Plexo & Mugis - Kopanec Múzy vol. 2 (2015; Neni Problém)

Label Neni Problém letos skutečně problém nemá a chrlí ven již druhé album v průběhu roka. Po Majselfovi a jeho výborném Edenu přichází slovenský nejznámější zaměstnanec nejmenovaného slovenského portálu nabízejícího práci. Ano, není to nikdo jiný než Plexo. Letos se vrátil ke svému dvornímu producentovi Mugisovi a jejich Múza je připravená nakopnout vás podruhé.

Dělat druhý díl úspěšného alba je jistě nelehký úkol, obzvláště když jste členem jednoho z nejžhavějších labelů v republice. Proti prvnímu dílu se nám dostáva o tři porce hudby víc a celkový počet stop se tedy ustálil na 15. Od prvního zvuku je jasné, že produkce bude silným hráčem tohoto nosiče. Na beatě totiž není nikdo jiný, než součastně nejžádanější slovenský producent, Mugis. Jeho schopnost ušít beaty na míru a i při neskutečné variabilitě si zachovat prvky sobě vlastní je velice ojedinělým javem v rámci obou republik. V době, kdy producenti vykrádají sami sebe a své zahraničné kolegy, Mugis přináší klasické basové linky zaobalené do moderního kabátu. Jeho sampling je nenásilný avšak úděrný.

Prvním do uší bijícím poznatkem je množství vokodérem posílených skladeb, které do celkového konceptu alba příliš nezapadají. Po první ambiciózní a odlehčené Jánošikovské recitaci 3 D N I, která se celá nese ve vokodérové tónině, se nám dostáva téma dnešní reality práce vs. škola A teraz čo, kde vypomáhá Jay Diesel, který svou slokou mile překvapil a dokázal nejen mému kolegovi, že mezi mumie zatím rozhodně nepatří. Vokodér se Plexovi povedlo skrotit daleko líp ve skladbě Čerti. Vykreslení dekadence silně prokalené noci v duetu s Čistychovem funguje skvěle a srší energií. Opět naprosto skvělý beat z Mugisovy dílny s decentním, avšak silným samplem.

Nekonzistence celého alba je však silně negativním jevem. Nevím, zda autoři zvažovali tématické rozložení skladeb, avšak střídavé kombinování vážnych témat a párty materiálu do sebe nezapadá a působí rušivě. Plexo chce ukázat obě stránky svých schopností a evidentně s tvořivostí nemá problém. Materiál by se však spíše hodil rozdělit na dvě desky, nebo jednu dvoudesku, která by jeho jing a jang vystihla. Těžce říct, která část Plexovi funguje líp, jestli témata vážné, nebo lehčí. Jeho sosání Morganu a nadsázka, kterou předvádí ve skladbách Pil si?! a nebo Je mi dobre přináší humor, který ve slovenském rapu postupně vymizel a tolik chybí. Nelze nezmínit řeckou svadbu, kde Rest, Šipo a Kali častují nězné pohlaví né příliš vyberaným způsobem. Zkratka PS by klidně mohla v tomto případě znamenat Punchlines, kterými je skladba nabitá. Mugisův řecko-balkánský beat ani náznakem nepřipomíná levné letní rychlokvašky, ze kterých všechny již začátkem července bolí hlava. Právě naopak a opět originálně. Absolutní tématický přešlap přináší skladba Láva, která v sexem a alkoholem provoněném albu působí jako pěst na oko.

Inkonzistentní avšak kvalitní, i tak lze ve zkratce popsat Kopanec múzy vol. 2. Od začátku skvěle zvládnutá technika rapu a pestrá paleta flows nutí člověka držet pozornost až do konce poslední stopy. Problém je, že si v playlistu ty skladby musíte přeskládat, pokud chcete vnímat jednu vlnu energie a né rozkouskované emoce, které nabízí původní tracklist. Plexo balancuje na hraně vážnosti a párty hudby, co pobízí spíše k dvojici CDs než sólo projektu. Má co nabídnout jak v rámci slovní zásoby a práce s ní, tak co se názorové stránky týče, tudíž jsem rád, že zachoval balanc a nevrhnul se po hlavě ani jedným směrem. Jestli se dvojici povede vyladit způsob jakým tyto dva světy podají fanouškům, zůstane v jejich cestě za úspěchem jen málo překážek. Obal alba je jednoduchý avšak nezaujme a nenapovídá nic po obsahové nebo osobnostní stránce alba a umělců. Plexo a Mugis jsou dvojka, od které se v nejbližších letech určitě dočkáme ještě lepších projektů, avšak Kopanec Múzy má našlápnuto správným směrem.

6,5/10

Marty - Bbarak