Prezident Lourajder - Úrad (2015; Ajlávmjuzik)

Slovensko se v posledních době stává zdrojem zajímavé alternativní tvorby, neboť po projektu Návraty od Tona Suchoty a Beyuze nebo druhé desky Zlokotu s legendárním Lyrikem se o věc hlásí i další bratislavský hráč přezdívaný Prezident Lourajder. Debutové album vycházející pod hlavičkou Ajlávmjuzik nabízí známé hosty a tučnou stopáž, která je protkaná humorem i chutí zanechat svůj odkaz v paměti posluchače.

Nač se tvářit jako intelektuální zvíře, když největší pravdu vám může Lourajder nastínit u sklenky něčeho ostřejšího. Album Úrad by se dalo přepsat v jednu ucelenou myšlenku začínající chutí pít a končící ulehnutím do pelechu v podnapilém stavu. Jenže to by bylo moc jednoduché a nemusela by vznikat celá dlouhohrajka, proto je třeba si tento zajímavý večer autora trochu více rozebrat.

Lourajder se možná pasuje do role ideálního prezidenta, který na party nezkazí žádnou zábavu, přesto je však mladíkem s duší starce, který už nemůže bezhlavě řádit jako v pubertě. Ztřeštěné texty proto nelze svádět na mladickou nerozvážnost, ale spíše na veselou náturu. Celý tento večerní zážitek šumí nádechem nostalgických zvuků z našich dětských dob. Zásluhu na tom mají dva dvorní producenti Emil a Ujko. Poctivá porce hutných bicích linek nesmísená s moderními prvky dává celkový dojem, jako bychom poslouchali vrstevníka Trosek či JSS.

Zajímavý je i výčet hostí, neboť Úrad podpořili například členové Ty Nikdy Idea, MC Gey a Dj Fatte, dále pak třeba Eremen nebo Tono S. Musím podotknout, že pečlivý výběr hostů zapadá do celkového konceptu a nesnaží se zbytečně upoutat pozornost bez svého přičinění. MC Gey je tradičně vtipný, Idea ironický a Tono S. opět rozsévá hutné Pány člájny. Přítomny jsou i skreče, konkrétně ve skladbě „Prežil som“, které má na svědomí osvědčený 3ck.

První, co však musí vlastníka originálního nosiče zaujmout, je velmi propracovaný cover, přestože je tvořen v jednoduchém hávu. Ten lihový mejdan se podepsal i na jeho tvorbě, neboť místy snad ani autor nechápe, proč daný motiv do bohatého bookletu čítajícího dvaatřicet stran usadil. Mezi nejsilnější skladby desky bych pak volil nejspíše „ Ideálny prezident“, „Prežil som“ a „Lord“. Lourajder potěší všechny příznivce staré školy, patrioty šumu a obsahu sdělení, přestože jeho dílo je jeden velký mejdan. Úrad jed deskou, kterou ocení ti, kteří zastihli slovenskou scénu v plenkách a přežili léta odříkání. Ze slovenské metropole totiž příchází album bez fikce, jen trochu té lidskosti, která zahřeje posluchače na uších.

6/10