REDMAN - Ill At Will Mixtape Vol. 1 (2004, Gilla House)

Rodák z New Jersey a člen mocné party Def Squad se na scéně pohybuje od roku 1992, kdy do světa vypustil své debutové LP "Whut? Thee Album", na němž můžete kupříkladu nalézt velký hit "Tonight´s Da Night". Jestliže nebudeme počítat skupinové album "El Nino" a jeho společný projekt "Blackout" s Method Manem, jeho konto se od té doby rozrostlo o další čtyři dlouhohrající počiny, z nichž ten poslední vyšel v roce 2001 a nese název "Malpractise". Mixtape "Ill At Will Vol. 1", o kterém bude dnes řeč, je venku od letošního března a svým konceptem dá se říci do puntíku splňuje známou rovnici, že pokud umělec dlouho nepřijde s novým albem a potřebuje své jméno udržet tzv. "v ulicích", vydá mixtape, který nenasytné fans ukojí a přitom je nenásilným způsobem připraví na materiál budoucí. Co se týče produkční stránky věci, na místo v učebnici hip hopu by to tentokráte asi nebylo (stejně jako posledně). Instrošky by se zde mohly rozdělit na tři skupiny - na dobré, horší a na ty, které si rapper pro svůj volný styl vypůjčil od jiných umělců. Do této sebranky patří například pecka "Mr. Good Bar" s LLova čtrnáct let starého alba "Mama Said Knock You Out", kterou si Redman pracovně přejmenoval na "Search 4 Barney", věc "What More Can I Say" z Jiggova loňského "The Black Album" (zde pod jménem "Bricks Standup"), výborná Dreovka "Bad Intentions", či píseň "I Know What You Want", jíž si vybral z arzenálu Busta Rhymese. Mezi světlé momenty lze bezesporu počítat rozmanitý podklad ke sklabě "Da Countdown (Saga Continues)", jenž po všech stránkách funguje a v konfrontaci s Redmanovým ultimátním frázováním v žádném případě nepokulhává. To samé vlastně platí i o temném songu "I C Dead People", jehož autorem je Eminem, a na kterém je zajímavý především fakt, že kromě krutora červenáčka jsou k zaslechnutí i acapelly od čtveřice zesnulých legend - Biggieho, Big Puna, Big eLa a 2Paca. Musí se nechat, že jak nápad, tak i samotné provedení, poskytuje celkem interesantní zážitek, díky čemuž se z této skladby stává horký kandidát na albový primát. Třetí a nejspíše i poslední věcí z této kategorie je pro mou osobu zářez "Welcome To Gilla House", jenž v polovině stopáže překvapí radikální změnou beatu, a kterou na svůj letošní mixtape "Steap Ya Game Up" zařadil i DJ Premier. Na opačném pólu pro změnu vidím věc "Yeah! Yeah!", s níž hlavnímu ceremoniáři vypomáhá Snoop Dogg. Nudný klávesový motiv jen dokresluje celkovou atmosféru tracku, který je podle mého názoru zajímavosti vzdálen na míle daleko. V tomto směru mu zdárně sekunduje píseň "Gillatime" (opět s přizvaným hostem, kterým je tentokráte nepříliš známé jméno Soc), jejíž keyboardový zvuk numero duo mi není sympatický jakbysmet. Abych neopomněl na žádný featuring, tradičně s velkým přehledem rapujícího Redmana, jenž se jako obvykle zaobírá tématy jako ženy, tráva atd, doplňuje v jednom případě i emcee Icarus, jenž promlouvá v celkem nevýrazném songu "Redlite District". Pro někoho by možná mohla být malým minusem také celková délka mixtapu, která je necelých dvaatřicet minut. Styler Reggie Noble a.k.a. Funk Doctor Spock vyšvihl lehce nadprůměrný mixtape, jehož pořížením samozřejmě neprohloupíte, nicméně vaší sbírce alb by jeho případná absence pravděpodobně nikterak neuškodila. Předešlá věta se samozřejmě netýká všech skalních, pro něž je tento titul povinností, jelikož si udělají obrázek, v jaké že formě se nacházel jejich oblíbenec v polovině roku 04. Určitě nejen já již tedy vzhlížím k Redově další, v pořadí už šesté, řadové desce "Red Gone Wild", která se snad dostaví dříve, než "věčně čtvrtá" Slavie Praha konečně postaví svůj nový stadion.

Bobby - Bbarak