Momo - Za očami (2013; Nedám sa okoňovať records)

Brodíš se džunglí, dezorientován, na každém kroku a za každou palmou se skrývá potencionální hrozba. Oblohu nevidíš skrze korunu panelových domů, občas slyšíš výstřel lovce-predátora a útrpný žal postřelené oběti. Mokré asfalty dokreslují krajinu pocitů, kde bezduchá těla značí, že přežije jen nejsilnější. Ukazatel ti neukáže východ, ukáže ti jen lokalitu – Petržalku. Kdo se tu narodí, přizpůsobí se, naučí se žít, silnější jedinci naučí žít okolí. Přesto se musíš stále otáčet, neboť stejně jako Momo nevíš, co se děje „Za očami“.

Roman se naučil bojovat sám za sebe, přestože vyrostl ve společnosti XIV. Od své první sólové desky uběhlo již pár let, od té doby vyspěl, naučil se ovládat své emoce a vykrystalizovat své názory do nové, aktuálně třetí desky. Vyspělost přesto neznačí zbabělost, což nám dokázal již před vydáním, kdy otevřeně v tracku „Škola rapu“ atakoval všechny, kteří si to dle jeho představ po právu zasloužili. A v tomto duchu je celá deska, která vypovídá o vzdoru, nesouhlasu, postřehů z okolí a především, co ho život naučil a jaké překážky mu do cesty postavil.

Zajímavě situovaný cover nabízí Moma chytajícího se rukama za hlavu, neboť dle obsahu občas asi nevěří vlastním očím, co se děje kolem něj, čeho sou lidi schopní a co dokážou podniknout pro vlastní prospěch na úkor druhého. Vnitřek vám nabízí citaci, u které by nebylo na škodu, kdyby ji velká část tuzemských rapperů nebrala na lehkou váhu. „Nauč sa počúvat, ak nevieš hovoriť.“ Zajímavý je i samotný disk, který přestavuje oko samotného autora, což dokládá křížek pod ním. A musím se přiznat, že mě velice baví i logo Nedám sa okoňovať records, neboť je originální, výstižné a osobité.

Momo: Opisuju svoje okolí. To, s čím se střetávám - faleš, závist, nenávist a láska

Na čem může Momo rozhodně stavět lépe, než-li stavbaři na nestabilním podkladu, je instrumentální stránka desky. Každý ze zúčastněných producentů nabídl to, co od nich Roman očekával a jak říká nejeden interpret, beat je 60% celku. Monopol tu zastává Infinit a Mugis doplnění o Emerese, Kennyho Rougha, Smarta, Derycka a G-Boda. Produkční rozmanitost autorů nabízí pestrost, kde si každý nalezne to své. Mezi hosty na mikrofonu můžeme naleznout jediného zástupce z Čech Ektora, zbytek obstarala slovenská jména Separ, Strapo, Slipo, Ego a v neposlední řadě v tracku „Mimo Momo“ jeho žena Sandra.

Momo je možná v současnosti ještě stále trochu nedoceněný, ale svou kvalitu pravidelně dokazuje a myslím, že ještě dosti zamíchá kartami u našich východních sousedů. Deska „Za Očami“ nabízí pouliční rap s dostatečnou výpovědní hodnotou, která je skládána z vlastních zážitků a zkušeností a nejedná se jen o iluze převzaté od virtuální školy života. Kvalitní produkce skloubená s kvalitním rapem by neměla žádného posluchače nechat spát.

8/10