Pra3x - Živá hudba (2014; Ajlávmjuzik)

Běžně tuctový den je opět přede mnou. Sedím u svého počítače a do mechaniky vkládám další desku, na kterou bych měl spáchat recenzi. Žádní prvoligoví hráči, kteří by měli nálepku zaručené kvality, přesto několik obstojně zajímavých hostů v tracklistu, a tak si říkám, proč ne. Často se mi stává, že ani nepostřehnu, že deska už několik minut hraje a koukám do prázdna a přemýšlím o zcela jiných věcech. Prostě od začátku necítím tu sílu a energii, kterou mi chce interpret předat. Proč tento právě probíhající moment řadím jako jeden z mála netradičních? Vnímám bedlivě od první minuty, neboť tohle album na mě mluví, ta hudba je živá!

Abychom se pochopili hned zkraje, tou živou hudbou jsem nemyslel plejádu nástrojů pod taktovkou dirigenta, nýbrž album, jehož jednotlivé kusy mají libozvučné melodie a obsahují i řádnou porci obsahu, kterou posluchač musí hltat jako vytoužený pamlsek. Pokud má tedy mlsný jazýček a nespokojí se s granulemi v akci. Slova, která k vám promlouvají a nepouštíte je jedním uchem dovnitř a druhým ven. Lépe řečeno, abych svou myšlenku uvedl na pravou míru, jsem mile překvapen, že i u našich slovenských sousedů vidím vkusně vyzrálou formu rapu, která nehraje na trendové manýry a poptávku náctiletého publika.

Jak jsem již naznačil, velkou zásluhu na tom mají i hosté, kteří svůj part neodbyli jako nelákavý desert. Supa skladbu „Pár Babiek“ vystřelil do zcela jiného levelu a osobně mě tato skladba baví z celého projektu nejvíce. Obstojně si vedl i Majself v tracku „Demotivačná pesnička“. Této věci jsem musel z počátku přijít na chuť díky lehce matoucímu beatu, ale po několikátém poslechu zafungovala. I Ty Nikdy členové Boy Wonder a Rest rozhodně neurazí. Po produkční stránce lze pochválit Spartaka, který si obstojně vede i jako producent. Přestože byla většina beatu ušita zcela na míru oběma autorům, některé mi nelahodí natolik, abych danou skladbu vyhledával opakovaně po několik dalších měsíců. Najdou se zde ale i povedené, mezi které hodnotím především podmazy skladeb „On“, „Pár Babiek“ nebo třeba „18+“. Zajímavý je i cover, který sice obsahuje pouze fotografie autorů, nicméně celkový design rozhodně neurazí a není ani křiklavý nebo nucený.

Obsahová stránka není v rámci témat nikterak revoluční. Spartak a Demo se zaobírají postřehy, které pobrali při průřezu svého okolí. Samota, ženy, alkohol, hudba, vztahy. To vše už na deskách vždy bylo, čím se tedy právě album Pra3x liší a stojí za váš poslech? Je to především ve způsobu podání, jak projevem, tak obsahem. Flow obou autorů není nikterak agresivní ani vybíravá. Je přirozená a budí dojem dobře rozložené taktiky. Velmi mě baví jejich slovní zásoba a způsob, jakým s ní pracují. Pestrá verbální linka, která neklade jen důraz na jinotaje a není ani složité se ji prokousat. Kluci jen používají hlavu u toho, co píšou a píšou to po svém. Přestože bych hned při prvním přirovnání vyřvával podobu s Modrými Horami, jistá odlišnost je tam přeci jen zřejmá. Jednoduchost instrumentu dá vyniknout jejich vnitřnímu metronomu i bez bicí linky a umí dobře pracovat s atmosférou.

Živá hudba je odkaz autorů, že se s nimi musí počítat jako s hráči, kteří mají kvalitu nejen zvukovou, ale i interpretační. Přestože se nejedná o trendový počin lámající pozornost rychlostí světla, své příznivce si zaručeně najde, o to víc, když na Slovensku podobně ražených uskupení je velmi poskromnu. První oficiální vzkaz Pra3x poukazuje na značnou inteligenci a hudebnost, neboť jejich hudba ke mně mluví a něco mi sděluje.

7/10