Moja Reč - S/M Show (2006, Good Fellaz)

Když jsem slyšel Moju Reč představovat se na tracku Zveriny, nečekal jsem, že jim bude trvat rok, než se nebudou muset představovat nikomu. Moja Reč pracuje úctyhodným tempem, protože stačily tři měsíce po vydání mixtapu, a jsou tu s 18-ti trackovým albem. Už na mixu bylo jasné, o co vlastně půjde; striktní podání, bez nároků na vytočení mámina telefonního čísla, smíchané s arogancí, která by se dala definovat třemi slovy "mám v píči". Já v píči rozhodně nemám, protože si chci užít kvalitního rapu od Supy a Delika do podkladů od Jozefa Engerera, DJ Ramona, Dysmusaxe, Abeho a Grimasa. Album "S/M Show" není "inštrumentálně" vyrovnané, spíše slabší, za to ale zčásti může jednotvárnost rapu. Pecka "What Up" je lyricky na úrovni, leč zdlouhavý a utahaný podklad to tlačí ke dnu. V ostatních případech je to spíše naopak; instra mají smysl, avšak jelikož kluci rapují pořád stejně, nenechají vyniknout beats. Dokonalým příkladem jsou písně "Punkrock" nebo "Underground" s nesnesitelným refrénem. Ať se "Dobrí chlapci" chtěli před vydáním debutu jakkoliv vytáhnout faktem, že na albu zazní i "story telling", radši se vychloubat neměli. Je vidět, že pouze battle styl je jejich šálkem a nudná písnička "Strih" to pouze umocňuje, vystřihal bych to. Generalizačně chci vytknout i největší problém celého alba - mastering. Poslouchal bych to o 20% radši, kdyby byl vyváženější zvuk. Je škoda, že se album rozbije zrovna na tomto druhu problému, kdy po songu "Hajzli" jde "Venom" zvukově úplně jinak. Abych se nezastavoval pouze u věcí, jež občas přepínám, ale vysunul do popředí i záležitosti, které dávám na repeat, začnu vychvalovat. Hned od začátku kluci nasadili vysokou laťku se "Step Back" a bravurně ukončili desku jedno-slokovým "Outrem". Právě "Step Back" vyjadřuje celý jejich koncept - sebejistota Mikea Tysona a Abeho beat vás "omrdá v taktě raz dva…". A jestli je na začátek dobré dát gang banger, tak pokračovat by se mělo zvolna, což dokazuje i track "Ja Sa Nezmením", který mapuje jejich současnou práci a skenuje slovenskou scénu, se snahou nějakým způsobem se do ni vtěsnat. Už u třetí pecky se mi zdá být Supa lepší na poslech, i přesto, že Delik také dokáže metat granáty. Následuje "S/M Show" - stejnojmenný název s albem, jenž by mohl předznamenat hlavní hymnu alba. Ale není tomu tak, i přes kvalitní a vtipné lyrické podání, této písni chybí možná trochu lepší podklad, proto se to také nejspíš neobjevilo v rádiích. Na rádiových vlnách se vynořila mnohem horší písnička, další "story telling" track "Nie Si Sama" od Supy. Je mi líto, leč tento song nemá za žádných okolností potenciál k tomu, aby se stal titulním trackem alba. Je paradox, že pro mě je největším hitem jejich počinu "story telling", konkrétně "Keď Ide Von". Textově dokonale promyšlená záležitost a konečně vydařený pokus o popsání situace. Featuring je kapitola sama pro sebe. Na albu se výpomoc objevuje ve 4. případech, z nichž je pouze jeden opravdovým hitem. Vec je dobrý MC, to je známo dlouho, avšak jeho taťkovská flow, jako by se nám snažil něco důležitého vysvětlit, je oproti "námrdu" od Moji Reči v tracku "Otec Pije", pouhou snahou o featuring. Navíc, protahování koncovek zní jako by si Vecko ustavičně ulevoval. Ať mi o H16 nikdo netvrdí, že jsou to rappeři, spíš bych uvěřil, kdyby si říkali vypravěči. Opět stejný scénář; H16 vypráví svoji pasáž ve "Viem O Vás", následující lajny od Moji Reči jsou však jako voňavka, která přebíjí záchodový smrad po sraní v KFC. Textově jsou kluci z H16 docela kvalitní, nýbrž přednášky by jim prostě slušely víc. Idea je na tom už lépe; jeden z nejlepších beatů na albu, double tempo Pepkovi sedí, a Moja Reč je "number one bez debat". Tam mě štve pouze mastering. To, co mě však nadchlo, bylo společné kolabo se Supercrooo - "Tanker". Tento hit si zaslouží být titulním singlem alba. Pokud vás nepoloží: "Ten člověk je šílený/lidi odcházej, pouhá moje přítomnost je jako LSD", stoprocentně vás oddělá "Většina pokusů dětího rapu je zbytečná/hromada sokolí stolice, co není skutečná". Zase to však celé kazí ten záchodový mastering. Mnozí budou tento detail považovat za mínus, ale mně to přijde jako vtipná inovace. Mluvím o anglických výrazech, které často používají skoro v každém jejich tracku: "muthafucker, hustler, butty boy - tyto výrazy mají šanci zlidovět. Nikdo Rytmusovi nevyčítá jeho slang, proto neexistuje důvod, proč u Moji Reči tyto výčitky zavádět. Není to album roku 2006 na Slovensku, to bych byl moc velkorysý, ale to, že je to objev roku 2006 na Slovensku, se uznat musí. Za rok 2006 toho dokázali ohromné množství, "S/M Show" jejich pouť loňským rokem pouze završilo.