházet svou stabilní polohu hlasu a způsob podání. Chybět však nemůžou jeho zpívané skladby, které však nabraly úplně jiný ráz. Místo sladkých textů a romantiky přichází tvrdá kritika. S Princeznama se Refew nemaže. Hlavně ne s těma, které vidí jen jeho kapsu.

Šílená featovačka Flow patří k tomu nejlepšímu z alba. Hostující plejáda emcees v ničem nezaostává, avšak největším flowriderem se zdá být Majself. Tématicky je album skutečně z bloku. Osobní postoje, příběhy z ulice a tvrdý názor. Kapitolu kolem Bigg Boss ukončuje pár vět ve skladbě Chci. A sůl do Vladimirových ran rozhodně sype poklona rodnému městu, kterou nevybíravě nazval Praha. Jestli klasická legendární verze od PSH může měřit síly s touhle verzií, ukáže jen čas. Svůj postoj a pohled však jasně vyhranil. Refew i Inny Rap mají Svojí Hlavu. A v ní se rodí kvalitní rap, který Refew servíruje v osmnácti stopách. I Skit Pro Kámoše je skladbou, né skitem. Je jasně cítit, že mladého libeňského flowtka rapovat baví a nic nedělá na sílu. Skladba Que Paso může být dobrým příkladem jeho kreativity. I bez znalosti španělštiny se dají skládat serenády.

Ano, tomuto raperovi ode dneška skutečně věřím, když řekne, že se překonal, a že vydal ze sebe to nejlepší. Refew ušel kus cesty, kterou nelze měřit už jen na bloky jeho rodné Libně. Došel mnohem dále, než mnozí předpovídali, nebo než by si přáli. Tématicky pestré album baví od prvního do posledního tracku. V neposlední řadě se o to stará výběr beatů, které z větší části vládnou silnou energií, která poutá pozornost i bez poslouchaní textu. Variabilita, kterou kombinace zpěvu a rapu poskytuje, vás bezpečně provede všemi osmnácti skladbami. Letos vyšlo několik kvalitních alb, avšak podzimu zatím Refew jasně kraluje. Přejeme příjemný poslech

7,5/10

Marty - Bbarak