Paulie Garand - V Hlavní Roli (2012, Ty Nikdy)

Paulie Garand je zástupce inteligentního rapu, který používá hlavu nejen jako kryt, aby mu nenapršelo do krku. Posledních pár let stojí hrdě v opozici těm, kteří nazývají svoje regulérní alba mixtapem a kteří si myslí, že jsou Rick Ross (přitom jsou jenom stejně tlustí). Paulie je Harant, poeta, TNKDLBL jezdec a teď už vím, že taky fellitel, milovník VHSek a obdivovatel filmových svalovců let minulých. Co dál?

Zatímco se někteří neustále snaží pasovat do cizích rolí a ve finále vypadají jako vlastní karikatury a jsou přirození asi jako paruka, Paulie staví svojí kariéru na tom, že popisuje svoje reálné já, svoje klady i Achillovy paty. Čím je na své životní pouti, ale i ve své hudební kariéře dál a dál, tím je blíž a blíž k posluchačovi, že se dá kolikrát mluvit už o intimní zóně. V době “Mozolů“ by si nedovolil povídat o tom, jak si vystřihoval články o filmech, kde hrály jeho hrdinové typu Van Damme nebo Stallone. Dnes ví, že to je přirozený vývoj malého hobita a přesto, že ještě zdaleka není Gandalf bílý, tak nemá problém mluvit třeba o své dřívější fetiši.

S každou jeho deskou roste jeho nadhled, zatímco na prvotinách vegetil na Řípu, dnes se na nás směje pomalu s vrcholu Čumulangmy. Baví mě sledovat ten vývoj, jak je s každou deskou o schůdek výš a výš, jak postupně tvoří s větší lehkostí, přehledem a zmiňovaným nadhledem. BPM byla mladická revolta, poetické výlety, snaha věci měnit a hlavně dokázat, co se vše v něm ukrývá. Harant bylo čisté spratkovství v té nejryzejší sígrovské formě, drzá rapová strikce z Liberku. No a zatím poslední deska V Hlavní roli si bere to nejlepší z obou desek a smíchává to do sebe tak dobře, že finální koktejl chutná milovníkům obou poloh a navíc tím, že smíchal dvě starší věci, tím dal vzniknout jedné nové.

Paulie: Na stagi se furt učím fungovat, studuju to, učím se vlastně každej vejkend, co tam stojím

Svoji harantovskou tvář nastavuje ve skladbách jako “Retard“, “Sme co Sme“ nebo “Kevin“, kde nás zasypává podobnýma rýmama, který nás už rozesmívaly na desce Label. („Bílej jak iglů, nemusím být ani neeger, abych řek pár vět, to flow je můj fígl“. Brousí katoštinu do těch nejlepších tvarů a v tomhle ohledu udělal zase velký skok i zde přítomný hostující Rest, který v tom bude určitě pokračovat i na své další sólovce.

Ve většině případů je ale Paulie vážnější a daleko víc zamyšlenější než na předchozí desce. O tom, jako „love vládnou a ničej charaktery jak si zamanou“, je skladba “Monokly“, v extra emotivním tracku “Schody do Podchodů“ sleduje ne zrovna růžové okolní dění a tvrdí, že „štěstí není pravidlem, sám si pilotem, kdybych neměl vůli dělat hudbu, nevím, kde teď sem.“ Varující “Společenská“ mluví o „jasné krizi společnosti, kdy jsou děti zaprděný a rodiče zgaučovaní“. Minule došlo na patriotskou ódu, teď se domovině věnuje taky, ale z jiného pohledu. Přesto, že jsou v Liberci „ještě místa kam nepřišel kat“, tak je to také město, na kterém „leží hodně chyb, třpytivá hladina má ale na dně hřbitov ryb.

Vážnějšímu sdělení odpovídá i muzika, která je více procítěnější, instra jsou pomalejší, uvolněnější a krom tradičního trueskůl vibu od kolegů z labelu, je tu značně cítit i soul a funk. Peko zadiktoval, ODD dal mocně, Dtonate = tradiční záruka kvality, sampl z tracku “Don´t Stop Loving Me Now“ od LTD, který použili Paulie a Kenny v nostalgické “VHS“, mě bavil už na desce Poor Righteous Teachers v “Word iz Life“ a i tady to výborně vystihuje ten náramný retro výlet do dob, kdy domácnostem kralovaly černé video pásky. Celkově je na LP cítit ten filmový nádech. Táhne se deskou jako základní koncept, kdy si listujete bookletem plných retro fotek, jak Paulie v době dospívání, kdy mu neunikl ani jeden filmový časopis, kde se psalo o jeho oblíbencích.

Na první poslech se to možná nezdálo, na druhý a třetí jsem si už jistý, že V Hlavní Roli je ještě lepší než Harant, i když se to nedá dost dobře porovnávat, protože jsou obě desky jiné. Každopádně opět zásah do černého. Vychutnej si tenhle kaviár ušních bubínku ve sluchátkách a rozlož červený koberec pro hlavní hvězdu. 8 sošek a ještě jedna devátá Oscarova hlava k tomu.

8/10