Oliver Lowe & Talpas - Peníze Nebo Život 2 (2011, Everydays)

Kdyby vycházelo víc takových počinů jako je album Peníze nebo život 2, vůbec bych se nestyděl anebo bych neměl přinejmenším takovej blbej pocit, když někde na veřejnosti prohlásím, že taky poslouchám CZ rap. Jen málo českých věcí si pustím ještě jednou anebo víckrát a na další poslech se rozhodně těším. Tohle album je jedno z nich.

Jak už jsem párkrát prohlásil, jestli něco Oliver Lowe umí fakt na výbornou, tak to je určitě být naprosto přirozený a uvolněný. Milování muziky není u něj jen prázdná fráze. Jeho přesvědčení dělat jenom s lidmi, které zná a kterých si váží, způsobuje to, že výsledný efekt je strašně familiérní, upřímný a je ze všeho cítit hlavně lehkost, se kterou byla ta muzika vytvořena. Jeho hudba a desky jsou jako pohlazení po duši a mohly by být jakýmsi soundtrackem pro barbecue  party, kterou znáš i z klipu, kde se jenom jí, pije, chilluje, poslouchá muzika a když se zrovna neposlouchá (třeba když se mění vinyl), tak se o ní alespoň kecá. Kdo udělá rychlejší pohyb, tak ten dostane o jeden grilovaný kus masa míň. Tohle je kotleta rap.

A jak je to teda s tím pokračováním? Oliver si z jedničky vypůjčil kostru, vyměnil Ondru Žatkuliaka za Talpase, živé nástroje odsunul lehce do pozadí ( i když třeba Marian Jaslovský v “DZ“ rozhodně v koutu nestojí), aby uvolnily místo pro MPC a samply a tentokrát přizval i celou armádu hostů za mikrofonem. Výsledkem je úžasný remake, který přirozeně navazuje na debut aniž by ho nějakým způsobem vykrádal či z něj těžil. Jsou tu skladby, který mají jen jiný hudební kabát a.k.a. remixy (vzdávám hold Terem RMX “Lidi jsou Zvláštní“), skladby, které mají stejné téma, ale jiné sloky a bubny (“Králoství Zvířat), ale  i úplně nové skladby, které mají nejen nový hudební kabát, ale i nové textové kalhoty (nejradši odlétám z této planety s trackem “Money, Bullshit, Life, Smile“). Ať už samotný Talpas, který má na starosti většinu beatů anebo zahraniční beatmakeři, tě vezmou na hudební výlet, na který dlouho nezapomeneš. Ty instra mají pohodovou jazzy a funky atmosféru, rychle se vpíjí pod kůži a věřím, že neurazí ani ty, kteří rap zrovna moc neposlouchají. Jak říká Oliverdělat beaty pro mě, není žádná prdel, ty beaty prostě musí sedět, ne smrdět“. Bubny sedí jak mají a pokud tobě sedí věci jako Beat Generation od BBE, Kev Brown, J.Rawls, Kenn Star či Grap Luva, budeš jen tiše sedět a hltat každý tón.

Pro ty, kterým naopak úplně nesedí línej přednes hlavního aktéra a pořád si nezvykly na jeho rozvážné promlouvání (ale cení třeba hlášky jako „takže chceš bejt underground, to budeš až tě fotr za ty známky zastřelí“), je tu možnost poslechu všech možných flow, od těch jistých a prověřených jako Delik, Rest, Sax, Regie až po ty méně prověřené jako třeba Brejchus či samotný Talpas. Jsou tu i zahraniční hostovačky a nejen rap, ale i zpěv,  takže můžeš poslechnout i třeba angličtinu, francouzštinu či polštinu. Věřím, že kdyby tady bylo méně češtiny, tak by deska mohla v klidu prorazit i za hranicemi. To ale samozřejmě nebyl autorovo záměr. Velký plus dávám i za fajnové skreče, word cuty (mraky českých hlášek) dávají skladbám úplně jiný rozměr a přidávají jim určitě na striktnosti.

Pokračování většinou stojí za starou bačkoru a už je úplně jedno, jestli se to týká hudby nebo filmu, prostě dvakrát nestoupíš do té samé řeky. Strejda Oliver tam ale vstoupil a slušně se v ní vykoupal společně s dalším strejdou Talpičem a dalšíma strejdama. Podařilo se jim rozšířit ne zrovna početnou řadu kvalitních českých hh nosičů. Osm naprosto zaslouženě.