Paulie Garand & Kenny Rough - Boomerang (2015; Ty Nikdy)

Od mala mám v živé paměti, že vše, co udělám, tak se mi vrátí jako bumerang. Dřevěné házedlo z Austrálie však ovládat neumím, proto raději zůstávám pozorovatelem a obdivovatelem těch, kteří si s ním počínají bravurně. Pokud je někdo na scéně hezkých pár let a za svou tvorbu sklízí plody, je jasné, že se mu to musí vracet, pokud není trotl. Jenže někdy se nám po několikátém hodu vrací možná něco jiného, než publikum vidělo z počátku od autora odlétat. Nabízí se pak otázka, zda jako divák jsem na správném stadiónu nebo jsem si nespletl nejen sedadlo, nýbrž rovnou celé sportoviště.

Opět se dostávám k dílu, kdy dva staří známí spojili síly, aby vytvořili něco, co má na naší scéně obrovské unikum, přesto se dá polemizovat, zda je možné to ještě do žánru zařadit. Podle mého úsudku ano, protože hip-hop jako takový již dávno překročil hranice svého pokoje a vydal se i na návštěvy k sousedům. Tyhle grilovačky já osobně příliš nepodporuju, protože jsem se v mládí od mnohých zvuků oprostil, abych mohl více naslouchat hlasu srdce. Je jasné, že obrázek si však nelze udělat v jednom v rohu místnosti, když má kouty čtyři. A nazývat se znalcem, který dnes rozezná ten skutečný hip-hop, by bylo nemístné rouhání, které mi není hodno.

Není to zase tak dávno, co se mě někdo ptal, co si myslím o albu Molo. Nechtěl jsem se vyjadřovat negativně a pokrytecky říct, že je špatné, proto jsem se zamyslel, proč jsem tomu nepřišel na chuť. Důvodem byly dvě prosté věci, jako jsou dva autoři této desky. Paulie Garand začal dráhu básníka, poté se stal Harantem, který chce vykřičet do světa své mladické srdce a nerozvážnost. Paradoxem je, že pokaždé jsem se s jeho tvorbou do styku dostal, zdála se mi až nadneseně uvědomělá a vyspělá ve smyslu odkazu. Je vážná, má srdce a motiv, ale nedokáže mě v mém věku přesvědčit, abych takto smýšlel také. Prožil vůbec autor nějaké dětství, nebo se narodil dospělým a nebude mu to pak chybět? Postupem času jsem nabyl dojmu, že takhle hudba opravdu není směřována mě, ale spíše něžnému pohlaví, neboť se mi tématicky vzdalovala čím dál více.

Přestože má Paulie stále co říct a snaží se ke mně promlouvat obrovskou slovní zásobou a osobitým stylem, který neurazí ani mou bývalou učitelku češtiny, hlubší hlas má Kenny Rough. Mohu se považovat za obdivovatele jeho umu, ale zároveň musím konstatovat, že mi v této spolupráci nesedí. Při poslechu jeho hudby mají ty zvuky tolik řeči, že v nich nechci už rap. Lze zavřít oči a nabudit atmosféry majestátné krajiny Nového Zélandu, kde se prohání Frodo ve snaze zničit prsten. Pokud bych měl být někdy za pár let maximálně spokojen, rád bych tohoto člověka viděl podepsaného pod soundtrackem nějakého výpravného filmu, protože k tomu má předpoklady a obrovský potenciál.

Album Boomerang má k veselé desce hodně daleko, přestože má chytlavé melodie a typický projev autora, který s barvou hlasu podle mě nepracuje již od dob Mozolů. Tahle poloha mu ale sedí a technicky jde Paulie od nosiče k nosiči nahoru. Vrátil bych se však k těm negativům v textu. Ono to na první pohled není možná znát, ale básník se ve své době vždy uzavírá do sebe sama a u svého kalamáře vyplňuje prázdnotu v srdci. To srdce je jako ta hladina, která se snaží být klidná, ale často ji ovlivní malý poryv větru nebo kamínek, který kolemjdoucí do vody hodí. Paulie křičí do světa svou bezmoc, kterou mu současná doba připravuje a balí ji do hávu, aby nebyl i tento básník uznán publikem až po smrti.

Své pocity umí autor v zajímavých podkladech skvěle ventilovat a využít i četné metafory, které dokreslují myšlenky do 3D formátu. Komerční úspěch je nálepkou na tu bolest, ale nalijme si čistého vína, neboť asi nebudu sám, kdo si myslí, že přízeň davu neurčuje obsah, ale podání. Boomerang se na jednu stranu snaží upoutat svou vyzrálostí, na druhou stranu se choulí do hávu, který má k rapu možná dále, než si dokážou autoři připustit a větší uznání sklidí u krajně náctiletých a něžného pohlaví. Rádiím se tahle dlouhohrajka jistě nevyhne, ale nemohu se ubránit dojmu, že v roce 2015 mi je Paulie Garand již vzdálen natolik, že jeho záměr nepochopím. Když se prokoušu tím pozlátkem, nemohu říct, že by se jednalo o špatnou desku, ale neumím si ho už pomalu představit na hip-hopovém festivalu, který nenavštěvuje proudové posluchačstvo.

Album je z mého pohledu možná až moc přeplněné hosty. Na jednu stranu je těžké využít všechny členy Ty Nikdy jen v jednom tracku, aniž by nebyl škatulkován do kategorie nutných, na druhé tu máme několik zpěváků, kteří mají v refrénech podtrhnout sílu skladeb. Mohu děkovat bohu, že se nevytratila ještě Paulieho láska k filmu, kterou vykazuje přirovnání jeho okolí ke Gothamu nebo přirovnávání k legendárnímu herci a režisérovi Clintu Eastwoodovi. Ve druhém případě se však neslučuju s obsahem, neboť se zde autor pasuje ke skutečnému mučedníkovi, který by nejraději zahodil roucho beránka a vytáhl kolty jak v Gran Torinu. I když by možná bylo na druhou stranu zajímavé, kdy uhlazená tvorba začala opět vystrkovat růžky a neplula jen po hladině. Mezi chytlavé skladby počítám pak právě Hladinu a Za horizont. Jsou tu však i kusy v tracklistu, které jsem doposlouchal jen s velkou obtíží jako LBC, Kříž nebo již zmiňovaný Clint Eastwood.

Mohl bych popisovat každou skladbu a rozebírat i jednotlivé řádky textů, ale nemyslím, že by to bylo v tomto případě podstatné. Boomerang bude fungovat v případě, že směřuje pro publikum, které nemá rádo klasický rap. Je zřejmé, že autoři se vydali na pouť za svým kusem štěstí, ale obávám se, že hip-hopovému magazínu již nebude příslušet hodnotit další desku, neboť ji nedokáže porozumět. Paulie Garand i Kenny Rough dali do nové desky všechno a zcela jistě bude kolem ní boom, ale nevím, jestli se jejich odkaz vrátí tam, kam by měl. V tomto případě mohu své zábrany odhodit a skutečně se i já zeptat, zda se ještě jedná o rap. Třeba jen nejsem tak emočně založenej, třeba jsem ale uhodil hřebík na hlavičku. Náznaky tam jsou, ale v celém kontextů se vytrácí.

5/10