MURS & 9th WONDER – Murray´s Revenge (2006, Record Collection)

Se stejnou jistotou, jako že česká fotbalová liga se dostala na tu nejhorší možnou úroveň, či že česká kolonie z newyorských Rangers letos nezíská Stanley Cup, můžeme s rukou na srdci říct, že pokud se v seznamu producentů na jakékoliv desce objeví 9th Wonder, bude se jednat o nadprůměrnou záležitost. Nemusíte mít tohoto vyhublého chlapíka ve škatulce oblíbených producentů, ale on Vás vždy přesvědčí o tom, že i když používá "začátečnický" program Fruity Loops, vždy dokáže připravit kvalitní hudební podklad. Minulý rok potvrdil tento fakt při spolupráci se jmény typu Sean Price, Buckshot, Kazé, či při produkci pro svůj domácí projekt Little Brother. Tentokrát se spojil se starým známým west coast rapperem Mursem, se kterým vytvořil přesně před dvěma lety famózní desku "3:16 The 9th Edition". Jelikož toto album sklidilo velice kladné ohlasy jak u fanoušků tak i u odborné veřejnosti, bylo jen otázkou času, kdy tyto dvě osobnosti dají hlavy dohromady a pokusí se navázat na jejich první úspěšné kolabo. A s výsledným produktem, jež se jmenuje "Murray's revenge", bych Vás rád dnes seznámil.

Ač se stopáž desky pohybuje spíše v oblasti EP, jelikož obsahuje pouhých 10 tracků, máme zde tu čest seznámit se s pravdivostí rčení, že méně je někdy více. Pokud bych se totiž na začátek měl věnovat těm slabším momentům, musím se zastavit snad pouze u tracků "Murray´s Law", "Barbershop" s jedním z dvou celkových hostů na mikrofonu Big Poohem z Little Brother a závěrečná Murray´s Revenge, kde u všech tří zmiňovaných nefunguje hlavně ono kouzlo 9th Wonderovy produkce. Když už jsem se zmiňoval o hostech, musím tedy doplnit, že druhým kontrolorem mikrofonu na této desce je Joe Scudda, který hostuje v pecce "Silly Girl", která se, jak již název napovídá, věnuje ženám, což je Mursovi velmi blízké téma, jelikož jestli se tématům okolo lásky a dívek umí někdo věnovat s příjemným nadhledem a vtipností, tak je to právě tento rodák z Los Angeles, což potvrzuje na značné části celé desky. Slyšel jsem názory, že 9th Wonderovy beats již postrádají nápaditost a že všechny zní velice podobně. Pokud se však do instrumentálních podkladů na Murray's Revenge zaposloucháte opravdu důkladně, najdete zde spoustu originálních momentů, díky kterým si 9th Wonder drží svůj jasně znatelný rukopis, což z něj dělá jednoho z nejvyhledávanějších undergroundových producentů součastnosti. Celá deska si také díky tomu drží výbornou kompaktnost, díky které se z ní stává příjemně poslouchatelný počin. Nečekejte tedy od 9th Wondera nějaké zásadní změny, ba naopak. Stále využívá zajímavé vokální samply, tvrdší snary, nasládlé motivy a vše doplňuje skvěle znějícími basovými linkami. Mezi nejlepší kousky patří jistě "Yesterday & Today", "Love & Appreciate" či vrchol celé desky "D.S.W.G. (Dark Skinned White Girls) " , jež obsahuje všechny zmiňované charakteristické znaky.

Pokud bych měl Murray's Revenge srovnat s předchozím albem 3:16 The 9th Edition, jejich první společná práce přecejenom asi o vlásek vyhrává. Ale i tak mají Murs a 9th Wonder na svědomí velice dobrou desku, kterou neopustíte po několik prvních posleších, ale neopak se k ní budete mnohokrát vracet.

Bobby - Bbarak