N8 - Rainman (2014; Pilsen Skills)

"Nečekej nic víc než pár řádků. Pár řádků, kterým jsem věnoval život." Tahle citace by sama o sobě stačila k tomu, abych popsal nové album "Rainman" z pera plzeňského N8, kterého můžete znát ve spolupraci s kolegou Kenasem. Ne, dobrá. Asi by to nebylo vůdči klukům úplně fér. Pokud vaše znalosti tamních poměrů sahají dále než za hranice Divokého západu, nebude vám pravděpodobně jméno této dvojice neznámé. Značka Pilsen Skills si přitom zakládá na klasickém zvuku podobně jako ve své době Blaaball a jeho tým.

První tóny debutové sólovky "Rainman" zní dobře. Jako posluchač se slabostí pro boombap jsem ocenil, že se v Čechách stále ještě najdou riderz, kteří si uvědomují pozici tohoto subžánru 90. let a zároveň i jeho úděl, kterým je obvykle malá odezva u většinového publika. Alespoň v naší republice. V tomto ohledu cením odhodlání autora držet se věci, která pro něj evidentně znamená víc než jen příležitost ke zviditelnění nebo nacpání peněženky. "Nenech umřít hudbu, na který jsem vyrost," říká N8 hned v první nakopávačce "Pár řádků". Ne každý příznivec smyček a tlusté basy zkrátka může natočit druhou "Premiéru", kterou považuji za nejzásadnější nahrávku z tohoto soudku za poslední roky i co do humbuku, který se kolem ní tehdy rozhořel. Přesto je důležité si v našich končinách podobně zaměřené interprety hýčkat. Je ale N8 tou osobností, která je toho skutečně hodna?

Jak se totiž mé srdce rozzářilo při rozjezdu prvních tónů instrumentální složky, tak mě zamrazilo v zádech při pohledu na názvy skladeb. Je celkem férové, že písně s názvy jako "Úsměv", "Naděje" nebo "Štěstí" se nesnaží být zevnitř jiné než podle názvu. Na druhou stranu jasné pojmenování skladeb vypovídá hodně i o obsahu, který je mnohdy stejně obyčejně konstatující a vlastně suchý. Rýmy jako "Chce to úsměv, zasměj se trochu od ucha k uchu," jsou přímočaré a smysluplné, na druhou stranu pojetí textů nebudí v posluchači žádnou hlubší emoci. Rýmům zkrátka chybí důvtip nebo jiná složka, která by dodala tématům šmrnc. Příkladem zde může být píseň "Naděje". Povedený buben z rukou mladého producenta Majexe vystihl pocity na výbornou. Bohužel rýmy typu: "Rozfoukej oheň, dokud to plápolá. Nestačí ohýnek, musí bejt táborák," působí jako mlácení prázdné slámy a nepřesvědčivě. A pokud se musí autor navíc opírat o tisíckrát slyšené argumenty: "Pozitivní myšlení prej dokáže i léčit," nebo "zejtra může bejt líp nebo hůř, ale řekni, co vyřešíme tím, když dnes budem mít strach?", postrádám něco, čím by se N8 skutečně odlišil od průměrné textařiny, která je českým interpretům často vytýkána. Na druhu stranu, texty už jasnější být nemohou a méně náročný posluchač se v nich neztratí. Jestli je disciplína, kde mohu vyzvihnout N8vi kvality, je to flow. Ta je vzhledem k dosavadním zkušenostem interpreta na slušné úrovni i díky specifické barvě hlasu. Zde očekávám od N8 v budoucnu velké pokroky - žádné vážnější záseky a akcent téměř stejně komiksový jako cover celého alba.

Díky čemu si poslechnu N8ův debut více než jednou, jsou určitě zvolené beaty. Samotné instrumentály sice nejsou propojeny nějakým specifickým přístupem, který by je jasně odlišil od jiných projektů mimo plzeňský region, nepovažuji to za vážnější nedostatek a to přikládám zejména množsví podílejících se producentů. Po zvukové a hudební stránce se jedná o čistý true school, jak ho znáte. Zvláštní ocenění ocenění si zaslouží mix a mastering, který hodnotím o několik tříd výše než na předchozích nahrávkách Kenase a N8a. Stejně tak hojně užívaný Bjayův scratch je mocný a zemitost jednotlivých škrábanců dává vzpomenout na časy, kdy se scratch jinou formou než přes vinyly ani dělat nedal. Pěkný začátek titulní pecky "Rainman", kdy se rozezní mazlavě vyškrábané "Pilsen skills", nepostrádá svůj dirty feeling ani v roce 2015. Mezi beatmakery nenajdete žádné známější jméno, přesto si producenti Majex, Slipy, Jekyll, Kubake, Flegmatik nebo BJay můžou mezi sebou plácnout - podařilo se jim dát dohromady trueschoolovou atmosféru, kterou v tuzemsku uslyšíte málokdy a pokud ano, tak se značnými zvukovými mezerami. Výraznější výjimkou je zde výborný beat od Kubakeho s lámaným rytmem v pecce "Punkáči". Na majku se jako hosté objevili Krouzmen, Synchro a ve dvou případech samozřejmě parťák Kenas.

Kdo očekává, že po N8vě sólovce se v Čechách true school vrátí na mapu, nedočká se. To není v N8vých silách a je otázka, jestli je vůbec v možnostech nějakého rappera podobného úmyslu dosáhnout. Kdyby bylo album "Rainman" kompilací plzeňských MCs, kteří se sešli nad porcí tučných bubnů, hodnotil bych album o fouš výše. Vzhledem k tomu, že se však jedná o N8vo sólo, očekávám, že se mi zde spíše než plzeňská smetánka představí autor sám. Nakonec ale moc nevím ani o autorovi, ani o poměrech v plzeňském regionu. Jestli vím ale něco určitě, tak že v Plzni mají dosud slabost pro true school a skvostné scratche.

5/10