Rakaa - Crown Of Thorns (2010, Decon Records)

Dilated Peoples patří dlouhodobě mezi mé oblíbené kapely, přičemž Rakaa Iriscience je pro mě dlouhodobě nejslabším článkem celého konglomerátu. Mr. Slow Flow je jasný leader, Babu DJský hovado a i zdatný producent a Rakaa i přes svoje charisma, přehled a inteligentní rýmy, byl pro mě vždy tím třetím v řadě. Je v klidu, ale když nedorazí na koncík on, nebude to taková zkáza, jako když nedorazí Evidence. I sám Rakaa cítí, jaká je jeho pozice v partě, ale nevadí mu to. Kromě toho, že tvrdí, že je teamový hráč, pro kterého je kapela číslo jedna a o kterou se stará i po manažerské stránce, tak je taky poměrně vytížený i v jiných ohledech (studuje vysokou školu, graffity writer, moderuje b-boys akce, aktivní člen Rock Steady Crew a Zulu Nation), proto se také do sólovky tak nehnal. Když ale Ev i Babu makají na svých projektech, proč do toho taky neprásknout. Úvod byl možná trochu delší, ale chtěl jsem trochu nastínit situaci pro lepší pochopení okolností. Je jasné, že Rakaa není jen obyčejný „MC“, ale celkově umělecky založený člověk se širším záběrem. Proto je tady celé spektrum témat i žánrových odnoží, které dělají desku vrcholně rozmanitou. Rakaa popisuje s nadsázkou svůj styl jako „hardcore-boombap-worldbeat-graffity-gallery-minimalistic-boombastic, ale po pravdě řečeno, není zase až tak daleko od pravdy. Najdeš tu vše potřebné, plus něco navíc. Extra osobní zpovědi jako smutnou“Upstairs“ nebo kariéru rekapitulující “Crown Of Thorns“, pro které nebylo na DP deskách dostatečný prostor. Kvůli osobnímu projevu odstranil i svoje druhé jméno Iriscience a nechal jen jeho civilní Rakaa. Najdeš tu hymny o pouličním životě v LA, které ale rozhodně nemají v úmyslu glorifikovat gangsta život. Illmind neskutečně poladil mexické trubky v latino mordě “Mezcal“, zatímco Babu v pecce o očích na šťopkách “Eyes Wide“ ukuchtil nervózní beat. Jsou tu klasické rapovky jako nepopsatelná mrda “Delilah“, doo wopem ovlivněná “C.T.D.“ nebo Alchemistem okouzlená “Aces High“. Je tu breakbeat “Assault & Battery“ od Oh No, je tu reggae nádech a politický komentář v “The Observatory“, je tu Company Flow uchylárna “Mean Streak“ od El-Pho, kde skrečuje i Mr-Len a kde Rakaa vzdává hold všem writerům, je tu posse track “Ambassador Slang“, kde rapují MC´s z Nového Zélandu, Havaje a Filipín do beatu japonského mága DJ Hondy a v neposlední řadě jsou tu také hosté jako Defari, Chali 2na, Fashawn, Krs One nebo Mad Lion. Musím říct, že jsem na začátku čekal trochu něco jiného a moc si od desky Crown Of Thorns nesliboval. O to víc mě ale zasáhla. Teď už vím, že podceňovat se nevyplácí a že Iriscience není o nic horší než jeho parťáci. Tip.